Man som aldrig har fel.
Med åren har min man blivit mer och mer envis. Nu är han några år över 50 och har kommit till det stadiet att han aldrig har fel. Och då menar jag aldrig. Dels har han inte fel i sak. Om någon motbevisar honom, har han alltid en förklaring. Den vanligaste är att jag (eller någon annan i familjen) uttryckte oss slarvigt och att det är vårt fel att han missförstod. Antalet gånger han erkänner att han hade fel, är inte ens en gång om året. Det rör stort och smått. Allt från invånarantalet i Uddevalla till när vi besiktigade bilen senast, till stora saker som rör vår relation.
Senast idag fick jag en mindre hjärnblödning på honom. Vi skulle försöka enas om när vi skulle lämna hans föräldrar idag. Han sköt på beslutet och tog upp det till diskussion först när vi hade hans föräldrar i hallen och hans mamma erbjöd lunch. Då beslutade de att vi skulle stanna över lunchen. Ingen stor grej, men i bilen på väg hem sa jag mycket lugnt och trevligt, att jag önskar att vi stämmer av med varandra innan vi stämmer av med andra innan. Han blev mycket upprörd och eldade upp sig allt mer medan han berättade om hur fel jag hade och att jag minsann hade sagt att jag ville äta lunch där igår. Det har jag aldrig gjort, han måste missförstått, vilket jag också lugnt påtalade. Jag sa flera gånger att det inte var någon stor grej, men att jag ändå tycker att det är rimligt att vi stämmer av tillsammans innan. Han fortsatte mala på om hur miffat mitt beteende är och hur efterblivet jag beter mig.Flera gånger tog han upp hur jag anklagar honom och attackerar honom hela tiden och att jag aldrig tar ansvar för mina egna handlingar.
Och här hamnar vi varje gång vi lutar åt att min man kan ha gjort något som kan snudda till felaktigt. Han kan inte ta till sig att han kan behöva ändra sitt beteende, sin kommunikation eller sitt handlande. Det är alltid andra det är fel på.
Hur når man fram?`Någon terapi är så klart inte tal om. Det är ju inget fel på honom!