• Praliner17

Avvikande KUB, i på svar moderkaksprov :( hur länge fick ni vänta?

Hej!

Som många andra som fått dåliga resultat på KUB och gjort vidare undersökning så mår jag otroligt dåligt i väntan på svar.
    Gjorde mordekaksprov i torsdags och väntar nu (söndag). Ej fått något besked via patientportalen (KS). Livrädd att de ringer imorgon.

Fick 1:25 på KUB för trisomi 18. NUPP 2,6 mm. Lite lägre PAPP-A och högre HCG ca 1,700. Är nu i vecka 13. 

Ni som gjort samma procedur - hur länge fick ni vänta på svar? Ni med liknande sannolikhet, hur gick det för er?

• Svar på tråden Avvikande KUB, i på svar moderkaksprov :( hur länge fick ni vänta?
  • Anonym (A)

Jag var i samma sits nyligen (analys via KS), gjorde moderkaksprovet på en onsdag. Jag fick provsvaret via telefon fredagen veckan efter, dvs efter 7 arbetsdagar. Av någon anledning hade de inte svarat ut snabbanalysen utan det var svaret på den långa analysen som levererades telefonledes. Jag uppdaterade patientportalen flera gånger i timmen, väntan och ovissheten var fruktansvärd. Hoppas du får svar så fort som möjligt <3

• Praliner17
    Anonym (A) skrev 2025-11-02 15:45:23 följande:

Jag var i samma sits nyligen (analys via KS), gjorde moderkaksprovet på en onsdag. Jag fick provsvaret via telefon fredagen veckan efter, dvs efter 7 arbetsdagar. Av någon anledning hade de inte svarat ut snabbanalysen utan det var svaret på den långa analysen som levererades telefonledes. Jag uppdaterade patientportalen flera gånger i timmen, väntan och ovissheten var fruktansvärd. Hoppas du får svar så fort som möjligt <3

Tack!! Fick du ett positivt besked?
  • Anonym (A)
    Praliner17 skrev 2025-11-02 16:01:03 följande:
    Tack!! Fick du ett positivt besked?
    Både ja och nej. Barnet har inte trisomi 21, men eventuellt en mosaikform av monosomi X (Turners) alternativt att det endast är moderkakan som har en avvikande könskromosomuppsättning och barnet är friskt (två könskromosomer XX, det är en flicka). Nästa steg blir fostervattensprov. Mer väntan och ovisshet. 
  • Praliner17
    Anonym (A) skrev 2025-11-02 18:58:11 följande:
    Både ja och nej. Barnet har inte trisomi 21, men eventuellt en mosaikform av monosomi X (Turners) alternativt att det endast är moderkakan som har en avvikande könskromosomuppsättning och barnet är friskt (två könskromosomer XX, det är en flicka). Nästa steg blir fostervattensprov. Mer väntan och ovisshet. 
    Ovissheten tär men skönt att kunna utesluta T21. Hoppas inte det är för många veckor att vänta!  
  • Anonym (En vecka)

Nu var det iofs NiPT test jag gjorde men det skickades ju också till KS. Lämnade provet på torsdag förmiddag och hade svaret i portalen efter lunch på fredagen veckan efter. Provet gjordes i början av september, så inte så länge sedan (om man vill veta hur deras kötider ser ut nu).

Gjorde också NIPT 2022 och då lämnade jag prov måndag morgon och fick svar i portalen onsdagen veckan efter. Så ungefär en vecka båda gångerna för mig.

Lycka till!

• Praliner17
    Anonym (A) skrev 2025-11-02 18:58:11 följande:
    Har du gjort fostervattenprov? Jag ska också göra det nu :( 
Svar på tråden Avvikande KUB, i på svar moderkaksprov :( hur länge fick ni vänta?