• Anonym (Sova skilt)

Hur gjorde ni?

Jag är i en situation i min relation där det är kris just nu. Min fru och jag vill olika saker. Hennes sätt att vårda relationen är att jag får tack för saker jag gör och att hon kanske en gång i månaden vill ligga sked för att hon fryser eller behöver känna trygghet så hon kan somna. Medans jag vill ha kramar, ömsesidig beröring som är lustfyllt, sexuellt och icke sexuellt. Vilket jag tar initiativ till men inte får gensvar på. Jag har förklarat vad jag vill, och att det ligger hos henne. Hon vill inte ens försöka få till en förändring. Jag har föreslagit parterapi, men det vill hon inte heller. Just nu har vi separata sovrum, och jag vet inte vad jag ska göra. 

Hur gjorde ni, som separerat/skiljt er? Tog ni myrsteg eller buller och bång? Ni som valde separata sovrum, gick det fort utför efter det? Och ni som lyckats undvika separation, hur lyckades ni?

• Svar på tråden Hur gjorde ni?
  • Anonym (?)

Då mitt ex fick ett utlandsuppdrag separerade vi på prov först. Gjorde ett försök några månader senar att återförens men det var kört. Vi sålde bostaden, köpte var sin och gick vidare med våra liv.

• Anonym (Stefan Nilsson)

Hennes ovilja till både terapi och ta till sig dina önskemål är ju ett tydligt och synligt besked om Att hon verkligen INTE vårdar relationen.  Tvärtom så gör hon minsta möjliga som artighet kräver..  och därmed också talar om att det är vad hon är villig att acceptera.  

Det är den sanning du har att förhålla dig till och vad du kommer att få leva med från hennes sida.  

Den bollen ligger alltså hos dig och inte henne.. 

Visst kan du leva så här ett tag framåt. Din fru kommer förmodligen med tiden att bli nöjd med arrangemanget och känner sig glad och rent av lycklig.... Du å andra sidan... is a different story..  

Om hon inte vill gå i terapi får stå för henne,men rekommenderar att du själv går några gånger för att bolla tankar och reda ut med en neutral person vad som kan vara bra i längden att göra då du ärligt  kan berätta hela historien , för självklart finns det mer i bakgrunden än du berättar här..  

• Anonym (Inez)

Allt grundar sig väl på vad ni vill, nuläget och vad var och en är beredd att göra.
    Är hon nöjd som det är så lär inget ändras. Då blir det upp till dig - är du redo att leva så resten av livet?
    Förstår hon samtidigt då att om hon inte vill ändra på något så är risken att er relation tar slut pga ni inte önskar samma sak?

Sen vill jag lägga till att skilda sovrum inte behöver betyda döden för intimitet och sexliv. Vi har ett (ganska stort) barn som fortfarande sover hos oss och därav var det så att 95% av nätterna gick någon iväg och la sig i gästrummet. Det blev för varmt och trångt helt enkelt. Så numera är det mer rutin att en sover med barnet och en sover i gästrummet men det har NOLL påverkan  på hur mycket sex det blir om man säger så. Där handlar det mer om behov och vilja. Vill man vara nära och intim och ha sex eller vill man inte. Och synkar man på den punkten?

Vill du inte vara kvar i relationen så riv av plåstret.

• Anonym (O)

Varför sover ni separata sovrum ? Vems idé?

Svar på tråden Hur gjorde ni?