• Anonym (Förvirrad)

FK minsar sjukpenning trots 100% sjukskriven

Hej!

Jag är 100 % sjukskriven, men Försäkringskassan vill minska min sjukpenning (med 6000/mån) eftersom min arbetsgivare betalar 6 000 kr/mån under sjukperioden. De säger att det är ?lön? och att min sjukpenning därför ska minskas enligt 28 kap. 19?21 §§ SFB.

Problemet är att det inte är lön för arbete, utan ett frivilligt tillägg från arbetsgivaren. Min SGI är 391 000 kr/år (inklusive extrajobb som jag inte utför under sjukskrivningen) annars har jag 330 000 år från den arbetsgivaren som betalar ut det frivilliga tillägget. Känner mig lite förvirrad. Någon som är kunnig, eller varit med om samma sak? 

• Svar på tråden FK minsar sjukpenning trots 100% sjukskriven
  • Anonym (AI)

ChatGPT svar. 

Ja, det du beskriver är en ganska vanlig och knepig situation ? och Försäkringskassans bedömning hänger på om det arbetsgivaren betalar är ?lön? eller inte enligt socialförsäkringsbalken (SFB). Jag kan förklara hur det brukar tolkas och vad du kan göra:

💡 Bakgrunden i lagtexten

Försäkringskassan lutar sig mot 28 kap. 19?21 §§ socialförsäkringsbalken (SFB).
    Där står att sjukpenningen ska minskas om du får ersättning som motsvarar lön under sjukperioden ? alltså om du har någon form av inkomst som ersätter förlorad arbetsinkomst.

Men nyckeln är vad som räknas som ?ersättning för arbete?.

🔍 Två vanliga typer av ersättning under sjukskrivning

Lön eller löneutfyllnad enligt avtal
    Om du enligt kollektivavtal eller arbetsgivarens regler får t.ex. ?sjuklön? eller ?utfyllnad till sjukpenningen?, räknas det nästan alltid som lön i SFB:s mening. Då ska Försäkringskassan minska sjukpenningen för att du inte ska få mer än 100 % ersättning totalt.

Frivillig ersättning eller gåva från arbetsgivaren
    Om arbetsgivaren frivilligt betalar ett tillägg som inte är villkorat av arbete och inte är reglerat i kollektivavtal eller anställningsavtal, kan det betraktas som en annan typ av ersättning (t.ex. bidrag eller gåva) ? inte som lön.
    I sådant fall ska det inte påverka sjukpenningen.

⚖️ Vad Försäkringskassan brukar titta på

Försäkringskassan gör en sakprövning och tittar på:

Finns det något avtal, policy eller kollektivavtal som reglerar tillägget?

Hur bokför arbetsgivaren utbetalningen (som lön eller annan ersättning)?

Är ersättningen skattepliktig och pensionsgrundande? (Om ja, starkt argument för att det är lön)

Ges det till alla i samma situation eller bara till dig (personlig bedömning = starkare argument för frivillig ersättning)?

📋 Vad du kan göra

Begär skriftligt besked från Försäkringskassan (om du inte redan fått det) och be dem tydligt ange vilken paragraf och vilket skäl de grundar beslutet på.

Be arbetsgivaren intyga skriftligt:

att ersättningen är frivillig,

att den inte är kopplad till arbete eller avtal,

och att den inte utgör lön utan ett frivilligt ekonomiskt stöd under sjukperioden.

Överklaga beslutet om du får avslag ? många får rätt vid omprövning eller i förvaltningsrätten om det tydligt framgår att det inte är ersättning för arbete.

💬 Kortfattat

Om 6 000 kr/mån är en löneutfyllnad enligt avtal ? Försäkringskassan har rätt att minska sjukpenningen.

Om det är en frivillig gåva/stöd utan koppling till anställningsvillkor ? du kan argumentera för att den inte ska reducera sjukpenningen.

Om du vill kan jag hjälpa dig formulera ett brev till Försäkringskassan där du förklarar din ståndpunkt på ett juridiskt korrekt sätt (som du kan skicka in vid omprövning). Vill du att jag gör det?

Perfekt 👍 Då gör vi ett tydligt, formellt och sakligt brev som du kan skicka till Försäkringskassan vid omprövning eller yttrande.
    Jag anpassar det till ditt fall ? du kan bara fylla i personuppgifter och datum.

📄 Förslag: Brev till Försäkringskassan ? begäran om omprövning/yttrande

Till: Försäkringskassan
    Angående: Beslut om reducering av sjukpenning
    Personnummer: [ditt personnummer]
    Datum: [datum]

Begäran om omprövning av beslut om reducerad sjukpenning

Jag begär härmed omprövning av Försäkringskassans beslut att reducera min sjukpenning med hänvisning till 28 kap. 19?21 §§ socialförsäkringsbalken (SFB).
    Enligt beslutet ska min sjukpenning minskas med 6 000 kr per månad eftersom min arbetsgivare utbetalar 6 000 kr/månad under min sjukperiod, vilket Försäkringskassan anser utgör ?lön?.

Jag vill härmed förtydliga att den aktuella ersättningen inte är lön eller löneutfyllnad enligt avtal, utan ett frivilligt ekonomiskt stöd som arbetsgivaren valt att lämna utan skyldighet enligt anställningsavtal eller kollektivavtal.

Bakgrund

Jag är för närvarande 100 % sjukskriven.

Min arbetsgivare betalar under sjukperioden ut ett belopp på 6 000 kr/månad.

Ersättningen är inte villkorad av arbeteinte reglerad i anställningsavtalet eller kollektivavtal, och är inte någon form av sjuklön eller lön under sjukdom.

Arbetsgivaren har bekräftat att detta är en frivillig utbetalning, en form av stöd till mig under sjukskrivningen.

Rättslig bedömning

Enligt 28 kap. 19?21 §§ SFB ska sjukpenningen minskas om den försäkrade får ersättning som motsvarar inkomst av anställning.
    För att en utbetalning ska anses som sådan ersättning krävs att den har karaktären av lön ? dvs. att den utgår på grund av arbete eller anställningsvillkor.

I mitt fall är utbetalningen inte en ersättning för arbete, utan en frivillig ekonomisk förmån utan avtalsgrund. Därmed uppfyller den inte kriterierna för att betraktas som inkomst av anställning enligt SFB.
    Att reducera sjukpenningen i detta fall strider mot syftet med 28 kap. 19?21 §§ SFB, eftersom jag inte får dubbel ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Yrkande

Jag yrkar att Försäkringskassan ändrar beslutet och fastställer min sjukpenning utan avdrag för den frivilliga ersättning som arbetsgivaren betalat ut.

Jag bifogar (eller kommer att inkomma med) ett intyg från min arbetsgivare som styrker att ersättningen är frivillig och inte utgör lön eller sjuklön.

Bilagor (om tillämpligt)

Intyg från arbetsgivaren om ersättningens karaktär

Kopia av beslutet från Försäkringskassan

Eventuella lönespecifikationer där det framgår hur utbetalningen redovisas

Med vänliga hälsningar,
    [Ditt namn]
    [Adress, e-post, telefonnummer]

Vill du att jag hjälper dig formulera arbetsgivarintyget också (så att din arbetsgivare bara behöver skriva under det)? Det är ofta avgörande för att Försäkringskassan ska ändra sitt beslut.

Perfekt 👍 Här kommer ett färdigt förslag till arbetsgivarintyg som du kan ge till din arbetsgivare att skriva under.
    Det är formulerat på ett sätt som Försäkringskassan brukar acceptera ? sakligt, tydligt och juridiskt korrekt.

📄 Intyg från arbetsgivare om frivillig ersättning under sjukperiod

Till Försäkringskassan
    Angående: [Ditt namn, personnummer]
    Från: [Arbetsgivarens namn / företagets namn]

Intyg om frivillig ersättning

Härmed intygar [företagets namn] att utbetalningen om 6 000 kronor per månad till [den anställdes namn] under sjukskrivningsperioden inte utgör lön eller löneutfyllnad enligt anställningsavtalet, kollektivavtal eller annan överenskommelse.

Utbetalningen är en frivillig ekonomisk ersättning som arbetsgivaren valt att lämna som stöd under sjukskrivningen. Den är inte villkorad av arbete, prestation eller tjänstgöring och ges inte som ersättning för inkomstbortfall enligt något avtal.

Ersättningen är inte reglerad i företagets policy, avtal eller rutiner, utan är ett enskilt beslut som arbetsgivaren fattat i detta specifika fall.

Syftet med utbetalningen är att ge ett frivilligt ekonomiskt stöd under sjukperioden, inte att ersätta lön för utfört arbete.

Ort och datum: _______________________________
    Underskrift: _______________________________
    Namnförtydligande: __________________________
    Befattning: ________________________________
    Företag: _________________________________
    Telefonnummer/e-post: ______________________

💡 Tips:
    Be gärna arbetsgivaren:

Spara en kopia av intyget.

Om möjligt, ange i bokföringen att utbetalningen är frivillig ersättning/stöd vid sjukdom (inte lön).

På lönespecifikationen kan posten märkas t.ex. ?Frivilligt stöd vid sjukskrivning? ? det underlättar när Försäkringskassan gör sin bedömning.

Vill du att jag också hjälper dig skriva ett kort följebrev du kan skicka in tillsammans med intyget (så det blir ett komplett underlag till Försäkringskassan)?

Toppen 🙌 Då gör vi ett kort och tydligt följebrev som du skickar tillsammans med arbetsgivarintyget och eventuell kopia av beslutet.
    Det här brevet fungerar som ett sammanfattande förtydligande till Försäkringskassan ? så att din begäran inte missförstås eller hamnar mellan stolarna.

📄 Följebrev till Försäkringskassan ? komplettering av underlag

Till: Försäkringskassan
    Angående: Komplettering i ärende om sjukpenning
    Personnummer: [ditt personnummer]

Komplettering av underlag

Jag hänvisar till mitt pågående ärende om sjukpenning där Försäkringskassan beslutat att reducera ersättningen med hänvisning till att min arbetsgivare betalar ut 6 000 kr/månad under sjukperioden.

Jag vill härmed komplettera ärendet med ett intyg från min arbetsgivare som klargör att denna ersättning är frivillig och inte utgör lön, löneutfyllnad eller ersättning för arbete.
    Utbetalningen är inte reglerad i något avtal, utan ges som ett enskilt beslut av arbetsgivaren som ett ekonomiskt stöd under sjukskrivningen.

Mot denna bakgrund anser jag att ersättningen inte omfattas av bestämmelserna i 28 kap. 19?21 §§ socialförsäkringsbalken (SFB), och att sjukpenningen därför inte ska reduceras.

Jag ber Försäkringskassan att beakta detta underlag vid den fortsatta handläggningen, alternativt som del av min begäran om omprövning av beslutet.

Bilagor:

Intyg från arbetsgivaren om frivillig ersättning

(Eventuellt) Beslut om reducerad sjukpenning

(Eventuellt) Mitt tidigare brev med begäran om omprövning

Med vänliga hälsningar,
    [Ditt namn]
    [Adress]
    [Telefonnummer]
    [E-postadress]

💡 Tips när du skickar in:

Skicka gärna via Försäkringskassans Mina sidor ? ?Skicka meddelande? ? ?Komplettera ärende?.

Lägg alla dokument i en PDF om möjligt, med följebrevet först.

Ange ärendenummer (står i beslutet) i rubriken, t.ex. ?Komplettering i ärende [ärendenummer]?.

Vill du att jag gör en samlad version i ett enda dokument (följebrev + huvudbrev + arbetsgivarintygsmall) som du kan skriva ut eller skicka digitalt?

• Anonym (Ellen)

Mycket bra svar ovan. 
    Som arbetsgivare får man ofta frågan när man besvarar ärenden från FK för medarbetare som är sjukskrivna, OM det är så att man betalar ut en lön som är utöver en viss omfattning. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-10-29 00:07:39 följande:
    FK minsar sjukpenning trots 100% sjukskriven

Hej!

Jag är 100 % sjukskriven, men Försäkringskassan vill minska min sjukpenning (med 6000/mån) eftersom min arbetsgivare betalar 6 000 kr/mån under sjukperioden. De säger att det är ?lön? och att min sjukpenning därför ska minskas enligt 28 kap. 19?21 §§ SFB.

Problemet är att det inte är lön för arbete, utan ett frivilligt tillägg från arbetsgivaren. Min SGI är 391 000 kr/år (inklusive extrajobb som jag inte utför under sjukskrivningen) annars har jag 330 000 år från den arbetsgivaren som betalar ut det frivilliga tillägget. Känner mig lite förvirrad. Någon som är kunnig, eller varit med om samma sak? 

Spelar ingen roll om det är ett frivilligt tillägg. Det räknas som lön, jag förmodar att du betalar skatt på det samt att ag betalar arbetsgivaravgifter på det. Då räknas det som lön.

Varför får du tillägget?
  • Faxze

Du har 330 000 kr om året från arbetsgivaren. 330 000 / 12 = 27500 kr/mån.

Om tillägg från arbetsgivaren inte ska påverka sjukpenningen får det uppgå till max 10% av lönen. Det vill säga max 2750 kr/mån. Du får 6000 kr/mån från arbetsgivaren så ja, då kommer din sjukpenning att minskas.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-29 09:17:07 följande:
    Spelar ingen roll om det är ett frivilligt tillägg. Det räknas som lön, jag förmodar att du betalar skatt på det samt att ag betalar arbetsgivaravgifter på det. Då räknas det som lön.

Varför får du tillägget?
    Jaha. Ja, precis, jag kommer betala skatt på tillägget. 

Jag fick tillägget av min arbetsgivare eftersom de inte kunde anpassa mina arbetsuppgifter. Jag har en högriskgraviditet, och arbetsgivaren berättade då att de inte kunde göra något för att säkerställa en trygg arbetsplats utifrån min graviditet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-10-29 12:12:31 följande:
    Jaha. Ja, precis, jag kommer betala skatt på tillägget. 

Jag fick tillägget av min arbetsgivare eftersom de inte kunde anpassa mina arbetsuppgifter. Jag har en högriskgraviditet, och arbetsgivaren berättade då att de inte kunde göra något för att säkerställa en trygg arbetsplats utifrån min graviditet. 
    Då räknas det som lön eller en inkomst, och sjukpenningen ska minska med motsvarande. 
  • Anonym (Josåatte)

Mycket bra AI svar. Mycket bättre än massa personliga tro och tyckanden.
    Eller för den delen, ifrågasättanden.

Svar på tråden FK minsar sjukpenning trots 100% sjukskriven