• Anonym (Anonym)

18 och 25, för stor åldersskillnad eller helt ok?

Tycker ni att det är okej av en 25 åring och 18 åring att träffas/vara ett par/ligga eller är det för stor åldersskillnad i den åldern? Om tjejen är 25 och killen 18, känns det ok? Och om killen är 25 och tjejen 18?

• Svar på tråden 18 och 25, för stor åldersskillnad eller helt ok?
  • Anonym (Lugnt)

Om man utgår från två sunda individer, så är det väl inga problem vare sig det är tjejen eller killen som är äldst.

• Xenia

inte ok för att gifta sig eller skaffa barn, inte pga åldersskillnaden utan för att 18-åringen är för ung för det. men får att bara bli ihop är det ju ok.

• Anonym (Haha - va?)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-01 08:17:27 följande:

Tycker ni att det är okej av en 25 åring och 18 åring att träffas/vara ett par/ligga eller är det för stor åldersskillnad i den åldern? Om tjejen är 25 och killen 18, känns det ok? Och om killen är 25 och tjejen 18?

Vad skulle problemet var nenar du?
  • Anonym (Haha - va?)
    Anonym (Haha - va?) skrev 2025-11-01 17:11:58 följande:
    Vad skulle problemet var nenar du?
    *vara
    *menar 
  • Anonym (M)

En liten varningsflagga, men det skulle absolut kunna vara okej. Det beror på hurdana de två personerna är.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-01 08:17:27 följande:

Jag skulle spontant säga nej. Det känns lite äckligt att försöka dejta en så ung tjej eller kille som möjligt. Sen skulle jag också säga att beroende på när den yngre är född så kan ju hen gå i andra året på gymnasiet som 18-åring. Det blir rätt stor skillnad i livserfarenhet med nån som är 25, (förhoppningsvis) har eget boende, jobb/utbildning etc.
  • Anonym

Det är inte åldersskillnaden som är problemet.
    problemet är att de befinner sig på helt olika platser i livet. De flesta 18-åringar bor fortfarande hemma hos mamma och pappa. De blir försörjda. De bor inte i eget hushåll utan måste fortfarande följa mammas och pappas regler till stor del. Jag skulle inte ha velat följa med hem och sitta på flick/pojkrummet och äta saft och bulle när jag var 25.
    25-åringen är helt vuxen och ska försörja sig själv och vara en helt självständig vuxen.
    Man befinner sig på olika platser i livet.

• Anonym (Ja)

Jag var 18 och min kille 28 när vi blev ett par. Har aldrig riktigt tänkt på åldersskillnaden.
    Nu 11 år senare håller vi fortfarande ihop och har en egen liten familj 

• Anonym (Nor)

När jag träffade min man så var jag 25 och han 19 år. Jag hade också ett barn sen innan på 4 år. Vi är inne på vår 19:nde år, gifta, gård och 3 barn. Still going strong. 

• Anonym (Barn)

När jag var 18 hade jag två korta förhållanden med tjejer i den åldern. En av tjejerna sade att hon var livrädd för sina känslor för mig. Jag förstod inte vad hon menade. När jag själv var 25 och såg 18-åriga barn på stan, då förstod jag. Men det betyder inte att det aldrig är ok. Har 18-åringen redan flyttat hemifrån och kanske rentav går samma utbildning som 25-åringen, är man kanske inte ens på så skilda ställen i livet.

• Anonym (H)

I genomsnitt mognar killars hjärnor lite långsammare än tjejers. Så det kan bli lite jobbigt för tjejen om han är 18 och hon själv är 25 år. Men det finns naturligtvis killar som mognar snabbare.

Det klart att en del tjejer mognar långsamt, men när kimlen är äldre än tjejen finns det större chans att de är mer jämspelta.

Sedan visar statistik att en åldersskillnad på 5 år eller mer ökar risken för att paret inte håller ihop på sikt. Men när man är så ung så kanske det inte spelar så stor roll.

• Fiona M

En 18-åring går vanligtvis 2:an på gymnasiet. En 25-åring har varit ute och studerat eller jobbat i 6 år. I mina ögon är det en otrolig stor skillnad mellan dem.
    Som gymnasielärare träffar jag mängder av mogna ungdomar, men vuxen tycker jag inte riktigt man blir förrän efter gymnasiet, när man inte serveras färdiga dagar med lektioner, kompisar och mat utan måste ansvara för sysselsättning, ekonomi och relationer.

• Anonym (Lugnt)
    Fiona M skrev 2025-11-02 19:45:21 följande:

En 18-åring går vanligtvis 2:an på gymnasiet. En 25-åring har varit ute och studerat eller jobbat i 6 år. I mina ögon är det en otrolig stor skillnad mellan dem.
    Som gymnasielärare träffar jag mängder av mogna ungdomar, men vuxen tycker jag inte riktigt man blir förrän efter gymnasiet, när man inte serveras färdiga dagar med lektioner, kompisar och mat utan måste ansvara för sysselsättning, ekonomi och relationer.

Du kanske inte har så mycket erfarenhet, men du är vuxen när du är 18. Man har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra vuxna.
  • Anonym (C)

Det kan fungera, beror på personerna.

• BeBey

Ja, det är helt ok. Jag är förvånad att så många är skeptiska och lever i fördomar här i Sverige där man måste vara fri från alla fördomar...

Om lagen inte förbjuder, varför borde det vara ett hinder? Om ni älskar varandra, matchar intressen så betyder det att ni måste inte fråga till andra. Det är ju en liten skillnad och med år blir ännu mindre märkligt.

Lycka till! 

• Anonym
    Anonym (Lugnt) skrev 2025-11-02 20:04:47 följande:
    Du kanske inte har så mycket erfarenhet, men du är vuxen när du är 18. Man har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra vuxna.
    Om man går på gymnasiet så  är man fortfarande försörjd av sina föräldrar. 
    Du får oftast lägre straff om du är under 21 år.
    Du får inte köpa på  systemet.
    Du behöver vara 25 år för att sterilisera dig (oftast)
    Det finns biluthyrare som kräver att du ska vara äldre än 18 år

Det var några exempel på att en 18-åring inte har exakt samma skyldigheter och rättigheter
  • Anonym (qwerty)

Gränsfall på äckel, vad får en 25åring ut av en 18åring, förutom att ligga då...

• Anonym (Lugnt)
    Anonym skrev 2025-11-02 22:53:08 följande:
    Om man går på gymnasiet så  är man fortfarande försörjd av sina föräldrar. 
    Du får oftast lägre straff om du är under 21 år.
    Du får inte köpa på  systemet.
    Du behöver vara 25 år för att sterilisera dig (oftast)
    Det finns biluthyrare som kräver att du ska vara äldre än 18 år

Det var några exempel på att en 18-åring inte har exakt samma skyldigheter och rättigheter
    Det har du rätt i. Men juridiskt anses man vara vuxen som 18-åring.
Svar på tråden 18 och 25, för stor åldersskillnad eller helt ok?