• Anonym (Vill ha fler barn)

Har jag pco? Symtom

Jag funderar om jag har pcos.
    jag fick barn för 6 år sedan.
    innan graviditeten hade jag lång menscykel, ca 32-35 dagars. jag kände inte av när jag hade ägglossning och aldrig haft mensvärk.
    men när vi väl bestämde oss att skaffa barn med äl test så gick det fort, på andra försöker! 
    jag var 39 när första barnet kom.
    sen ville vi ha ett barn till och det var vi inte lyckats med.
    min cykel har blivit superjämn efter graviditeten. 28 dagar cykel med tydliga äl symtom på dag 12-14 plus tydligt glad gubbe vid test.
    flytningar och molnande hugg/värk
    Det talar emot pcos men tänker på längden på cykeln innan graviditeten
    jag har även börjat få ökad hårväxt på hakan.ljus här so far men många som blir 1 cm långa. 

och jag har svårt att bli gravid igen. Vi har försökt aktivt av och till senaste 5 åren. Väldigt skrivit första tre åren  
    vad bör jag göra? 

• Svar på tråden Har jag pco? Symtom
  • Anonym (Nog åldern…)

Regelbunden mens och glada gubbar tyder på regelbunden ägglossning precis som du är inne på. 

Om du var 39 när du fick ditt första barn och är 45 nu är det troligtvis åldern som orsakar er sekundära barnlöshet. Det är inte stora chanser att bli gravid efter 40 tyvärr och i din ålder nu är det bara kring en procents chans per cykel. Så tyvärr liten chans att du kommer bli gravid och blir du det är missfallsrisken kring 50 procent. 

Vården rekommenderar att man söker hjälp om man inte blivit gravid efter sex månader om man är över 35. Hur kommer det sig att ni inte sökt hjälp? ( Kanske har ni gjort det även om du inte skrivit om det.)

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Vill ha fler barn) skrev 2025-10-28 23:41:34 följande:
    Har jag pco? Symtom

Jag funderar om jag har pcos.
    jag fick barn för 6 år sedan.
    innan graviditeten hade jag lång menscykel, ca 32-35 dagars. jag kände inte av när jag hade ägglossning och aldrig haft mensvärk.
    men när vi väl bestämde oss att skaffa barn med äl test så gick det fort, på andra försöker! 
    jag var 39 när första barnet kom.
    sen ville vi ha ett barn till och det var vi inte lyckats med.
    min cykel har blivit superjämn efter graviditeten. 28 dagar cykel med tydliga äl symtom på dag 12-14 plus tydligt glad gubbe vid test.
    flytningar och molnande hugg/värk
    Det talar emot pcos men tänker på längden på cykeln innan graviditeten
    jag har även börjat få ökad hårväxt på hakan.ljus här so far men många som blir 1 cm långa. 

och jag har svårt att bli gravid igen. Vi har försökt aktivt av och till senaste 5 åren. Väldigt skrivit första tre åren  
    vad bör jag göra? 

Du var 39 när första kom, du är 45 idag. Du har inte tänkt på att hårväxten snarare har med förklimakteriet att göra istället för pcos? 

Ja, man kan ha tur som äldre och bli gravid fort, det betyder inte att du skulle ha haft lätt att bli gravid iaf även tidigare. 

Beklagar att ni inte fått till det syskon ni önskat men tyvärr är risken stor för det när man får första väldigt sent. 

Det du kan göra nu är två saker, kontakta gyn för att både kolla på hur äggreserver etc ser ut men även gällande hur du ligger till i klimakteriefasen. Det andra är att erkänna för er själva att det blir inte fler barn och att vara glada för det barn ni fick så enkelt. 
  • Anonym (Vill ha fler barn)

Jorå vi har allt sökt hjälp, när vi drog igång för andra barnet för snart 5 år sedan. Efter ett år försök, så tog de massa prover på mig, bland annat sköldkörtel mm. Men allt såg bra ut. 

Jag tog aldrig något hormonellt prov. 

Jag har pratat med diverse kliniker men tyvärr hade jag då passerat 40 och det är inte många som vill hjälpa då. Framförallt inte regionen- om man har ett barn sedan tidigare. 

Jag är otroligt lycklig med min son- men det hade varit mysigt med en till. 

Anonym (Nog åldern?) skrev 2025-10-29 06:53:15 följande:

Regelbunden mens och glada gubbar tyder på regelbunden ägglossning precis som du är inne på. 

Om du var 39 när du fick ditt första barn och är 45 nu är det troligtvis åldern som orsakar er sekundära barnlöshet. Det är inte stora chanser att bli gravid efter 40 tyvärr och i din ålder nu är det bara kring en procents chans per cykel. Så tyvärr liten chans att du kommer bli gravid och blir du det är missfallsrisken kring 50 procent. 

Vården rekommenderar att man söker hjälp om man inte blivit gravid efter sex månader om man är över 35. Hur kommer det sig att ni inte sökt hjälp? ( Kanske har ni gjort det även om du inte skrivit om det.)

• Anonym (Nog åldern…)
    Anonym (Vill ha fler barn) skrev 2025-10-29 16:27:03 följande:

Jorå vi har allt sökt hjälp, när vi drog igång för andra barnet för snart 5 år sedan. Efter ett år försök, så tog de massa prover på mig, bland annat sköldkörtel mm. Men allt såg bra ut. 

Jag tog aldrig något hormonellt prov. 

Jag har pratat med diverse kliniker men tyvärr hade jag då passerat 40 och det är inte många som vill hjälpa då. Framförallt inte regionen- om man har ett barn sedan tidigare. 

Jag är otroligt lycklig med min son- men det hade varit mysigt med en till. 

Så vitt jag vet hjälper regionerna bara till med behandling för de som är barnlösa. Och då får man ett begränsat antal försök. Syskonförsök behöver man tyvärr bekosta själv. De privata brukar ta emot patienter efter 40, men efter 43 är chanserna för de flesta så små att de brukar avråda eller inte ta emot då de bedömer att chanserna är för små. 

Du kan vända dig till kliniker utomlands men de flesta kommer rekommendera behandling med donerade ägg i din ålder. Så fundera över vad längtan är värd ekonomiskt, fysiskt och psykiskt. Sekundär barnlöshet är tufft och landar ni i att inte göra några behandlingar kan det vara klokt att gå och prata med någon om den sorgen. Antingen tillsammans eller på egen hand. 
Svar på tråden Har jag pco? Symtom