• Anonym (R:s mamma)

Hjälpa dotter med återkrav från försäkringskassan?

Hej. Min dotter på 24 har fått återkrav på 25000 kr lite drygt. Det är felaktigt utbetalt aktivitetsersättning, bostadstillägg och för mycket i bostadsbidrag. Just nu studerar hon med CSN och får med bostadsbidrag ut ca 14500 i månaden. Med en hyra på nästan 6000 och andra utgifter blir 2100 kr i återkrav i månaden väldigt svårt..Har ni nåt tips eller råd om hur man kan göra? Jag tänkte hjälpa till så mycket jag kan, men är inte själv nån höginkomsttagare..Låta det gå till kronofogden? Så trist, detta är ändå hennes första o enda skuld..Tacksam för lite råd..

• Svar på tråden Hjälpa dotter med återkrav från försäkringskassan?
  • Anonym (Linda)

Vad ni än gör, låt det inte gå till kronofogden! Då har hon verkligen ställt till det för sig för framtiden. kommunens budgetrådgivare kan tipsa er om hur ni bäst löser den här skulden. Det är ju sådant de jobbar med.

• Anonym (Nea)

Det blir ju tajt för henne, men inte omöjligt väl? 

Hjälp henne att göra en budget eller hjälp henne ta kontakt med kommunens budgetrådgivare för hjälp med det (kanske egentligen bättre - så att hon är en självständig vuxen). 

• Anonym (Yws)

Fick också en på 33 tusen. Göra en avbetalnings plan. Tog ett år men i augusti försvann den. 

• jontebula
    Anonym (R:s mamma) skrev 2025-11-01 17:30:54 följande:

Hej. Min dotter på 24 har fått återkrav på 25000 kr lite drygt. Det är felaktigt utbetalt aktivitetsersättning, bostadstillägg och för mycket i bostadsbidrag. Just nu studerar hon med CSN och får med bostadsbidrag ut ca 14500 i månaden. Med en hyra på nästan 6000 och andra utgifter blir 2100 kr i återkrav i månaden väldigt svårt..Har ni nåt tips eller råd om hur man kan göra? Jag tänkte hjälpa till så mycket jag kan, men är inte själv nån höginkomsttagare..Låta det gå till kronofogden? Så trist, detta är ändå hennes första o enda skuld..Tacksam för lite råd..

Det är ju bara lägga upp en plan och betala lite varje månad vad är problemet ens ?
  • Anonym (F)
    jontebula skrev 2025-11-03 14:49:28 följande:
    Det är ju bara lägga upp en plan och betala lite varje månad vad är problemet ens ?
    Problemet är att hon har fått en betalningsplan men har svårt att ställa om sin konsumtion så att ekonomin går ihop.

2100 i månaden är en betydande summa, när man inte har så stora marginaler. Hon kommer att behöva dra ner på saker som är självklarheter för de allra flesta.
  • jontebula
    Anonym (F) skrev 2025-11-03 15:17:47 följande:
    Problemet är att hon har fått en betalningsplan men har svårt att ställa om sin konsumtion så att ekonomin går ihop.

2100 i månaden är en betydande summa, när man inte har så stora marginaler. Hon kommer att behöva dra ner på saker som är självklarheter för de allra flesta.
    Ja välkommen till vuxenlivet, ibland måste man dra bort på såna man tar för givet kanske, men så är det när man måste betala tillbaka pengar. Bara bita i det sura äpplet och börja. Hamna med betalanmärkning är det sista man vill i detta land.
  • Anonym (F)
    jontebula skrev 2025-11-03 15:24:26 följande:
    Ja välkommen till vuxenlivet, ibland måste man dra bort på såna man tar för givet kanske, men så är det när man måste betala tillbaka pengar. Bara bita i det sura äpplet och börja. Hamna med betalanmärkning är det sista man vill i detta land.
    Det är inte alltid så bara. Människor är olika bra på det där med att hushålla med pengar.

Jag tycker att det är bra att TS ber om råd. Hon vill uppenbarligen hjälpa sin dotter, även om hon inte vet hur.
  • Anonym (Runkesten)

Latten på stan?
  • Anonym (Grabb)

Som alltid, oavsett vad man får för krav på sig... Börja med att kontakta kravställaren (!). I detta fall Fsk.

(Samma gäller om man hamnar efter med en hyra, då tar man kontakt med sin hyresvärd, samma gäller om man missar att betala fakturor till någon leverantör, då kontaktar man leverantören)...

Man sticker inte huvudet i sanden och slutar "öppna sin post". Och bara väntar...

Ta kontakt med Fsk. Be om en avbetalningsplan.
    Ok. Den säger 2100kr månaden. Då "tackar man ja till den". 
    Rent matematiskt så finns ju "utrymmet", givet inkomst och hyra. 

Sen får "Studenten" anpassa sin budget utifrån inkomst, hyra, avbetalning till Fsk. Det som är över får sedan rangordnas/prioriteras. Dvs, mat, andra "nödvändiga" utgifter (troligtvis en hemförsäkring, el, busskort, kanske något abonnemang som man har skrivit under på). Sist på listan hamnar kläder, och ännu längre ned nöjen... men det säger väl sig självt...

Är man "student" så ligger det i sakens natur att lära sig, och anpassa sig till att "leva fattigt". 

Annat alternativ är att du som förälder antingen lånar ut pengar (antingen i klump, eller per månad). Om möjlighet finnes...

Det man inte gör. Är att vänta och/eller låter det falla till Kronkalle... nej, nej, nej...

• Lynx123

Men det är ju inte för evigt och hon kommer lära sig mycket av detta.
  • Anonym (Linda)

Nu hade ju den unga ifråga aktivitetsersättning, så det kanske inte är så självklart.

Jemp skrev 2025-11-03 17:15:29 följande:

Och såklart leta extrajobb. 

• Anonym (Pedro)

Varför fick hon för mycket? Gav hon felaktiga uppgifter eller räknade dem fel?
  • Jimmy75
    Anonym (Pedro) skrev 2025-11-03 21:14:27 följande:
    Varför fick hon för mycket? Gav hon felaktiga uppgifter eller räknade dem fel?

Ett möjligt skäl är att försäkringskassan har hjärndöda regler eftersom de räknar på årsinkomst....så om något skulle hända som medför att du som bidragstagare i oktober - december får en höjd inkomst och därför petar din totala årsinkomst över eventuella beloppsgränser bedöms du som ej berättigad till stödet....även om du fick det under januari-juni månad när du inte hade den inkomsten. Jag skriver det med viss försiktighet för möjligen kan det där ha ändrats, men tidigare var det så....vilket är hyfsat provocerande för då ska de kalla det vid sitt rätta namn - LÅN - och inte bidrag.

Om det är så i just det här fallet vet jag såklart inte, men jag känner till andra fall där personer hamnat i stora ekonomiska svårigheter av den anledningen.

• Anonym (Pedro)
    Jimmy75 skrev 2025-11-03 21:34:02 följande:

Ett möjligt skäl är att försäkringskassan har hjärndöda regler eftersom de räknar på årsinkomst....så om något skulle hända som medför att du som bidragstagare i oktober - december får en höjd inkomst och därför petar din totala årsinkomst över eventuella beloppsgränser bedöms du som ej berättigad till stödet....även om du fick det under januari-juni månad när du inte hade den inkomsten. Jag skriver det med viss försiktighet för möjligen kan det där ha ändrats, men tidigare var det så....vilket är hyfsat provocerande för då ska de kalla det vid sitt rätta namn - LÅN - och inte bidrag.

Om det är så i just det här fallet vet jag såklart inte, men jag känner till andra fall där personer hamnat i stora ekonomiska svårigheter av den anledningen.

Tack för svaret även om det var TS jag frågade. Vi får väl svaret så småningom.
  • Anonym (kommunalarbetare)

Tufft men då är det ju fixat på ett år och även om man som jag är låginkomsttagare så måste måste man ha en buffert. Att din dotter inte har fixat är en sak men du som mamma bör ju ha en vid det här laget. Men hjälp henne så mycket du kan och då henne att förstå att med skulder måste man försaka saker tills man är skuldfri. Vad ni en gör låt det inte gå till kronkalle.
Svar på tråden Hjälpa dotter med återkrav från försäkringskassan?