• Anonym (Ledsamt)

Man som aldrig har fel.

Med åren har min man blivit mer och mer envis. Nu är han några år över 50 och har kommit till det stadiet att han aldrig har fel. Och då menar jag aldrig. Dels har han inte fel i sak. Om någon motbevisar honom, har han alltid en förklaring. Den vanligaste är att jag (eller någon annan i familjen) uttryckte oss slarvigt och att det är vårt fel att han missförstod. Antalet gånger han erkänner att han hade fel, är inte ens en gång om året. Det rör stort och smått. Allt från invånarantalet i Uddevalla till när vi besiktigade bilen senast, till stora saker som rör vår relation.

Senast idag fick jag en mindre hjärnblödning på honom. Vi skulle försöka enas om när vi skulle lämna hans föräldrar idag. Han sköt på beslutet och tog upp det till diskussion först när vi hade hans föräldrar i hallen och hans mamma erbjöd lunch. Då beslutade de att vi skulle stanna över lunchen. Ingen stor grej, men i bilen på väg hem sa jag mycket lugnt och trevligt, att jag önskar att vi stämmer av med varandra innan vi stämmer av med andra innan. Han blev mycket upprörd och eldade upp sig allt mer medan han berättade om hur fel jag hade och att jag minsann hade sagt att jag ville äta lunch där igår. Det har jag aldrig gjort, han måste missförstått, vilket jag också lugnt påtalade. Jag sa flera gånger att det inte var någon stor grej, men att jag ändå tycker att det är rimligt att vi stämmer av tillsammans innan. Han fortsatte mala på om hur miffat mitt beteende är och hur efterblivet jag beter mig.Flera gånger tog han upp hur jag anklagar honom och attackerar honom hela tiden och att jag aldrig tar ansvar för mina egna handlingar.

Och här hamnar vi varje gång vi lutar åt att min man kan ha gjort något som kan snudda till felaktigt. Han kan inte ta till sig att han kan behöva ändra sitt beteende, sin kommunikation eller sitt handlande. Det är alltid andra det är fel på. 

Hur når man fram?`Någon terapi är så klart inte tal om. Det är ju inget fel på honom!

• Svar på tråden Man som aldrig har fel.
  • Anonym (Realisten)
    Agda90 skrev 2025-11-03 10:29:31 följande:
    Det är då du håller det kort. Det finns inget att diskutera. Du är mottagaren och dina känslor är något han ska ta hänsyn till. Men om ni ska gå på hans linje så kan du kontra med att han kan sluta bete sig som en elak gammal gubbe. 

En person som beter sig som din man kan inte vara frisk. Beklagar men hade han varit det hade han inte behandlat dig som skit
    Vilket oerhört konstruktivt råd för att komma framåt i dialogen!!!

TS, du behöver fråga dig om du skall ta råd av bittra kvinnor på FL som vill göra allt för att kasta smuts på din man. Dom skiter din mans positiva sidor, dom skiter i hur det blir eller går för barnen.

Egentligen skiter dom i hur det blir för dig också. Under täckmanteln av att "hjälpa dig"vill dom få ut sin egen bitterhet mot män. Att försöka rädda äktenskapet finns inte deras tankevärld

?Eller om du skall söka professionell hjälp. 

• Anonym (?)
    Anonym (Ledsamt) skrev 2025-11-03 10:29:15 följande:
    Vad menar du?
    Det går inte att ignorer honom
    Han kommer inte ändra på sig

Du har två val
    1) Gilla läget för resten av livet
    2) Dra vidare

Vad väljer du?
  • Anonym (Ledsamt)
    Anonym (?) skrev 2025-11-03 10:48:35 följande:
    Det går inte att ignorer honom
    Han kommer inte ändra på sig

Du har två val
    1) Gilla läget för resten av livet
    2) Dra vidare

Vad väljer du?
    Du förväntar dig att jag ska välja här och nu? Nej, riktigt så fungerar det inte. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsamt) skrev 2025-11-03 10:50:02 följande:
    Du förväntar dig att jag ska välja här och nu? Nej, riktigt så fungerar det inte. 
    Nej, men du måste ta ett beslut för eller senare.

Genom att inte ta något beslut väler du alternativ 1)
  • Agda90
    Anonym (Realisten) skrev 2025-11-03 10:48:17 följande:

TS, du behöver fråga dig om du skall ta råd av bittra kvinnor på FL som vill göra allt för att kasta smuts på din man. Dom skiter din mans positiva sidor, dom skiter i hur det blir eller går för barnen.

Egentligen skiter dom i hur det blir för dig också. Under täckmanteln av att "hjälpa dig"vill dom få ut sin egen bitterhet mot män. Att försöka rädda äktenskapet finns inte deras tankevärld

För du är så hjälpsam? Ska ts bara sitta och ta emot skit? Som en tyst och snäll liten flicka kanske?
  • Anonym (Mia)
    Hur fungerar det då?
  • Anonym (Mia)
    Fast du har ju valt redan, just nu väljer du ju att stanna. Det valet har du gjort för länge sedan, det var ju inte i förra veckan det började.

Är du nöjd med ditt val?
  • Anonym (sköldmö)
    Ignorera Realisten, han försöker bara provocera.

Uppenbarligen har din man stora problem med sitt beteende, vilket drabbar omgivningen i varierande grad. Främst er i familjen.

Kanske har ditt man blivit deprimerad, eller så är hans förändrade beteende ett tecken på begynnande sjukdom. Det kan ibland debutera redan i 50-årsåldern. Det är inte lika vanligt som senare, men det förekommer. Uteslut inte den möjligheten, om han inte har varit så här knepig tidigare.

Det blir dock svårt om han vägrar söka hjälp. Förr eller senare kommer dock alla ta avstånd från honom. Även barnen, om det går för långt.

Hur känner du själv? Vad vill du?

Att undvika diskussioner med din man är inte hållbart i längden, även om du går iväg varje gång han sätter igång. Att ge honom rätt och ta på dig skulden för husfridens skull, är också helt fel väg att gå. På sikt skulle det bryta ner dig totalt, plus att ni då blir dåliga förebilder för era barn. Då lär ni dem att det är så en relation ska vara. Indirekt lär du dem att acceptera skit.

Självklart behöver du inte fatta beslut på en gång, men du bör fundera på vilka möjligheter du har, samt vad som är mest hälsosamt i längden. Det bästa vore förstås om din man kom till insikt och sökte hjälp, samt att det ledde till en positiv förändring. Men hur stora tror du chanserna är för det? 
  • Anonym (Ledsamt)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-11-03 11:22:03 följande:
    Ignorera Realisten, han försöker bara provocera.

Uppenbarligen har din man stora problem med sitt beteende, vilket drabbar omgivningen i varierande grad. Främst er i familjen.

Kanske har ditt man blivit deprimerad, eller så är hans förändrade beteende ett tecken på begynnande sjukdom. Det kan ibland debutera redan i 50-årsåldern. Det är inte lika vanligt som senare, men det förekommer. Uteslut inte den möjligheten, om han inte har varit så här knepig tidigare.

Det blir dock svårt om han vägrar söka hjälp. Förr eller senare kommer dock alla ta avstånd från honom. Även barnen, om det går för långt.

Hur känner du själv? Vad vill du?

Att undvika diskussioner med din man är inte hållbart i längden, även om du går iväg varje gång han sätter igång. Att ge honom rätt och ta på dig skulden för husfridens skull, är också helt fel väg att gå. På sikt skulle det bryta ner dig totalt, plus att ni då blir dåliga förebilder för era barn. Då lär ni dem att det är så en relation ska vara. Indirekt lär du dem att acceptera skit.

Självklart behöver du inte fatta beslut på en gång, men du bör fundera på vilka möjligheter du har, samt vad som är mest hälsosamt i längden. Det bästa vore förstås om din man kom till insikt och sökte hjälp, samt att det ledde till en positiv förändring. Men hur stora tror du chanserna är för det? 
    Det är ju därför jag startat tråden, för att jag insett att jag behöver nya perspektiv på situationen. Jag har fortsatt en förhoppning om att det ska lösas, men hoppet minskar. För varje gång det här händer, tappar jag mer och mer respekt för min man. Allt oftare finner jag honom patetisk och skrattretande och fortsätter det, kommer det till slut leda till att jag helt och hållet saknar respekt för honom. Än så länge har han flera goda sidor som jag uppskattar, men den uppskattningen lär minska.

Jag tror inte att min man är dement. Han kan absolut vara deprimerad, eller så har han någon typ av NPF-diagnos som gått att hålla i schack så länge barnen varit små och han kunnat lägga mycket fokus på sig själv och sin återhämtning. Nu kräver barnen mer, både fysiskt och psykisk.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ledsamt) skrev 2025-11-03 11:36:25 följande:
    Det är ju därför jag startat tråden, för att jag insett att jag behöver nya perspektiv på situationen. Jag har fortsatt en förhoppning om att det ska lösas, men hoppet minskar. För varje gång det här händer, tappar jag mer och mer respekt för min man. Allt oftare finner jag honom patetisk och skrattretande och fortsätter det, kommer det till slut leda till att jag helt och hållet saknar respekt för honom. Än så länge har han flera goda sidor som jag uppskattar, men den uppskattningen lär minska.

Jag tror inte att min man är dement. Han kan absolut vara deprimerad, eller så har han någon typ av NPF-diagnos som gått att hålla i schack så länge barnen varit små och han kunnat lägga mycket fokus på sig själv och sin återhämtning. Nu kräver barnen mer, både fysiskt och psykisk.
    Jag hoppas du inser att han redan tappat sin respekt för dig.
  • Ikaros12
    Anonym (Ledsamt) skrev 2025-11-03 11:36:25 följande:

Är du trygg annars i relationen och inte rädd för honom så kan du faktiskt fråga honom om hur han själv upplever situationer då han inte kan erkänna fel. Försök att ställa frågor där du genuint vill lära dig förstå honom. Vad som händer i honom när han märker att han har fel, om hur han själv I stunden hör sina egna lögner. Han kommer förmodligen inte vilja prata om det, eller gå runt ämnet. Då säger du bara att det är något du måste få prata om och förstå. Det är något ni måste hantera på annat sätt än genom bråk. Sedan berättar du varför med de orden du skrev ovan. Att du emotionellt börjar ta avstånd från honom mer och mer för varje gång ni hamnar i de situationerna. va tydlig och hård med att det här är något han måste kunna prata om, om den här relationen ska fungera i längden. 

Han kommer förmodligen be dig om exempel och dessa exempel kommer han att använda för att slippa prata om det. Säg då istället att om han på allvar inte förstår vad du pratar om så är problemet större än du trodde. Säg att du inte tror på honom när han säger att han inte förstår vilka situationer det gäller och att det faktiskt är ointressant. Han precis som alla andra har faktiskt svårt att erkänna fel eller säga förlåt, men i olika grad. Det är mänskligt och vi har mycket svårare när vi är i affekt. Återgå sedan till frågan vad som händer i honom när det händer. vill han inte prata om det då, säg att det inte är något du kommer att släppa. Säg att du tror på relationen, men inte så länge ni inte kan prata om detta. 

• Jimmy75
    Anonym (Ledsamt) skrev 2025-11-03 10:00:05 följande:
    Min man hör så klart aldrig fel. Han säger heller aldrig fel. Även om alla andra hör honom säga blå banan, hävdar han att vi eller jag hört fel. Om jag säger fel påpekar han det genast. Om han hör fel är det för att jag sagt fel, trots att barnen hört mig säga något annat. Men så gör han bara med barnen närvarande, antagligen för at andra vuxna skulle fråga om han var dum i huvudet om de hörde honom argumentera. 
    Agda90 skrev 2025-11-03 08:54:55 följande:
    Hade min man kallat mig för efterbliven eller att mitt beteende är miffat hade han fått ett rent jäkla helvete och han hade åtk ut ur vårt hus med huvudet före!
    Det är en sak att man inte är överens eller grälar men att kalla någon för efterbliven??!! Och du satt där tyst och tog emot det?
    Sätt ner foten!
    Nog är nog!

Nästa gång ni ska fatta ett beslut som påminner om detta med hans föräldrar så sluta diskutera fram och tillbaka och låt inte beslutet bli skjutet på framtiden. Stanna upp och markera tydligt "vi måste fatta ett beslut och vi måste göra det nu så att det inte uppstår några missförstånd". Säger han att han inte vet, inte kan bestämma, då får du väl fatta beslutet där och då. Blir det tjafs senare så får ju DU stå på dig.
    Han kallar inte mig för efterbliven. Det är han mycket noga med. Han kallar beteendet för efterblivet. Detta är en mycket stor skillnad menar han och trycker hårt på det. 

Nu är det inte jag som behöver stå ut med honom och jag vet ju bara vad som framkommit här, men enligt mig är det i det sammanhanget NOLL skillnad mellan att kalla dig som person efterbliven eller kalla saker du gör för efterblivet. Det faktum att han är petig och ska börja jiddra semantik i den frågan visar både på att han är medveten om laddningen OCH att han drar mästrandet till sin spets.

Det är lätt för mig att sitta här på läktaren och komma med synpunkter och jag kan bara beklaga den situationen du beskriver. Jag hoppas verkligen att något i den här tråden gjuter mod i dig att bita ifrån.

• Jimmy75
    Anonym (Realisten) skrev 2025-11-03 10:48:17 följande:

Då hälsar en 50-årig man här att det enda som är efterblivet i hela den här historien är mannens beteende. Försök snacka bort det med att det kommer från bittra, manshatande kvinnor. Det här kommer smack rakt upp och ner från en man med huvudet rätt påskruvat och jag poängterar att man säger inte så till sin partner - aldrig någonsin, under några som helst omständigheter.
  • Anonym (Realisten)
    Jimmy75 skrev 2025-11-03 21:24:55 följande:
    Då hälsar en 50-årig man här att det enda som är efterblivet i hela den här historien är mannens beteende. Försök snacka bort det med att det kommer från bittra, manshatande kvinnor. Det här kommer smack rakt upp och ner från en man med huvudet rätt påskruvat och jag poängterar att man säger inte så till sin partner - aldrig någonsin, under några som helst omständigheter.

Du Jimmy, det här med att jamsa med det som flera kvinnor redan har skrivit, det ger dig inga pluspoäng. För dig verkar det jätteviktigt att skriva det som majoriteten redan har skrivit.

Om du är 50 år gammal bör du begripa att det finns två sidor av historien och att vi bara får höra TS version. Ta dig samman och försök se helheten i historien och inte bete dig som en 14-årig flicka som inte vågar annat än att följa grupptrycket härinne.  

• Anonym (.)
    Ikaros12 skrev 2025-11-03 12:03:17 följande:

Är du trygg annars i relationen och inte rädd för honom så kan du faktiskt fråga honom om hur han själv upplever situationer då han inte kan erkänna fel. Försök att ställa frågor där du genuint vill lära dig förstå honom. Vad som händer i honom när han märker att han har fel, om hur han själv I stunden hör sina egna lögner. Han kommer förmodligen inte vilja prata om det, eller gå runt ämnet. Då säger du bara att det är något du måste få prata om och förstå. Det är något ni måste hantera på annat sätt än genom bråk. Sedan berättar du varför med de orden du skrev ovan. Att du emotionellt börjar ta avstånd från honom mer och mer för varje gång ni hamnar i de situationerna. va tydlig och hård med att det här är något han måste kunna prata om, om den här relationen ska fungera i längden. 

Han kommer förmodligen be dig om exempel och dessa exempel kommer han att använda för att slippa prata om det. Säg då istället att om han på allvar inte förstår vad du pratar om så är problemet större än du trodde. Säg att du inte tror på honom när han säger att han inte förstår vilka situationer det gäller och att det faktiskt är ointressant. Han precis som alla andra har faktiskt svårt att erkänna fel eller säga förlåt, men i olika grad. Det är mänskligt och vi har mycket svårare när vi är i affekt. Återgå sedan till frågan vad som händer i honom när det händer. vill han inte prata om det då, säg att det inte är något du kommer att släppa. Säg att du tror på relationen, men inte så länge ni inte kan prata om detta. 

Ett bra och konstruktivt råd! Se detta TS :)
  • Anonym (app app app)

Jag hade nog frågat om han tror att kuken trillar av om han erkänner att han har fel.

Svar på tråden Man som aldrig har fel.