• Anonym (Ts)

Hur många chanser ger ni en dejt?

Jag har nu gått på dejt med en person vid fyra tillfällen och vid varje tillfälle har vi sovit tillsammans. 

Jag upplever en stark fysisk attraktion till honom, vi vill vara fysisk nära hela tiden som när vi sitter i soffan eller dylikt. vi har även haft sex och det är jättebra, han är lyhörd och uppmärksam på att vi båda ska ha det bra. the bar is in hell när de gäller standard på killar men hittills tycker jag absolut mig se tendenser som jag uppskattar och han visar och gör gester som jag tycker om. 

men. Det stora men:et. Samtalen flyter på, sexet är bra, vi vill vara nära varandra och han visar tydligt att han uppskattar att umgås. jag känner däremot inget pirr och undrar om jag borde ge de lite mer tid eller om jag helt enkelt inte har rätt förutsättningar för att få känslor för honom.

• Svar på tråden Hur många chanser ger ni en dejt?
  • longwalkhome

Ni har gått för fort fram med sex på era dejter och har ovanligt snabbt hamnat i ett läge där ni redan lever som ett fullfjädrat par utan att ha hunnit känna efter spänning, osäkerhet och åtrå. Det som skapar det där pirret (om man verkligen intresserad) och det växer sedan starkare till en förälskelse. Det kan gå väldigt fort.

Men jag har förstått att dejting idag inte fungerar på samma sätt som förr. Idag är det mer av en "shopping" marknad med alla appar och ständigt finns tanken "det kanske finns någon bättre i nästa vända". Man blockerar medvetet eller omedvetet sina känslor.

I det här fallet tror jag inte du kommer känna något större såvida det inte visar sig att han är på väg att glida dig ur händerna. Så ställ dig den frågan...hur skulle det kännas om du visste att han samtidigt träffade andra? Kanske inte sex men "sonderade terrängen" så att säga? 

Du behöver heller inte fundera på när eller hur det känns när pirret infinner sig. Det märker ALLA och känslan är universal. Omöjligt att missa. Sedan behöver den kanske inte vara som en tonårings där alla livsval för stunden kretsar kring EN person.

BTW - jag är man och vi känner på samma sätt när vi verkligen är intresserade av en kvinna.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Psycho 2.0) skrev 2025-11-03 20:35:06 följande:

Jag träffade vad jag trodde var en super-kille. Hade inget pirr. Dock ingen attraktion heller. Men han var ju så super: lyhörd, generös, god moral, etc etc.
    Det tog mig åtta år innan jag fattade jag hade satsat på familj och barn med en psykopat vars riktiga person var, är och förblir okänd för mig. I mitt fall var avsaknadet av pirr när så mycket annat verkade bra min mänskliga instinkt att något var djupt fel med människan. Jag lyssnade inte, och har fått ångra mig flertalet ggr sedan dess. 

Så ni var tillsammans i åtta år utan att du kände pirr? Var du kär?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ida) skrev 2025-11-03 21:51:50 följande:

Hur skulle du känna om han avsluta erat dejtade? 

Missförstå mig rätt, jag har nog aldrig upplevt detdär pirret och himlastormade någonsin. 

Har lagt det åt sidan och träffar en kille som har samma "proböem" vi har setts i över 1 år och någonting har växt fram mellan oss. Kräver att man pratar så ingen får falska förhoppningar på vägen bara. Nu har vi blivit kära utan första pirret. 

Det skulle kännas tråkigt men iom att pirret inte infinner sig och att jag faktiskt inte lärt känna honom tillräckligt så hade det inte varit livsavgörande direkt. Ska det vara ett tecken? Ska man efter enbart ha träffats/skrivit i en månad känna så himla mycket mer än det? Genuin fråga
  • Anonym (Ts)
    Kirenaj68 skrev 2025-11-03 22:52:06 följande:
    Jag reagerade också på det. Är det så unga gör idag?
    För några år sen hade jag inte heller kunnat bli attraherad sexuellt av någon utan att känna personen. Så jag förstår absolut. Och jag är också som ni förstår av texten förvirrad hur det ens går till. Hur kan jag vara sexuellt attraherad utan pirr. Han utstrålar värme och sexighet på något sätt bara haha även om jag inte är upp över öronen kär i honom
  • Anonym (Ts)
    Kirenaj68 skrev 2025-11-03 23:01:12 följande:
    Ni passar bättre ihop som KK:n än som ett seriöst par. Ni har ju börjat i helt galen ända. Pratar inte dagens föräldrar om sex och kärlek med sin ungdomar idag? 
    Visst kan "pirret" komma i efterhand, men kan ni ha sex med varandra utan att känna pirr och attraktion är risken stor att ni kommer att vara otrogna mot varandra. Såvida ni båda inte har ont av det förstås. Då är det ju lugnt.
    Jag är inte intresserad av en kk däremot. Att enbart träffas med syftet att ligga skulle aldrig fungera för mig för då hade jag direkt tappat suget och attraktionen. 

fattar inte riktigt varför du ska dra paralleller till uppfostran eller otrohet heller. Nej mina föräldrar visste inte hur man var föräldrar och jag har således inte haft kontakt med dem på flera flera år om de nu ska vara relevant. Sen nej om pirret inte infinner sig så kommer jag avsluta det. med pirr menar jag kär-känslor. Blir jag inte kär kommer jag ju inte fortsätta träffa honom och absolut inte heller vara otrogen?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Livet är för kort.....) skrev 2025-11-04 06:14:48 följande:
    Jag träffade mitt livs kärlek förra året. Jag var då 46, han 49. Det slog gnistor när vi träffades, kärleken slog ner som en klar blixt, något jag aldrig tidigare upplevt. Han kände likadant. Vi hade då bara skrivit med varandra i mindre en veckas tid. När vi hade träffats fyra gånger (tänker på att du haft fyra dejter) kände vi att vi var seriösa och djupt förälskade. Känner du redan nu att du saknar något, kommer det troligtvis inte bli bättre med tiden. 
    Tack för input. Jag är långt ifrån djupt förälskad så då kanske vi inte kommer kunna bygga något över tid
  • Anonym (Ts)
    longwalkhome skrev 2025-11-04 08:38:12 följande:

Ni har gått för fort fram med sex på era dejter och har ovanligt snabbt hamnat i ett läge där ni redan lever som ett fullfjädrat par utan att ha hunnit känna efter spänning, osäkerhet och åtrå. Det som skapar det där pirret (om man verkligen intresserad) och det växer sedan starkare till en förälskelse. Det kan gå väldigt fort.

Men jag har förstått att dejting idag inte fungerar på samma sätt som förr. Idag är det mer av en "shopping" marknad med alla appar och ständigt finns tanken "det kanske finns någon bättre i nästa vända". Man blockerar medvetet eller omedvetet sina känslor.

I det här fallet tror jag inte du kommer känna något större såvida det inte visar sig att han är på väg att glida dig ur händerna. Så ställ dig den frågan...hur skulle det kännas om du visste att han samtidigt träffade andra? Kanske inte sex men "sonderade terrängen" så att säga? 

Du behöver heller inte fundera på när eller hur det känns när pirret infinner sig. Det märker ALLA och känslan är universal. Omöjligt att missa. Sedan behöver den kanske inte vara som en tonårings där alla livsval för stunden kretsar kring EN person.

BTW - jag är man och vi känner på samma sätt när vi verkligen är intresserade av en kvinna.

Tack för input. Jag håller väl med egentligen. Men man lever och man lär och nästa person kommer jag anstränga mig för att ta de mer långsamt med. Absolut 
  • Kirenaj68
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-04 14:47:57 följande:
    Jag är inte intresserad av en kk däremot. Att enbart träffas med syftet att ligga skulle aldrig fungera för mig för då hade jag direkt tappat suget och attraktionen. 

fattar inte riktigt varför du ska dra paralleller till uppfostran eller otrohet heller. Nej mina föräldrar visste inte hur man var föräldrar och jag har således inte haft kontakt med dem på flera flera år om de nu ska vara relevant. Sen nej om pirret inte infinner sig så kommer jag avsluta det. med pirr menar jag kär-känslor. Blir jag inte kär kommer jag ju inte fortsätta träffa honom och absolut inte heller vara otrogen?
    I min enkla värld går man inte till sängs med någon man inte känner attraktion för. Men å andra sidan är dagens Gen Z-generation så hopplöst blåsta så det finns fan inte..... 
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-11-03 15:18:13 följande:

Kan bara utgå från mig själv men för mig växer inte känslor fram. Jag måste känna dom direkt när jag träffar någon. Jag hade gått vidare. Men du kan ju funka annorlunda. 

Bra sammanfattnng av alltihop.
  • Anonym
    Kirenaj68 skrev 2025-11-04 15:18:38 följande:
    I min enkla värld går man inte till sängs med någon man inte känner attraktion för. Men å andra sidan är dagens Gen Z-generation så hopplöst blåsta så det finns fan inte..... 
    Äh vad f*n, det var ju detta min kommentar var riktad till!!!
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-03 19:11:18 följande:
    Jag är under 30. Så absolut ung och minns inte hur de kändes innan jag dejtade mitt ex, vi var tillsammans i fem år så jag har helt enkelt glömt av hur de känns. Tänker att jag ska ge de fler chanser men är så rädd för att lura in honom. Att såra liksom. Men ja de är väl dessvärre en del av dejtandet, att riskera att såra, bli sårad eller hitta kärleken. 
    Ungdomar... ja men det förklarar ju mycket.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Psycho 2.0) skrev 2025-11-03 20:35:06 följande:

Jag träffade vad jag trodde var en super-kille. Hade inget pirr. Dock ingen attraktion heller. Men han var ju så super: lyhörd, generös, god moral, etc etc.
    Det tog mig åtta år innan jag fattade jag hade satsat på familj och barn med en psykopat vars riktiga person var, är och förblir okänd för mig. I mitt fall var avsaknadet av pirr när så mycket annat verkade bra min mänskliga instinkt att något var djupt fel med människan. Jag lyssnade inte, och har fått ångra mig flertalet ggr sedan dess. 

Hur fick ni till ett fungerande sexliv utan attraktion?
  • Anonym (M2)
    Anonym (X) skrev 2025-11-02 20:24:13 följande:

Nu har sex fast pirret saknas?

Kirenaj68 skrev 2025-11-03 22:52:06 följande:
    Jag reagerade också på det. Är det så unga gör idag?

Har talas om attraktion?

För sex behövs enbart attraktion, inget pirr. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-04 14:44:57 följande:
    För några år sen hade jag inte heller kunnat bli attraherad sexuellt av någon utan att känna personen. Så jag förstår absolut. Och jag är också som ni förstår av texten förvirrad hur det ens går till. Hur kan jag vara sexuellt attraherad utan pirr. Han utstrålar värme och sexighet på något sätt bara haha även om jag inte är upp över öronen kär i honom
    Du måste skillja på attraktion och pirr. 

Attraktion är enbart man är fysiskt attraherad av en annan person. Det behöver inte ha något att göra med känslor och kärlek. 

Pirr däremot brukar många uppleva som nyförälskade eller stadiet precis innan. Men det är inget "måste", utan endel känner det och andra inte. 

Sex kan man ha bara det finns attraktion. 
  • Anonym (M2)
    Kirenaj68 skrev 2025-11-04 15:18:38 följande:
    Ta kände attraktion till denne människa. 

De flesta människor klarar inte av att ha sex utan att känna attraktion. 
Svar på tråden Hur många chanser ger ni en dejt?