• Anonym (Q)

Bor med roomies…

Som rubriken lyder, bor med två andra rumskamrater. De är ett par och delar ett större sovrum. Vi har två badrum, kök, tvättstuga och vardagsrum som vi delar. De har även två katter. 

De städar sitt sovrum varje vecka men jag är den enda som städar våra delade ytor. De låter stinkande kattskit ligga i lådorna och dammsuger aldrig upp allt kattsand som ligger utspritt på golvet. Jag är den ENDA som städar våra delade ytor om jag inte gör det så ser det helt grisigt ut här samt stinker kattpiss och skit. 

De har helg söndag/måndag och jag lördags/söndag och jag städar på söndagar. Men då brukar den ena dra ner allt i köket och börja baka och tar hela dagen på sig så jag inte kan städa vardagsrum/kök/badrum/tvättstuga nertill. Eller så får jag vänta tills sent på kvällen då denne är klar med sitt bakande. Och då får jag börja med att plocka bort allt denne dragit ner i köket för att ens komma åt att städa. Nu har människan även köpt en jävla stor och bänglig KitchenAid som denne ska hålla på med hela jävla söndagarna. 

Jag klarar inte av att bo i ett skitigt hem, även fast jag håller mig mest till mitt rum som jag håller rent. Men det här börjar bli jobbigt, jag känner mig alltid så stressad på söndagar. Hur ska vi lösa detta? 

• Svar på tråden Bor med roomies…
  • Kammen320

Börja med att prata med dom? Går inte det, så försök att hitta ett eget boende

• Anonym (Q)

Tyvärr så blir det svårt att hitta ok boende här där jag bor. Det är ockerhyror här. Jag tjänar ok, ganska bra faktiskt, men ska jag betala hyra själv så blir det svårt att få allt att gå runt. Tro mig, det är vanligt att bo med roomies här. 

Jag känner att jag sitter fast och det finns ingen väg ut. Jag får hålla mig till mitt rum helt enkelt. Turligt nog behöver jag inte laga mat ofta här eftersom jag äter gratis på jobbet och kan ta med mig hem. Så jag tror jag gör som så att jag skiter i allt, precis som dom. Bara städar mitt egna rum, sen går snabbt ut och in i huset genom våra gemensamma utrymmen. Helst i mörkret så jag slipper se. 

Det enda som oroar mig är när vår hyresvärd kommer och byter filter/inspekterar 4 ggr/år. Ser det för grisigt ut kanske de inte förlänger vårt kontrakt nästa gång. Det skulle inte jag heller gjort om jag var hyresvärden. Men, det skulle ju inte vara så kul att bo i bilen heller om det skulle ske. 

Jag tror jag har autism eller nåt för jag får spel inombords när hemmet inte är rent och i ordning. Kan inte koncentrera mig och tänker bara på det. Och jag lever för rutiner. Får jag inte hålla rent på söndagar förstör det typ hela veckan. Vad sjutton har jag för fel egentligen? Om de kan leva med skit varför kan inte jag det också? Jag har försökt att slappna av men jag kan bara inte. 

• Kammen320
    Anonym (Q) skrev 2025-11-02 22:05:25 följande:

Tyvärr så blir det svårt att hitta ok boende här där jag bor. Det är ockerhyror här. Jag tjänar ok, ganska bra faktiskt, men ska jag betala hyra själv så blir det svårt att få allt att gå runt. Tro mig, det är vanligt att bo med roomies här. 

Jag känner att jag sitter fast och det finns ingen väg ut. Jag får hålla mig till mitt rum helt enkelt. Turligt nog behöver jag inte laga mat ofta här eftersom jag äter gratis på jobbet och kan ta med mig hem. Så jag tror jag gör som så att jag skiter i allt, precis som dom. Bara städar mitt egna rum, sen går snabbt ut och in i huset genom våra gemensamma utrymmen. Helst i mörkret så jag slipper se. 

Det enda som oroar mig är när vår hyresvärd kommer och byter filter/inspekterar 4 ggr/år. Ser det för grisigt ut kanske de inte förlänger vårt kontrakt nästa gång. Det skulle inte jag heller gjort om jag var hyresvärden. Men, det skulle ju inte vara så kul att bo i bilen heller om det skulle ske. 

Jag tror jag har autism eller nåt för jag får spel inombords när hemmet inte är rent och i ordning. Kan inte koncentrera mig och tänker bara på det. Och jag lever för rutiner. Får jag inte hålla rent på söndagar förstör det typ hela veckan. Vad sjutton har jag för fel egentligen? Om de kan leva med skit varför kan inte jag det också? Jag har försökt att slappna av men jag kan bara inte. 

Men vad säger dom när du pratar med dom? Ni kanske kan komma på ett schema som ni kan följa? Och att man plockar undan efter sig och gör rent i köket när man använt det är väl bara sunt förnuft? Särskilt när man bor ihop med andra? 
    Tycker du verkar ha rimliga krav att ha städat. Att städa toalett, plocka och dammsuga minst en gång i veckan är helt rimligt. Kan ni inte alla hjälpas åt så går det snabbare och lättare?
  • Kvittning

Kan du hitta nytt boende med nya roomies som bättre matchar dig kanske? 

Folk är olika och jag förstår att du stör dig supermycket, men det är svårt att ändra andra om de själva känner att deras nivå funkar utmärkt. 

Svar på tråden Bor med roomies…