Anonym (Glutenintolerant) skrev 2025-10-31 07:52:19 följande:
Nej, uteslut inte gluten för barnet utan diagnos. Han eller hon kommer i alla fall inte få glutenfri kost i förskolan/skolan utan diagnos.
Varför tror du att man behöver just vetegluten för att leva?
I delar av världen använder man knappt ens vete i maten.
Vi äter hirs, durra, teff, mandelmjöl, nötmjöl, majsmjöl, rismjöl, potatismjöl, kokosmjöl, tapioka, kassava- finns oändliga möjligheter utan att förstöra kropp och näringsupptag.
Och i väntan på diagnos kan man göra det man kan. I mitt fall var det inte riktigt ett alternativ att fortsätta med gluten då jag synligt flammade upp i röda eksem, svullen hals och extrem klåda på 8 minuter när jag fick i mig 0,25 tsk vete i dubbelblindtest hemma. Ändå finns det läkare som fortsätter papegoja om detta när man tar sig igenom vårdkedjan och då kan man inte vara särskilt intelligent.
Antikroppar mot vete har man vare sig man äter vete eller inte så det påverkar heller inte allergitest för vete. Det finns MÅNGA även med celiaki som bara inte kan fortsätta med gluten i väntan på diagnos, då får de i så fall vara sjukskrivna i de månader som det tar att få utredning...