• Divad

Skatt pension.

Jag är 100% säker på att Sverige är i ett betydligt sämre ekonomiskt läge med stora nationella räntor att betala när jag själv går i pension.
     Man borde göra det gynnsamt att spara mer till den egna pensionen. Skattetrycket borde minska från det att man fyller 50 år så att man kan fondera eller på annat sätt lägga undan pengar till sin egen ålderdom.

Vi måste förstå att vi inte kan lita på Staten eller pensionssystemet i en tid då ekonomin och köpkraften minskar år efter år. Vi kanske inte vill jobba tills vi är 70 år. Vi kanske är utslitna och sjuka vid 62, men det struntar politikerna i. .Min syster har jobbat i vården i hela sitt liv. Hon behöver pension i dag. Slitet har gjort henne gammal i förtid.

• Svar på tråden Skatt pension.
  • Anonym (L)
    Divad skrev 2025-11-03 16:58:03 följande:
    Skatt pension.

Jag är 100% säker på att Sverige är i ett betydligt sämre ekonomiskt läge med stora nationella räntor att betala när jag själv går i pension.
     Man borde göra det gynnsamt att spara mer till den egna pensionen. Skattetrycket borde minska från det att man fyller 50 år så att man kan fondera eller på annat sätt lägga undan pengar till sin egen ålderdom.

Vi måste förstå att vi inte kan lita på Staten eller pensionssystemet i en tid då ekonomin och köpkraften minskar år efter år. Vi kanske inte vill jobba tills vi är 70 år. Vi kanske är utslitna och sjuka vid 62, men det struntar politikerna i. .Min syster har jobbat i vården i hela sitt liv. Hon behöver pension i dag. Slitet har gjort henne gammal i förtid.

Jag tycker antal arbetade år borde vara en faktor när man tjänar in till sin pension, inte bara lön.
    En enklare och rakare modell vore också att höja avsättningen till allmän pension från dagens 18,5%. Kör man på dagens modell kommer då arbetsgivaravgiften att behöva höjas och det kommer ogillas.
    Det finns till för typ 10 år sedan en subventionerad sparform till pension men den togs bort. Nu får man luta sig på de 300.000kr skattefritt på ISK (för lite) löneväxlingar och annat.
    En subventionerad sparform till pension som alla kan använda vore bra. Och att medvetandet om att pensionsspar är en bra grej att börja med tidigt. Även en lägre summa växer över tid.
  • Anonym (88)
    Divad skrev 2025-11-03 16:58:03 följande:
    Skatt pension.

100%? Är du synsk?
  • Anonym (M)

Vi har ett skattefritt sparande upp till 300 tkr. 

Börjar man spara till pensionen när man får sitt första jobb så hinner pengarna växa ordentligt i många år. 

Svar på tråden Skatt pension.