• Anonym (mojj)

Mamman till mina barn träffat ny, rädd för hennes och barnens hälsa

Svårt att sätta rubrik på det här. Mina barns mamma och jag gick isär för flera år sen. Innan jag träffade henne hade jag varit med om två kortare förhållanden. Den första jag träffade hade jag lite kontakt med efteråt, vi var vänner tills hon träffade en ny kille, dröjde några år sen slutade hon svara. Tänkte inte mer på det då jag redan hade träffat mina barns mamma. 

Brydde mig inte så mycket om att hon träffat nån ny nu, men sen fick jag av en slump se vad det var för någon hon hade träffat. Det är tydligen samma kille som mitt första ex hade blivit tillsammans med. 

Gick in och kollade på mitt ex och såg att hon hade flyttat till en annan stad flera mil bort, de var inte ens vänner på Facebook längre. Så jag provade att skriva till henne. Hon var glad att höra från mig, berättade att det inte var meningen att hon skulle sluta skriva, men den här killen har tydligen varit väldigt manipulativ, förbjöd henne att skriva till mig och andra killkompisar. 

Hade gått så långt att hon försökte dumpa honom men då hade han krypit till korset eller vad man säger. Men sen hade hon blivit utsatt för misshandel och mer eller mindre varit fast i förhållandet. När han var på nån jobbresa så stack hon helt enkelt därifrån.

Jag är rent av orolig för både mina barn och mamman nu, för jag vet att han har träffat dem vid några tillfällen. De har umgåtts i knappt 3 månader, jag är ju rädd att hon ser förbi alla brister, och sen när det väl är för sent så blir hon utsatt för massa skit.

Hur  lägger jag fram det här så hon inte tror att jag är svartsjuk? Jag är ju klart rädd att han kommer förbjuda oss att ha kontakt. Att han kommer göra något med barnen. Vill ju inte att det ska gå i baklås, samtidigt har jag blivit rejält orolig sen jag fick veta det här.

• Svar på tråden Mamman till mina barn träffat ny, rädd för hennes och barnens hälsa
  • Anonym (Nnn)

Svår situation men du behöver absolut säga något. 

Börja med att vara oerhört tydlig med att du är jätteglad för hennes skull osv så att det verkligen är tydligt. Sen beskriver du att när du såg vem det var så berättar du vad du vet. 

Den vita lögnen jag hade funderat på i sammanhangent är om det behöver berättas som att du vet detta för att du hörde av dig till ditt ex? Det är inget som du kan ha hört från nått annat håll och sen fått bekräftat av henne när du hört av dig för att du redan var orolig? (Dvs det kan vara lite känsligt med ex, lite som att du egentligen ville ha henne hela tiden men gifte dig med nummer två, ja du fattar) men det får du själv avgöra. Såklart bra att vara helt ärlig också. 

Folk kan förändras, men lägg upp det som att om hon känner tvivel eller känner igen sig nu eller i framtiden så finns du här och kan hjälpa henne. Du vill hennes och barnens bästa. 

Sen behöver hon kanske gå hem och fundera lite och känna efter. Försök att inte komma till att hon blir arg utan försök hålla en varm lugn stämning. Sen checka in med henne då och då.

Efter hela denna text insåg jag även att det bör finnas hjälp för dig att få hos någon proffisionell samtalsterapeut, kanske höra med kvinnojouren om de kan hänvisa dig till någon som kan hjälpa dig med hur du lägger upp detta. 

• Anonym (mojj)

Jag har väldigt svårt att se att någon kan förändras så pass. Mitt ex försökte ju lämna den här killen under flera år. Han var inte särskilt intresserad av barn vad jag förstått, så jag vet ju inte hur han ställer sig till våra barn ens.

Vet släktingar som lämnat sina män i ren panik pga misshandel, männen har i sin tur träffat nya som de fortsatt manipulera.

Hon vet om att jag träffade en tjej före henne, men där det sket sig. Jag var ju även tydlig med att vi inte hade kontakt längre, och att hon inte behövde oroa sig för att jag skulle gå tillbaka då vi inte hade passat ihop av väldigt många anledning och då hon (som jag visste då) hade träffat en ny kille.

Jag blev ju egentligen onödigt upprörd att hon hade blandat in barnen i hennes kärleksliv, att hon låter barnen vara med någon som hon knappt känner. Så jag är ju orolig för att hon ska tro att jag bara vill jävlas, eller inte tror på hennes omdöme.

Vet ju själv hur jäkla korkad och blind man blir om man är förtjust i någon.

• Anonym (Nnn)

Jag tror inte heller en sådan person förändras men kanske bra att inte gå på alltför hårt i en första dialog med din exfru. 

Finns det någon nära vän till din exfru som du skulle kunna anförtro denna information och som kan hjälpa dig? Hade ditt ex kunnat gå med på att själv berätta vad hon varit med om? Dvs för att hon inte ska tro att du försöker jävlas som du själv uttryckte det.

• Anonym (mojj)
    Anonym (Nnn) skrev 2025-11-04 16:49:54 följande:

Jag tror inte heller en sådan person förändras men kanske bra att inte gå på alltför hårt i en första dialog med din exfru. 

Finns det någon nära vän till din exfru som du skulle kunna anförtro denna information och som kan hjälpa dig? Hade ditt ex kunnat gå med på att själv berätta vad hon varit med om? Dvs för att hon inte ska tro att du försöker jävlas som du själv uttryckte det.

Jag har ju ingen bra kontakt med någon som hon känner något starkt förtroende med. Hennes föräldrar möjligen. Men jag lyfte ju det dum som jag var med dem, men fick ju tyvärr mer svar att jag inte skulle oroa mig, att barnen har det bra och att jag skulle låta hennes liv vara ifred. 

Möjligt om mitt förra ex kan bikta sig och ta nån slags kontakt. Mitt ex vet ju inte om att vi har pratat alls. Har inte vågat nämna det. Är ganska ansträngt just nu ändå, och jag vet inte om det är han som har något finger med i spelet eller om hon  är rädd att jag ska förstöra något, som gör att hon utelämnar väldigt mycket information om saker just nu.

Jag har ju velat ha mer koll på var barnen är, alltså inte i detalj men bara koll på om de åker till nån släkting. Det är mest för att veta om de skulle råka ut för nått, inte vet jag. Om de ringer från skolan och undrar var barnen är och man inte har nån aning, har de varit 20 mil bort? Har de varit hemma? Har de krockat och ligger på sjukhus?

Vet inte vad man har för rättigheter att veta i en sån här situation. Har ju lika stort ansvar att se till att de faktiskt får en trygg uppväxt. Om hon då obstuerar det, eller inte tar mig på allvar kring den här killen. Jag hoppas då verkligen att hon inte försöker manipulera barnen att lovorda honom även om han visar sig vara dålig. Typ hota med att deras "lekkamrat" försvinner osv. Jag vill ju gärna veta om han träffar barnen ensam, är barnvakt och sånt, så inte han sticker iväg eller gör nått med barnen.

• Anonym (mojj)
    Anonym (Nnn) skrev 2025-11-04 16:49:54 följande:

Tyvärr så har de av hennes vänner jag har kontakt med ingen vidare kontakt med henne längre. Har ju blivit andra vänner, en vet jag inte går ihop så bra med mig, och en annan har jag ingen kontakt med alls mer än i min yrkesroll. 

Jag har ju fått behärska mig helt klart för att inte dra det med mitt ex. Nu var det en vän till mig som propsade på att kanske driva det här till socialnämnden (?), så att den här killen åker dit. Sen är ju frågan vad det ger för konsekvenser. Känner han folk som kan skada nån av dem? Måste mitt förra ex flytta från stan? Skulle ju så klart ställa upp för henne om det skulle vara så. Vi är ju inte bästisar men klart jag bryr mig. Vill ju inte sätta nån i klistret, men det är ju han som ska få fan för allt. 

En sån förtjänar verkligen inte att vara med någon alls som han beter sig. 

Jag hade ju kunnat åka dit och slå ner han om jag så ville. Men det hade ju knappast hjälpt i längden.
Svar på tråden Mamman till mina barn träffat ny, rädd för hennes och barnens hälsa