• Anonym (gisela)

Min man introducerade sin nya på sonens kalas.

Har nu fått reda på att min före detta man, pappan till mina barn skaffat en ny. Han hade inte ens yttrat nånting om att han träffat någon. De ska ha träffats i somras och några gånger därefter. Han hade kalas med sonen och några vuxna som var med för några veckor sen. Brukar ha varit med även sen skillsmässan för barnens skull då jag inte själv orkat ordna kalas, men denna gång ville han inte ha mig med.

När jag haft sonen hos mig några dagar så frågade jag hur kalaset har gått och han berättade att det var roligt, att det var en kvinna där som de inte träffat förut som "kramades mycket med pappa". Så jag skrev och frågade om det var så att han träffat en ny, och då berättar han det där.

Jag vet inte om han är nykär och uppe bland molnen som tycker det är okej att dra in barnen när de knappt träffats några månader ens. Sonen tyckte hon var rolig att göra med då hon gärna lekte med dem.

Är det verkligen rätt mot barnen att göra så? Hur fasen vet man att de där håller ihop om ett halvår? Och på ett kalas dessutom? De ska tydligen ha åkt iväg med hennes bil till nånstans sen med barnen.

Tycker det känns väldigt väldigt förhastat. Jag träffade en ny en kort period men det funkade inte, och barnen visste inget. Hade jag introducerat nån ny och han försvunnit kanske de blivit ledsna eller skapat mer oro.

Kanske överreagerar men känns som han inte tänker riktigt på barnen.

• Svar på tråden Min man introducerade sin nya på sonens kalas.
  • Anonym (Beror på flera saker!)
    Tecum skrev 2025-10-28 20:05:28 följande:
    Det är inget fel på texten för det är självklarheter och mynnar ut i att det är föräldern själv som avgör och utgår från vad denne känner är rätt. Ungefär som jag skrev fast mycket kortare...

Men om du citerar någon ska du skriva det tydligt, med källhänvisning. Som du gjorde till mig.
    Sen vidhåller jag att det inte är bra att ständigt skriva av vad andra tycker och tänker, man tappar förmågan att formulera sig, att analysera och fundera själv. 
    Nej jag behöver inte källhänvisning på ett diskussionsforum som FL.
    Det är inte nödvändigt på sådana här forum. Hur jag skriver i vanliga fall
    vet du inte. 

Jag uppfattade inte som om du ansåg att man ska vänta ett tag som texten beskriver, att de flesta vet att man ofta rekommenderar att vänta ett tag tills man vet att förhållande i alla falla håller ett tag utan
    tycker faktiskt att din inställning till att kvinnor har åsikter att män ska vänta längre än kvinnor att introducera någon var ganska larvig, har aldrig hört någon kvinna uttrycka det, det handlar inte om kön, varken kvinnor eller män ska vara för tidiga med att introducera nya.
    Men statistik visar dock att män fortare träffar en ny partner tidigare än kvinnor men det ska ju inte ha någon betydelse för att introducera ny. 
  • Tow2Mater

Introducera en ny person, eller inte orka anordna kalas för sina barn. Undrar vilket som påverkar barn mest negativt....

De verkar ju gilla henne, så tat lugnt.

• Just Precis

Jag tycker att det låter helt rimligt, kanske inte perfekt men inte galet på något sätt.

Sedan är jag kanske färgad av att jag själv har skilda föräldrar och träffade deras flammor med jämna mellanrum, det var spännande tyckte jag - blev det inte så långvarigt så hann man ändå inte börja fästa sig så mycket vid dem. Vid längre relationer hann jag fästa mig lite mer men då var de ju ihop i några år så då hade det ju varit konstigt om jag inte fått träffa dem 

Har lite svårt att förstå det här med att det ska vara så farligt att introducera någon ny för barn, det är inte en ny mamma vecka ett liksom.

• Anonym (tvångströjan)
    Anonym (Beror på flera saker!) skrev 2025-10-28 19:08:55 följande:
    Ja det får du självklart tycka men jag anser att det är korrekt skrivet.
    Jag vet inte om du själv har barn eller hur insatt du är med hur barn reagerar men jag som har jobbat med barn i olika åldrar brukar följa vad psykologer säger om att introducera ny partner och alla säger att man för det mesta ska vänta minst 6 månader och nu var detta skrivet av en psykolog studerande och granskad av och godkänt av psykolog. Och det tog upp det som jag alltid fått höra av barnpsykologer och tyckte att hon fick med allt och därför tog jag med hennes text istället för att skriva allt med egna ord.

Är det något du inte tycker verkar vara bra i texten?
    Något du inte håller med om i rekommendationerna?
    "Vänta 6 eller längre" är ganska otydligt.

Ska man då vänta tills man haft sex med den nya och sen presentera ett barn efter varje gång, eller? Tomte
  • Anonym (Beror på flera saker!)
    Anonym (tvångströjan) skrev 2025-10-28 21:01:45 följande:
    "Vänta 6 eller längre" är ganska otydligt.

Ska man då vänta tills man haft sex med den nya och sen presentera ett barn efter varje gång, eller? Tomte
    Ordet månader föll bort när jag skrev men om du läste det övriga så kan du nog tänka ut att ordet månader försvunnit eller läst vad jag skrivit längre fram där det kom med. 
  • halvguden

Ja, du överreagerar och gör en stor sak av det mot ert gemensamma barn. Någon gång måste det ske, nu skedde det på ett kalas, kommer många kalas framöver.

Du behöver släppa att ni inte är tillsammans länge och leva ditt liv, det han gör får han hantera inte du, du ska bara vara positiv mot erat barn och stödja den andra förälderns beslut. 

Eller ska han också motarbeta de beslut du tar och han inte tycker är rätt? 

• Anonym (norrmannen)

Du överreagerar våldsamt

• Nordinni

Jag ser inga problem med att hon var med på kalaset. Om dom har träffats sen i somras så har dom dejtat ett tag. Barnen verkar ha tagit det med ro. 

• Anonym (Jo)

Hur är TS skick som förälder? Du orkar inte fixa kalas? Du har ditt barn några dagar? Är du kapabel att vara en bra förälder?

• Mrs Moneybags

Jag håller med dig om att det är förhastat att introducera någon efter bara några månader. 

Ditt ex kan vara en idiot, men det är väl därför ni skilde er? 

Tyvärr kan du inte styra hans kärleksliv eller när han introducerar någon, du kan bara styra ditt eget liv och dina egna handlingar och hoppas att barnen märker skillnaden i framtiden.

• Anonym (Very much so)

Män har alltid bråttom att hitta ny, och sex månader efter ska han introducera nästa nya osv. Män tänker alltid på sig själva först och främst och aldrig sina barn. Så förvänta dig alltid för lite så blir du inte besviken.

• Tow2Mater
    Anonym (Very much so) skrev 2025-10-29 12:04:55 följande:

Män har alltid bråttom att hitta ny, och sex månader efter ska han introducera nästa nya osv. Män tänker alltid på sig själva först och främst och aldrig sina barn. Så förvänta dig alltid för lite så blir du inte besviken.

Lite generaliserande manshat så här på en onsdag är ju aldrig fel, eh.
  • Anonym (Grabb)

Finns i sak inget rätt eller fel, eller någon exakt tidsspann som bör ha gått sedan en skilsmässa eller tidpunkt för att introducera en ny partner för sina barn...

Även om jag kan tycka att man bör ta det lugnt och försiktigt och med barnens bästa för ögonen.

Låter i sak mer som att du TS inte till fullo har landat i er skilsmässa, eller nått en acceptans i att ni inte har några skyldigheter och ansvar gentemot varandra längre. Vore jag som du så skulle jag jobba på att komma dit... då kommer nog ditt liv bli enklare. I all välmening.

Lägg tid och energi på att fokusera på din relation till era barn istället. Och mindre tid och energi på dina barns relation till sin pappa, och eventuell ny partner.

Av det du skriver så verkar ju sonen må bra, och även tycka att "pappas nya tjej" var trevlig och rolig. Så även om det finns skav kvar från en skilsmässa, så bör du försöka intala dig att det är fasiken så mycket bättre att din son säger dessa saker än att han kommer hem och är ängslig, orolig, arg, ledsen...

Sen finns det ingen anledning i världen att göra detta till något manligt vs. kvinnligt. Mitt ex träffade en ny man två veckor att skilsmässan var klar, och den mannen introducerades till våra (förvissa unga vuxna tonårsbarn) drygt 2-3månader senare...

Livet går vidare! Deal with it!

• Anonym (Surt sa räven!)
    Anonym (gisela) skrev 2025-10-28 17:58:04 följande:
    Min man introducerade sin nya på sonens kalas.

Har nu fått reda på att min före detta man, pappan till mina barn skaffat en ny. Han hade inte ens yttrat nånting om att han träffat någon. De ska ha träffats i somras och några gånger därefter. Han hade kalas med sonen och några vuxna som var med för några veckor sen. Brukar ha varit med även sen skillsmässan för barnens skull då jag inte själv orkat ordna kalas, men denna gång ville han inte ha mig med.

När jag haft sonen hos mig några dagar så frågade jag hur kalaset har gått och han berättade att det var roligt, att det var en kvinna där som de inte träffat förut som "kramades mycket med pappa". Så jag skrev och frågade om det var så att han träffat en ny, och då berättar han det där.

Jag vet inte om han är nykär och uppe bland molnen som tycker det är okej att dra in barnen när de knappt träffats några månader ens. Sonen tyckte hon var rolig att göra med då hon gärna lekte med dem.

Är det verkligen rätt mot barnen att göra så? Hur fasen vet man att de där håller ihop om ett halvår? Och på ett kalas dessutom? De ska tydligen ha åkt iväg med hennes bil till nånstans sen med barnen.

Tycker det känns väldigt väldigt förhastat. Jag träffade en ny en kort period men det funkade inte, och barnen visste inget. Hade jag introducerat nån ny och han försvunnit kanske de blivit ledsna eller skapat mer oro.

Kanske överreagerar men känns som han inte tänker riktigt på barnen.

Du valde alltså att skilja dig från din man. Förmodligen för att det kändes så rätt och du tyckte att fördelarna var så många.  Men i kalkylen ingår ju alltid att mannen då kunde hitta någon yngre och snyggare kvinna.

Nu när det har hänt då är det dags att tugga i sig det gamla ordspråket: 

"Man kan inte både ha kakan och äta upp den."
    Det är antingen eller inte både och.

Du får helt enkelt svälja nackdelarna med att skilja sig.
    Ta ditt ansvar och skyll inte på ditt barn.

• Anonym (Very much so)
    Tow2Mater skrev 2025-10-29 12:17:39 följande:
    Lite generaliserande manshat så här på en onsdag är ju aldrig fel, eh.
    Förlåt. Jag glömde dom 2% av män som inte är så. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Very much so) skrev 2025-10-29 12:52:09 följande:
    Förlåt. Jag glömde dom 2% av män som inte är så. 
    2% var nog andelen som inte uppfattade ditt inlägg som manshat.
  • Anonym (norrmannen)
    Anonym (Very much so) skrev 2025-10-29 12:04:55 följande:

Ja, för alla män gör ju precis likadan allaihopa eller hur....
    Skärp dig !
Svar på tråden Min man introducerade sin nya på sonens kalas.