• Anonym (Kläder)

Hur ska jag hitta kläder för min stil?

Jag har länge funderat på att hitta min stil i kläder och därmed kunna klä mig snyggare. Nu har jag hittat mina preferenser.
    - Kroppsform: Rektangulär + midsize 
    - Klädstil: Casual, men ska passa kontorsmiljö
    - Färgton: Light summer 

Jag har kollat pinterest, tiktok, google osv men dessa visar endast typ en preferens. Dvs t ex en casual stil, men kläderna är därmed inte alls anpassade utifrån min kroppsform. Söker jag på kroppsform så har kläderna helt annan färg än vad min färgton säger t ex.
    Detta känns som ett sååå stort jobb att hitta passande kläder. Dessutom är modet som det är just nu, vilket gör det ännu svårare.

Har ni tips?
    Hur går man tillväga?
    Vart börjar man?
  • Svar på tråden Hur ska jag hitta kläder för min stil?
  • Anonym (chatgbt)

Har du provat chatgbt? 

Lägg in ditt inlägg där och svara på frågor eller komplettera ytterligare. Tycker faktiskt ibland att det finns bra saker att ta ur den kakan också. 

• Anonym (lägg ihop)

Men det är väl bara att lägga ihop ett och ett?

Söker du på kroppsform, så får du veta vilken passform du ska ha.
    Söker du på klädstil så får du förslag på plagg i den stilen.
    Söker du på ferger så får du förslag på färger.

Så himla svårt kan det inte vara att få ihop det. Du kan ju inte fastna i exakta plagg. 

• Anonym (Filippa)

Jag skulle satsa på att börja med några få basplagg som du sen kan kombinera vidare vartefter du hittar plagg i rätt färger.

Hittar du en fin kjol i rätt passform och färg så köp den och nöjd dig med att matcha med en vit blus tex och accessoarer i rätta färger så kan du sen leta vidare.   Kolla även secondhand för att hitta fler plagg .

Att bygga upp en garderob med rätt sorts kläder är ett långsiktigt projekt egentligen och därför är det viktigt att dina få plagg du börjar med måste gå att matcha med varandra tillsammans med neutrala över/underdelar och använda accessoarer som maxar stilen. 

Tänk också utanför boxen och använd plaggen på mer än ett sätt. En slät T-shirt i bättre kvalitet kan bli affärsmässigt korrekt instoppad i en kjol , en kavaj över  och ett schysst större halsband..  typ så..   

Stirra dig inte blind på färdiga outfits utan titta på varje enskilt plagg och köp ett i taget. 

Svar på tråden Hur ska jag hitta kläder för min stil?