• Anonym (Celiaki?)

Vad betyder detta? Gluten

Hej!
    Jag har tagit 2 glutenprover där det ena visade 8 och det andra 7 vilket är gränsvärde. Sen gjorde jag en gastroskopi som var normal. Detta betyder alltså att jag inte har celiaki? Men hur kan proverna visa på svagt positivt? 

Jag har ett barn som visar massa symtom som stämmer in på celiaki och har precis tagit samma prov som vi nu väntar på. 

• Svar på tråden Vad betyder detta? Gluten
  • Anonym (kattan)

Det är inte en koloskoskopi du borde ha gjort?

• Anonym (Celiaki?)
    Anonym (kattan) skrev 2025-10-30 13:16:20 följande:

Det är inte en koloskoskopi du borde ha gjort?

Nej, det är gastroskopi som man gör när man misstänker celiaki. 
  • Anonym (allergiker deluxe)

Ingen har dött av att utesluta processat vete. Även för ditt barns skull är det kanske bättre att äta andra sädesslag om man ligger på gränsen till att inte må bra av det.

Själv blev jag veteallergiker och har inget val numera, men redan innan veteallergin utvecklades kände jag att min kropp och mage mådde dåligt av  "vetesmet", limpor och kanelbullar, så sånt hade jag redan begränsat till en måltid om dagen.

Min mamma har haft magproblem hela sitt liv men eftersom läkarna bara körde över henne med negativt celiakiprov och sa hon minsann skulle fortsätta äta gluten så gjorde hon det tills 55 ca, då hennes mage rasade helt och hon blev mager som ett koncentrationslägeroffer. Jag sa till henne att hon måste sluta med vete då, och då kunde hon äntligen hålla vikten, och så småningom komma till normal vikt igen. Tyvärr hann hon få benskörhet på vägen också då hon knappt tog upp någon näring en lång period, och idag måste hon äta mycket och få injektioner med vissa saker för att hennes tarm är förstörd.

Tack för det, okunniga läkare.

Unna din familj att slippa magproblem och näringsbrist och ät nyttigare sädesslag än vete om ni är känsliga för det.

• Anonym (Glutenintolerant)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2025-10-31 07:41:55 följande:

Ingen har dött av att utesluta processat vete. Även för ditt barns skull är det kanske bättre att äta andra sädesslag om man ligger på gränsen till att inte må bra av det.

Själv blev jag veteallergiker och har inget val numera, men redan innan veteallergin utvecklades kände jag att min kropp och mage mådde dåligt av  "vetesmet", limpor och kanelbullar, så sånt hade jag redan begränsat till en måltid om dagen.

Min mamma har haft magproblem hela sitt liv men eftersom läkarna bara körde över henne med negativt celiakiprov och sa hon minsann skulle fortsätta äta gluten så gjorde hon det tills 55 ca, då hennes mage rasade helt och hon blev mager som ett koncentrationslägeroffer. Jag sa till henne att hon måste sluta med vete då, och då kunde hon äntligen hålla vikten, och så småningom komma till normal vikt igen. Tyvärr hann hon få benskörhet på vägen också då hon knappt tog upp någon näring en lång period, och idag måste hon äta mycket och få injektioner med vissa saker för att hennes tarm är förstörd.

Tack för det, okunniga läkare.

Unna din familj att slippa magproblem och näringsbrist och ät nyttigare sädesslag än vete om ni är känsliga för det.

Nej, uteslut inte gluten för barnet utan diagnos. Han eller hon kommer i alla fall inte få glutenfri kost i förskolan/skolan utan diagnos. 
  • Tow2Mater

Normalvärdet kan skilja sig mellan olika laboratorier eftersom de kan använda olika analysmetoder. 

T ex från www.celiaki.se/diagnos/ :

Exempel: Om det normala intervallet anges vara mindre är 7 U/mL talar ett värde över 70 U/mL för celiaki. Utredningen behöver då inte kompletteras med biopsi, men ytterligare ett blodprov ska tas för att diagnos ska kunna ställas.

Om tTG-antikropparna är högre än laboratoriets referensvärde för normalt (enl. exemplet ovan >7 U/mL,) men under 10 gånger förhöjda, går man vidare med att göra en gastroskopi.

• Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Glutenintolerant) skrev 2025-10-31 07:52:19 följande:
    Nej, uteslut inte gluten för barnet utan diagnos. Han eller hon kommer i alla fall inte få glutenfri kost i förskolan/skolan utan diagnos. 
    Varför tror du att man behöver just vetegluten för att leva?

I delar av världen använder man knappt ens vete i maten.

Vi äter hirs, durra, teff, mandelmjöl, nötmjöl, majsmjöl, rismjöl, potatismjöl, kokosmjöl, tapioka, kassava- finns oändliga möjligheter utan att förstöra kropp och näringsupptag.

Och i väntan på diagnos kan man göra det man kan. I mitt fall var det inte riktigt ett alternativ att fortsätta med gluten då jag synligt flammade upp i röda eksem, svullen hals och extrem klåda på 8 minuter när jag fick i mig 0,25 tsk vete i dubbelblindtest hemma. Ändå finns det läkare som fortsätter papegoja om detta när man tar sig igenom vårdkedjan och då kan man inte vara särskilt intelligent.

Antikroppar mot vete har man vare sig man äter vete eller inte så det påverkar heller inte allergitest för vete. Det finns MÅNGA även med celiaki som bara inte kan fortsätta med gluten i väntan på diagnos, då får de i så fall vara sjukskrivna i de månader som det tar att få utredning...
  • Blåelden

Jag äter själv inte några spannmål. Ifall jag är glutenintolerant vet jag inte men jag upplever att fördelarna att avstå överväger. Nu finns det mer plats för mer naturlig och näringstät mat som dessutom är fräsch och färsk.

Svar på tråden Vad betyder detta? Gluten