• Anonym (Göran)

Varför gör man inte nyttig mat billigare?

Det kommer ibland politiska förslag om att reglera skatter så att det blir ekonomiskt gynnsamt att handla nyttigt. Varför genomför man inte detta?

Människor skulle ha en bättre hälsa och senare även få färre sjukdomar som belastar sjukvården. Det är en win-win situation eller?

• Svar på tråden Varför gör man inte nyttig mat billigare?
  • Anonym (Ok)

Vad är nyttig mat? Alla är inte överens. 

• Anonym (Göran)
    Anonym (Ok) skrev 2025-11-01 10:14:57 följande:

Vad är nyttig mat? Alla är inte överens. 

Vänd på det. Att tex börja med sockerskatt? Socker är alldeles för billigt.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Göran) skrev 2025-11-01 14:15:31 följande:
    Finns väl länder som testat det. Fungerar det där?
  • Tow2Mater
    Anonym (Göran) skrev 2025-11-01 14:15:31 följande:
    Som alkohol; se hur bra det fungerar med dyr alkohol, folk köper det inte längre.
  • Anonym (Göran)
    Tow2Mater skrev 2025-11-02 16:35:47 följande:
    Som alkohol; se hur bra det fungerar med dyr alkohol, folk köper det inte längre.
    Fast om vi sänkte priset på alkohol och sålde det i vanliga affärer så skulle nog ännu fler ha problem med spriten antar jag.
  • Tow2Mater
    Anonym (Göran) skrev 2025-11-02 19:34:29 följande:
    Fast om vi sänkte priset på alkohol och sålde det i vanliga affärer så skulle nog ännu fler ha problem med spriten antar jag.
    Så sluta sälj socker i vanliga affären menar du? Ska du ha godis får du gå till godisaffären. Ska du baka och vill ha ett par kg socker ska du gå till..... bageriet kanske kan gå med på att sälja det....
  • Anonym (Göran)
    Tow2Mater skrev 2025-11-02 22:02:35 följande:
    Så sluta sälj socker i vanliga affären menar du? Ska du ha godis får du gå till godisaffären. Ska du baka och vill ha ett par kg socker ska du gå till..... bageriet kanske kan gå med på att sälja det....
    Nu far du iväg en aning. Jag menar att man ska göra det aningens mindre tillgängligt. Kanske via en liten sockerskatt. Pengarna man får in på detta skulle kunna subventionera grönsaker. Jag pratar inga drastiska åtgärder.
Svar på tråden Varför gör man inte nyttig mat billigare?