• Anonym (Förvirrad)

Napp vid sövning

Har hamnat i en ond cirkel. Min dotter på 4 månader har aldrig ammats, endast ersättning. På BB sa dom att vi då kunde ge henne en napp då bebisar har ett sugbehov. Sagt och gjort. Tyvärr greppar hon inte än idag hur hon ska hålla kvar nappen, så fort hon inte suger så åker den ut. Vilket är mååååånga gånger! Vi har nu hamnat i en ond cirkel då hon behöver nappen för att kunna somna och vaknar extremt många gånger på natten och ?letar? efter nappen. Vi har testat alla möjliga former och material men inget funkar bättre.
    Vet inte om det är normalt att inte kunna hantera en napp bättre när man är 4 månader. Hon har inte kort tungband, då jag läst att det kan ställa till det vid nappanvändning. Är det lönt att ge det mer tid eller ska vi ta bort nappen för henne? tips på hur vi gör då, ska man bara sluta abrupt? och tips på hur vi annars ska söva henne då att vagga henne och hålla nappen i hennes mun är det enda vi lyckats med. 
  • Svar på tråden Napp vid sövning
  • Anonym (Ja)

Bara ta bort nappen. Inga problem. Och skapa inga nya ovanor ni inte orkar med i längden. Tänk på att barn i miljontals år har klarat sig utan napp? 

• Anonym (Bebismys)

Hmm.. Har hon inget större snuttbehov kanske det är lika bra att ta bort den? 

Har hon stort behov av snutta är ju risken att hon istället hittar tummen och det kan ju vara lite klurigare när det är dags att vänja sig av med det. En napp kan du ju enkelt ta bort, tummen sitter fas.

• Anonym (Farsan)
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-02 17:52:40 följande:

Bara ta bort nappen. Inga problem. Och skapa inga nya ovanor ni inte orkar med i längden. Tänk på att barn i miljontals år har klarat sig utan napp? 

Sund inställning, gissar att du kanske har barn sedan innan.
    Napp är lite av ett skapat behov.
    Och som sagt- det fanns inga nappar på låååååång tid och, hör och häpna - barnen växte upp ändå.
    Det jag kan tycka är lite tråkigt är att ingen av dem tog flaska. Jag kunde inte avlasta deras mammor så att de kunde få lite egentid.
    Det hade kunnat ge mig tid med barnen som bara mamman får annars.
    Min grej blev blöjbyten, hahaha
  • Spucks
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-02 17:52:40 följande:

Under de många åren innan nappen (och i de delar av världen där napp är nästintill okänt) har dock bebisarna sugit på brösten flera gånger i timmen dygnet runt.

TS: ja det är normalt. Vad du kan göra för att underlätta är att ha flera nappar och lägger de runt omkring barnet. Då har både barnet och ni lättare att hitta en napp snabbt och stopper den i munnen.

Svar på tråden Napp vid sövning