• Anonym (Pengar)

Lön för att stanna?

Jag har en tjänst idag där jag tjänar 57 000. Jag vill få upp min lön (har jobbat 10 år i området och har överpresterat i samtliga roller, enligt feedback från många olika höga chefer), karriären är viktig för mig. Är i två processer nu där de sagt ja till 65-70-nivån som jag efterfrågar. Är i slutfasen för båda. Min nuvarande arbetsgivare har av någon anledning känt på sig något och har precis börja prata om en mer senior roll, som jag uttryckt intresse för sedan en tid. Nu till frågan, om de skulle erbjuda denna, tror ni att jag kan gå från 57-70 i intern roll? Känns som att de inte justerar upp lönerna så stort för interna kandidater, man jag kan ju ha fel. Bör jag säga att jag är i andra processer och dess lönenivå eller kan det verka som att jag är illojal när de väl erbjuder en större roll? Det är en rimlig nivå för rollen om jag skulle komma som extern kandidat, 100%. 

• Svar på tråden Lön för att stanna?
  • Studentpappa

Min erfarenhet är att man aldrig får ett så stort påslag internt. Du begär isf mer än 20%, möjligt att de matchar om du säger att du blivit erbjuden 70 tkr på annat håll.

Du får väl isf lägga fram det som att skillnaden är så stor att du har svårt att tacka nej, men du trivs väldigt bra och stannar helst om dom kan matcha. Det är ju väldigt gynnsamt för pensionen att tjäna runt 70 så ta jobbet som erbjuder det om inte ditt nuvarande matchar.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Ruter dam)

Tyvärr är det sällan man får sådana lyft internt. Om du har ett erbjudande på bordet om annat jobb kan du dock nog lägga fram det för din chef och erbjuda dem att ha dig kvar om de kommer med något rimligt, så får man se vad det blir.
    Men sen riskerar den nya arbetsgivaren att bli lite sur om de upplever sig som bara ett bargaining chip, så det kan finnas ställen där man inte vill bränna sina broar utan måste backa ur med finess då.

Om man inte bara går efter pengarna finns det ofta fördelar i att kunna sin organisation och ha byggt upp cred där man ska leverera, och kanske man får längre pendling eller liknande med nästa jobb.

Så den sammanlagda situationen är vad jag går efter. Fler timmar i bilen per vecka är t.ex. inte värt det för mig numera, även om jag inte hade brytt mig så mycket om det för 15 år sen.

• Anonym (Japp)

Joda, jag lyckades få upp min lön 13000 när jag tog en ny till internt inom Region Stockholm. Inte en chefsroll men en roll där de andra som hade den typen av roll låg i den nivån så det var det enda rimliga tyckte jag ock stod på mig. LYCKA TILL!!

Svar på tråden Lön för att stanna?