• Anonym (R:s mamma)

Hjälpa dotter med återkrav från försäkringskassan?

Hej. Min dotter på 24 har fått återkrav på 25000 kr lite drygt. Det är felaktigt utbetalt aktivitetsersättning, bostadstillägg och för mycket i bostadsbidrag. Just nu studerar hon med CSN och får med bostadsbidrag ut ca 14500 i månaden. Med en hyra på nästan 6000 och andra utgifter blir 2100 kr i återkrav i månaden väldigt svårt..Har ni nåt tips eller råd om hur man kan göra? Jag tänkte hjälpa till så mycket jag kan, men är inte själv nån höginkomsttagare..Låta det gå till kronofogden? Så trist, detta är ändå hennes första o enda skuld..Tacksam för lite råd..

• Svar på tråden Hjälpa dotter med återkrav från försäkringskassan?
  • Lynx123
    Anonym (F) skrev 2025-11-03 15:17:47 följande:
    Problemet är att hon har fått en betalningsplan men har svårt att ställa om sin konsumtion så att ekonomin går ihop.

2100 i månaden är en betydande summa, när man inte har så stora marginaler. Hon kommer att behöva dra ner på saker som är självklarheter för de allra flesta.
    Men det är ju inte för evigt och hon kommer lära sig mycket av detta.
  • Anonym (Linda)

Nu hade ju den unga ifråga aktivitetsersättning, så det kanske inte är så självklart.

Jemp skrev 2025-11-03 17:15:29 följande:

Och såklart leta extrajobb. 

• Anonym (Pedro)
    Anonym (R:s mamma) skrev 2025-11-01 17:30:54 följande:

Hej. Min dotter på 24 har fått återkrav på 25000 kr lite drygt. Det är felaktigt utbetalt aktivitetsersättning, bostadstillägg och för mycket i bostadsbidrag. Just nu studerar hon med CSN och får med bostadsbidrag ut ca 14500 i månaden. Med en hyra på nästan 6000 och andra utgifter blir 2100 kr i återkrav i månaden väldigt svårt..Har ni nåt tips eller råd om hur man kan göra? Jag tänkte hjälpa till så mycket jag kan, men är inte själv nån höginkomsttagare..Låta det gå till kronofogden? Så trist, detta är ändå hennes första o enda skuld..Tacksam för lite råd..

Varför fick hon för mycket? Gav hon felaktiga uppgifter eller räknade dem fel?
  • Jimmy75
    Anonym (Pedro) skrev 2025-11-03 21:14:27 följande:
    Varför fick hon för mycket? Gav hon felaktiga uppgifter eller räknade dem fel?

Ett möjligt skäl är att försäkringskassan har hjärndöda regler eftersom de räknar på årsinkomst....så om något skulle hända som medför att du som bidragstagare i oktober - december får en höjd inkomst och därför petar din totala årsinkomst över eventuella beloppsgränser bedöms du som ej berättigad till stödet....även om du fick det under januari-juni månad när du inte hade den inkomsten. Jag skriver det med viss försiktighet för möjligen kan det där ha ändrats, men tidigare var det så....vilket är hyfsat provocerande för då ska de kalla det vid sitt rätta namn - LÅN - och inte bidrag.

Om det är så i just det här fallet vet jag såklart inte, men jag känner till andra fall där personer hamnat i stora ekonomiska svårigheter av den anledningen.

• Anonym (Pedro)
    Jimmy75 skrev 2025-11-03 21:34:02 följande:

Ett möjligt skäl är att försäkringskassan har hjärndöda regler eftersom de räknar på årsinkomst....så om något skulle hända som medför att du som bidragstagare i oktober - december får en höjd inkomst och därför petar din totala årsinkomst över eventuella beloppsgränser bedöms du som ej berättigad till stödet....även om du fick det under januari-juni månad när du inte hade den inkomsten. Jag skriver det med viss försiktighet för möjligen kan det där ha ändrats, men tidigare var det så....vilket är hyfsat provocerande för då ska de kalla det vid sitt rätta namn - LÅN - och inte bidrag.

Om det är så i just det här fallet vet jag såklart inte, men jag känner till andra fall där personer hamnat i stora ekonomiska svårigheter av den anledningen.

Tack för svaret även om det var TS jag frågade. Vi får väl svaret så småningom.
  • Anonym (kommunalarbetare)
    Anonym (R:s mamma) skrev 2025-11-01 17:30:54 följande:

Tufft men då är det ju fixat på ett år och även om man som jag är låginkomsttagare så måste måste man ha en buffert. Att din dotter inte har fixat är en sak men du som mamma bör ju ha en vid det här laget. Men hjälp henne så mycket du kan och då henne att förstå att med skulder måste man försaka saker tills man är skuldfri. Vad ni en gör låt det inte gå till kronkalle.
  • mama1985

Ska försöka ge inspiration för att visa på att det går dra ner. Ner jag pluggade var vi 3 vänner. 2 av oss tog ut fullt lån + bidrag. Men en av oss tog bara ut bidrag. Hur lyckades hon? Ja, dels bodde hon inte inne i stan. Hon hittade en lägenhet lite off. 
    1. Se över hyra, kan den minska genom ett annat boende. 

Dels levde hon på matlådor och snacks som var under vad som var billigt. 

2. Titta till matbudgeten

Sen var hon inte ute varje helg och när hon var det köpte hon aldrig utedrinkar. 

3. Se över nöjesbudget. Går att ha kul utan att spendera skjortan ute. Lämna kort hemma. 

Bubblare: Se över om det finns möjlighet att skaffa ett extrajobb varannan helg eller nåt. Flera annonser på arbetsförmedlingen söker studenter specifikt. 

Lycka till ❤️

• Anonym (?)

Men vad har hon för andra utgifter utöver de "vanliga" som gör att det är tight att klara sig på den pengen? Efter att hyran och avbetalningen dragits har hon alltså 6400:- kvar och det är inte möjligt? 

Inkomst: 14500:-
    Hyra: 6000:-
    Mat (ingen utemat enl. konsumentverkets beräkning) 2800:-
    Hemförsäkring: ca 150:-
    El för en etta: typ 400
    Mobilabonnemang, hygienartiklar osv: ca 1500?
    Busskort: runt 800-1000 beroende på var du bor?

Då borde hon ha kring 500:- över till nöjen eller sparande. 

En del av posterna går också att dra ner på. Exempelvis konsumentverkets beräkning för mat går att snåla på. Enligt dem ska vår familj ha en matkostnad på 9730:-/mån men vi ligger aldrig över 7000:-.

Har man inte haft koll på sin inkomst är det tyvärr så det får se ut ett tag framöver. Det är det som är så viktigt med bidrag, att man meddelar förändringar. Själv gjorde jag ett aktivt val året jag avslutade mina studier att fortsätt ta max bostadsbidrag första halvåret och medvetet bli återbetalningsskyldig för överskottet, men då la jag undan pengar så mycket jag kunde då jag visste att det skulle komma.

• Tow2Mater
    mama1985 skrev 2025-11-27 07:52:35 följande:

Ska försöka ge inspiration för att visa på att det går dra ner. Ner jag pluggade var vi 3 vänner. 2 av oss tog ut fullt lån + bidrag. Men en av oss tog bara ut bidrag. Hur lyckades hon? Ja, dels bodde hon inte inne i stan. Hon hittade en lägenhet lite off. 
    1. Se över hyra, kan den minska genom ett annat boende. 

Dels levde hon på matlådor och snacks som var under vad som var billigt. 

2. Titta till matbudgeten

Sen var hon inte ute varje helg och när hon var det köpte hon aldrig utedrinkar. 

3. Se över nöjesbudget. Går att ha kul utan att spendera skjortan ute. Lämna kort hemma. 

Bubblare: Se över om det finns möjlighet att skaffa ett extrajobb varannan helg eller nåt. Flera annonser på arbetsförmedlingen söker studenter specifikt. 

Lycka till ❤️

Hyra, mat, hygien, studielitteratur, eventuella mediciner, nödvändiga resor, och ersättningskläder när något går sönder - allt på 4000 kr i månaden. Eller hade hon även ett extrajobb vid sidan av skolan?
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2025-11-27 15:27:05 följande:
    Hyra, mat, hygien, studielitteratur, eventuella mediciner, nödvändiga resor, och ersättningskläder när något går sönder - allt på 4000 kr i månaden. Eller hade hon även ett extrajobb vid sidan av skolan?
    Tycker också det låter lite väl lite för att få det att gå runt. Extrajobb eller sparade pengar måste nog till. Även om man som student lär sig ofta att äta extremt billigt. Jag levde typ på linsgryta ett tag. Studielitteratur går ofta att låna på biblioteket eller köpa väldigt billigt av någon som läst klart kursen. Bor du bra till behöver du bara en cykel = gratis resor.
  • Anonym (Nea)
    Tow2Mater skrev 2025-11-27 15:27:05 följande:
    Jag får inte heller ihop det. När jag pluggade för tjugo år sedan bodde jag i en etta långt ute i betongförorten,  och hyran var redan då på 3 600 kr/mån. 
Svar på tråden Hjälpa dotter med återkrav från försäkringskassan?