• Anonym (Hjälp)

Orolig över graviditet

Är orolig att jag är gravid. Hade oskyddat sex i mitten på juni men åt p-piller då. Tog två graviditetstest i juli som var negativa. Slutade med p-piller i mitten på augusti. Tog även två till graviditetstest som var negativa. Har sen dess fått som mens i början på september samt början på oktober. Dock var dessa två mensblödningar väldigt lätta. Blödde i knappt 2-3 dagar och knappt så det fyllde tampongerna. Anledningen att jag oroar mig är för att jag varit väldigt uppblåst, har som mensvärk i princip varje dag förutom några enstaka dagar varje månad, har mått illa till och från, tycker min mage ser större ut och känner som rörelser i magen, så jag är extremt nojig att jag är gravid. Vet att i princip allt talar emot det med negativa test och blödningar, men kan ändå inte sluta oroa mig. Har hört om kryptiska graviditeter och är livrädd att gå igenom det. Har någon varit med om samma? 
  • Svar på tråden Orolig över graviditet
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-30 09:55:48 följande:
    Orolig över graviditet Är orolig att jag är gravid. Hade oskyddat sex i mitten på juni men åt p-piller då. Tog två graviditetstest i juli som var negativa. Slutade med p-piller i mitten på augusti. Tog även två till graviditetstest som var negativa. Har sen dess fått som mens i början på september samt början på oktober. Dock var dessa två mensblödningar väldigt lätta. Blödde i knappt 2-3 dagar och knappt så det fyllde tampongerna. Anledningen att jag oroar mig är för att jag varit väldigt uppblåst, har som mensvärk i princip varje dag förutom några enstaka dagar varje månad, har mått illa till och från, tycker min mage ser större ut och känner som rörelser i magen, så jag är extremt nojig att jag är gravid. Vet att i princip allt talar emot det med negativa test och blödningar, men kan ändå inte sluta oroa mig. Har hört om kryptiska graviditeter och är livrädd att gå igenom det. Har någon varit med om samma? 
    Men varför har du inte uppsökt vården? Om du mot förmodan skulle vara gravid är det ju för sent att göra något åt det nu.

Förstår inte hur du tänker. Om du nu är så orolig, varför bara låta tiden gå?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (XXX) skrev 2025-10-30 10:06:23 följande:
    Men varför har du inte uppsökt vården? Om du mot förmodan skulle vara gravid är det ju för sent att göra något åt det nu.

Förstår inte hur du tänker. Om du nu är så orolig, varför bara låta tiden gå?
    Det är en väldigt bra fråga. Har dragit mig för det för är rädd att jag ska framstå som galen. Och har i perioder viftat bort det som att jag nog bara övertänker och att det är min ångest som spökar. Men ja, det är väl enda alternativet för att få svart på vitt.
  • trollhona

Det är ovanligt men självklart finns det graviditeter som inte visar sig. Har du tagit ett digitalt test? Annars får du boka tid hos VC så de får göra en bedömning.

Samtidigt får du börja fundera på hur du ska hantera det om du ÄR gravid, för det är inget du kan göra nu om det är ett faktum.

• Anonym (Hjälp)
    trollhona skrev 2025-10-30 16:29:04 följande:

Det är ovanligt men självklart finns det graviditeter som inte visar sig. Har du tagit ett digitalt test? Annars får du boka tid hos VC så de får göra en bedömning.

Samtidigt får du börja fundera på hur du ska hantera det om du ÄR gravid, för det är inget du kan göra nu om det är ett faktum.

Nej endast såna där stickor som visar ett eller två streck. Är digitalt mer tillförlitligt? Beställt hem digitalt så hoppas det kommer idag eller imorgon. 
    Ja är det så att jag skulle vara gravid så löser vi såklart det. Har en ettåring så hade väl egentligen tänkt vänta ett år till innan vi hade försökt för ett ev. syskon. Det enda som grämer mig och ger mig fruktansvärd ångest är att jag inte ?levt som gravid? med kost, alkohol mm. vilket jag var väldigt petig med min första grav Rynkar på näsan
  • Anonym (Baby shark)

Men boka tid hos en barnmorska pronto! Man kan göra ultraljud eller blodprov, om det nu inte skulle ge utslag på ett vanligt test.

tiden går ju. men jag tror mer på att din kropp försöker återhämta sig från hormonchockerna. Hann din kropp återhämta sig från första graviditeten, innan du började med p-piller?

jag blöder också jättelite i 2-3 dagar. Det kan vara helt normalt. Men kan göra det svårare att bli gravid

Svar på tråden Orolig över graviditet