Anonym (Ensam och rädd) skrev 2025-10-31 11:25:28 följande:
Tack för ditt inlägg.
Äldsta barnet är en son och jag har en enorm stor oro för hans reaktion. Han lever ett bekvämt liv med en far som gärna köper sina barn med materiella saker, men egentligen ingen kärlek. Jag börjar känna att jag tappar sonen. Han umgås aldrig med oss, hänger han med kompisar är det alltid hos dem. Hans version är att allt är bra hemma, men jag har egentligen ingen aning om hur han mår eller känner av saker. Jag skäms för att jag inte vågat stå upp för barnen genom att lämna tidigare, men den där rädslan man känner över att gå, den går inte ens att beskriva, så stark är den. Jag hoppas även min son kommer landa en dag och kunna förstå varför.
Mina barn ville inte heller vara hos oss med kompisar just för att "pappa är så oberäknelig" och de är lite äldre än din yngsta. Att din äldsta dessutom är i åldern då man knappt ser dem ändå gör det ju inte lättare.
Anonym (Ensam och rädd) skrev 2025-10-31 11:13:47 följande:
Tack! Vilka värdefulla tips du kommer med.
Jag har tagit en första kontakt med en kvinnojour och vi har bokat in ett samtal nästa vecka. Det känns som den mentala biten kommer vara tuff. Att stå emot. Det är väl mycket av den anledningen man sitter där man sitter idag tänker jag också, att man inte vågat stå emot.
Jag hoppas livet ser bättre ut för dig nu och modigt av dig att våga gå igenom allt.
Eftersom det inte är alltför länge sedan jag var där du är (och kände samma saker) så är det också ett sätt för mig att dela vidare och "betala" för all hjälp och verktyg jag fått. För jag vet att jag varit lyckligt lottad i "hjälp från socialtjänsten"-lotteriet. Och kan jag hjälpa andra genom att dela med mig så gör jag det gladeligen! Plus att det behöver pratas om mer för man känner sig jäkligt ensam när man står där och tankarna snurrar!
Kom ihåg att han kan även ändra sig totalt och plötsligt vara den där bra personen igen och då gäller det att komma ihåg att det är den bra personen som är den falska. Han har visat dig sin rätta personlighet i våldet. Om du inte nappar på "sockret" ska du se att hoten etc återkommer. Det har du säkerligen redan märkt av samt att det blir längre mellan att den "goda" visar sig.
För gärna digital dagbok nånstans. Där du kan skriva ner både vad han gjort men också dina egna tankar kring allt. Även alla steg du gjort för att slå dig fri.
Och jag är stolt över dig! Både att du ser vad som sker, hur han verkligen är, att du tagit första steget, att du kontaktat kvinnojouren! Vi finns här och hejar på dig! Vi tror på dig när du själv vacklar!