• Anonym (Bella Bell)

Föräldrar,hur tänker ni?

Jag skulle vilja veta hur  föräldrar i dagens läge tänker kring detta, så ni föräldrar som gör detta , svara varför?

1. Ni Som tex jobbar heltid och har syskon på förskolan , så blir ena barnet sjuk ,ändå tar ni er till förskolan för att lämna in det friska syskonet,  varför?

2. När du själv är sjuk, lämnar du barnet på förskolan? varför?

I min värld är det helt helt ofattbart! Så skulle verkligen vilja höra vad argumenten är 

• Svar på tråden Föräldrar,hur tänker ni?
  • Spucks
    Anonym (L) skrev 2025-10-31 13:44:21 följande:
    Nja, TS frågar ju även om sjuka barn och friska syskon. 
    TS har ställt två rätt tydliga frågor. Den första om vad man gör när en syskon är sjuk och den andra vad man gör när en förälder är sjuk. Molly svarade på den första frågan och sedan svarade hon tydligen på en fråga som inte fanns med, men undlät att skriva det. Så självklart antar man att hennes andra svar syftar på den andra frågan.
  • Anonym (L)
    Spucks skrev 2025-10-31 13:58:02 följande:
    TS har ställt två rätt tydliga frågor. Den första om vad man gör när en syskon är sjuk och den andra vad man gör när en förälder är sjuk. Molly svarade på den första frågan och sedan svarade hon tydligen på en fråga som inte fanns med, men undlät att skriva det. Så självklart antar man att hennes andra svar syftar på den andra frågan.
    Om man tycker Mollys svar är konstigt frågar man. 

Men jag vet. detta är FL där folk hellre fultolkar än snälltolkar.
  • Anonym (Py)
    Anonym (L) skrev 2025-10-31 14:08:19 följande:

Eller så svarar man på de frågor som ställs och slutar vara lättkränkt när man misslyckats  sin kommunikation. Det var ingen tolkningsfråga det handlade om. 
  • Spucks
    Anonym (L) skrev 2025-10-31 14:08:19 följande:

Som sagt, om hon svarar på en fråga, är det logisk att antar att hon svarar på en fråga. Vad skulle man fråga henne då? 

Gör DU så i en tråd? Om någon ställer en fråga och någon annan svarar, utgår du ifrån att personen svarade på frågan, eller frågar du varje gång "Ursäkta, svarade du på frågan som ställdes, eller svarade du på en i ditt huvud?"?

• Anonym (L)
    Spucks skrev 2025-10-31 14:21:31 följande:

Som sagt, om hon svarar på en fråga, är det logisk att antar att hon svarar på en fråga. Vad skulle man fråga henne då? 

Gör DU så i en tråd? Om någon ställer en fråga och någon annan svarar, utgår du ifrån att personen svarade på frågan, eller frågar du varje gång "Ursäkta, svarade du på frågan som ställdes, eller svarade du på en i ditt huvud?"?

Ja, om svaret verkar konstigt, som i detta fall där det kunde tolkas som fusk, hade jag bett om ett förtydligande. 
  • Anonym (f)

Hur tänker denna mystiska TS som gjort en post&run?

• Anonym (L)
    Spucks skrev 2025-10-31 14:21:31 följande:

Dessutom, det kan vara knepigt att både uttrycka sig skriftligt samt att tolka skriven text, så istället för att ha taggarna utåt så fråga istället. 

Vi vill väl alla ha ett snällare samtalsklimat? Nu visade det sig dessutom att Molly inte fuskade. 

• molly50
    Spucks skrev 2025-10-31 13:37:17 följande:

Grejen är ju inte att personen som anklagade dig för bidragsfusk inte förstod vad du menade. Utan om du svarar på en fråga, så kan man antar att du faktiskt svarar på frågan som ställs. Du svarade på frågan "Gick era barn till förskolan om ni som förälder var sjuka?" med "När jag var sjuk stannade mitt barn hemma och vabbades av pappan." Varför skulle man då frågar vad du menar, när man självklart antar att du svarar på frågan som ställdes?

Det skulle ju vara som om någon frågar "Vid vilken färg på trafikljuset kör du över korsningen?", jag svarar "När det är rött" och sedan gnäller när någon anklagar mig för att bryta för trafikreglerna, för "jag svarade på en annan fråga, som inte ställdes, och om du inte vet att jag gör det, kan du ju fråga."

Jag skrev lite tokigt,vilket jag också påpekade. Att jag kanske inte uttrycker mig så bra i skrift.
    Men man kan ändå fråga,menar du verkligen så,istället för att bara ta för givet och anklaga mig för att bidragsfuska.
    Men nog om det nu, Den här tråden handlar,återigen,inte om mig.
    Så nu tycker jag vi återgår till topic. Jag har förklarat hur jag menade.
    Låt det stanna vid det.
  • Spucks
    Anonym (L) skrev 2025-10-31 14:27:51 följande:

Dessutom, det kan vara knepigt att både uttrycka sig skriftligt samt att tolka skriven text, så istället för att ha taggarna utåt så fråga istället. 

Vi vill väl alla ha ett snällare samtalsklimat? Nu visade det sig dessutom att Molly inte fuskade. 

Nej, det vill vi helt säkert inte alla ha.
  • molly50
    Anonym (Py) skrev 2025-10-31 14:13:03 följande:
    Eller så svarar man på de frågor som ställs och slutar vara lättkränkt när man misslyckats  sin kommunikation. Det var ingen tolkningsfråga det handlade om. 
    Jag är inte lättkränkt. Jag svarade på båda frågorna,men du valde att tolka mig som att jag bidragsfuskar istället för att fråga om jag verkligen menade så.
    Och det är klart att jag reagerar på att bli anklagad för saker jag aldrig skulle göra. I synnerhet av en person som inte ens känner mig.
    Man kan råka skriva lite tokigt ibland. Det kan hända alla. Nu hände det mig.
    Men,återigen,så handlar tråden inte om mig. Så återgå till topic tack.
  • Spucks
    molly50 skrev 2025-10-31 14:43:55 följande:
    Jag skrev lite tokigt,vilket jag också påpekade. Att jag kanske inte uttrycker mig så bra i skrift.
    Men man kan ändå fråga,menar du verkligen så,istället för att bara ta för givet och anklaga mig för att bidragsfuska.
    Men nog om det nu, Den här tråden handlar,återigen,inte om mig.
    Så nu tycker jag vi återgår till topic. Jag har förklarat hur jag menade.
    Låt det stanna vid det.

Det finns en del på FL som är rätt öppet med sitt bidragsfusk när det gällar vabbandet. Jag kommer fortfarande ihåg en tråd om hur man gör när man ska jobba dagen efter man kommit hem från en resa, men kommer hem sent och barnet kommer därför vara trött. Majoriteten i tråden tyckte det var självklart att man vabbar då, för barnet är ju för trött för att gå till förskolan och om barnet fysisk inte klarar av att "delta i verksamheten" är det ju självklart att man vabbar.

Och det är bara ett exempel. Så med tanke på hur mycket föräldrar fuskar med vabb och hur öppna de är med det, finns ingen anledning att tvivla på att du menade det just som du skrev. Därför fanns ingen anledning att antar att du menade något annat än att du fuskar.

• Anonym (Hahahaha)
    Anonym (Bella Bell) skrev 2025-10-29 16:40:33 följande:
    Föräldrar,hur tänker ni?

Jag skulle vilja veta hur  föräldrar i dagens läge tänker kring detta, så ni föräldrar som gör detta , svara varför?

1. Ni Som tex jobbar heltid och har syskon på förskolan , så blir ena barnet sjuk ,ändå tar ni er till förskolan för att lämna in det friska syskonet,  varför?

2. När du själv är sjuk, lämnar du barnet på förskolan? varför?

I min värld är det helt helt ofattbart! Så skulle verkligen vilja höra vad argumenten är 

Du har nog aldrig varit riktigt sjuk då med barn. Eller tex legat med helt däckad migrän.

Och ja, skälet att lämna ett barn på förskolan när andra är hemma är att kunna fokusera helt på det sjuka barnet och inte tvinga ut det tex för att barn två vill springa av energin.
  • molly50
    Spucks skrev 2025-10-31 14:56:05 följande:

Det finns en del på FL som är rätt öppet med sitt bidragsfusk när det gällar vabbandet. Jag kommer fortfarande ihåg en tråd om hur man gör när man ska jobba dagen efter man kommit hem från en resa, men kommer hem sent och barnet kommer därför vara trött. Majoriteten i tråden tyckte det var självklart att man vabbar då, för barnet är ju för trött för att gå till förskolan och om barnet fysisk inte klarar av att "delta i verksamheten" är det ju självklart att man vabbar.

Och det är bara ett exempel. Så med tanke på hur mycket föräldrar fuskar med vabb och hur öppna de är med det, finns ingen anledning att tvivla på att du menade det just som du skrev. Därför fanns ingen anledning att antar att du menade något annat än att du fuskar.

Och jag står fast vid att det är bättre att fråga istället för att bara ta för givet och fultolka saker man inte vet något om.
  • Spucks
    molly50 skrev 2025-10-31 15:17:36 följande:
    Och jag står fast vid att det är bättre att fråga istället för att bara ta för givet och fultolka saker man inte vet något om.

Men nu är det som sagt så att ditt svar inte krävde någon tolkning. Frågan var tydlig, ditt svar var tydligt. Varför skulle man då fråga? Det är orimligt att begära att man i ett diskussionsforum konstant frågar om personen nu svarade på det hen citerade, eller på något innen frågade/pratade om. 
    Det är DIN uppgift att berätta att du nu skriver om något annat, om du vill att de som läser det vet det. Det är inte läsarens uppgift att frågar dig om du menar det du skrev eller något annat.

• molly50
    Spucks skrev 2025-10-31 15:24:55 följande:

Men nu är det som sagt så att ditt svar inte krävde någon tolkning. Frågan var tydlig, ditt svar var tydligt. Varför skulle man då fråga? Det är orimligt att begära att man i ett diskussionsforum konstant frågar om personen nu svarade på det hen citerade, eller på något innen frågade/pratade om. 
    Det är DIN uppgift att berätta att du nu skriver om något annat, om du vill att de som läser det vet det. Det är inte läsarens uppgift att frågar dig om du menar det du skrev eller något annat.

Därför att man inte bara ska fultolka saker andra skriver. 
    Jag hade i alla fall hellre frågat än att bara anklaga. Men det är jag.
    Men kan du snälla släppa det här nu? Tråden handlar inte om mig.
    Och det är respektlöst mot TS att få den att göra det.
  • Spucks
    molly50 skrev 2025-10-31 15:28:26 följande:
    Därför att man inte bara ska fultolka saker andra skriver. 
    Jag hade i alla fall hellre frågat än att bara anklaga. Men det är jag.
    Men kan du snälla släppa det här nu? Tråden handlar inte om mig.
    Och det är respektlöst mot TS att få den att göra det.

Men hur oftast ska du skriva samma sak!? Det är inte fulTOLKNING när ingen tolkning behövs. Om du är så dålig på att förstå tydliga frågor är det DITT ansvar att påpeka det. Du kan inte kräva av alla andra att de ska fråga dig efter varenda inlägg hur du menade. Speciellt inte om det från en läsarens synpunkt INTE finns något att tolka, utan du gav ett tydligt svar på en tydlig fråga.

Och jag tror inte att TS bryr sig, med tanke på att TS inte skrev igen efter sitt första inlägg. Hen förväntade sig nog mer medhåll.

• molly50
    Spucks skrev 2025-10-31 15:33:15 följande:

Men hur oftast ska du skriva samma sak!? Det är inte fulTOLKNING när ingen tolkning behövs. Om du är så dålig på att förstå tydliga frågor är det DITT ansvar att påpeka det. Du kan inte kräva av alla andra att de ska fråga dig efter varenda inlägg hur du menade. Speciellt inte om det från en läsarens synpunkt INTE finns något att tolka, utan du gav ett tydligt svar på en tydlig fråga.

Och jag tror inte att TS bryr sig, med tanke på att TS inte skrev igen efter sitt första inlägg. Hen förväntade sig nog mer medhåll.

Släpp det här nu.
Svar på tråden Föräldrar,hur tänker ni?