• Anonym (Aggie)

Agnes mellannamn?? Elise eller Essie?

Hej!!

Vi har bestämt att det nu står mellan dessa två mellannamn för Agnes. Vilket är finast?

Agnes Elise
    Agnes Essie

Tack på förhand!! Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Agnes mellannamn?? Elise eller Essie?
  • Anonym (Me)

Elsie säger jag, Essie låter mer som ett hundnamn.

• Anonym (Me)
    Anonym (Me) skrev 2025-11-05 12:29:33 följande:

Elsie säger jag, Essie låter mer som ett hundnamn.

Elise menar jag.
  • Anonym (Elise)

Elise av dom här två.

• Anonym (E.)

Du menar fortfarande andranamn, inte mellannamn (som är ett extra efternamn, typ när en kvinna behåller sitt flicknamn som mellannamn och heter t.ex. Camilla BERGLUND Appelgren). 

...och jag tycker fortfarande Agnes Elise, det är jättefint ju, klassiska kristna, västeuropeiska och högkulturella namn båda två, kombinationen flyter fint o.s.v.. Ingen skulle kunna säga något negativt. Essie är ju inte ens ett namn. 

• Anonym (Fint men)

Essie är väl smeknamn för Esmeralda? 

Det är fint men låter som ett smeknamn så därför är det bättre att döpa till Esmeralda och kalla henne Essie. Eller välja namn som Elise eller Elina.

Fast Esmeralda passar nog inte lika bra med Agnes.

• Anonym (E.)
    Anonym (Fint men) skrev 2025-11-05 16:12:07 följande:

Essie är väl smeknamn för Esmeralda? 

Det är fint men låter som ett smeknamn så därför är det bättre att döpa till Esmeralda och kalla henne Essie. Eller välja namn som Elise eller Elina.

Fast Esmeralda passar nog inte lika bra med Agnes.

Nu när du säger det, så tycker jag att Agnes Esmeralda passar jättebra! Esmeralda är också ett av dessa gamla, klassiska europeiska namnen, precis som Agnes.

...men inte FULLT lika bra som Agnes Elise rent flyt-mässigt, kanske. 

OM man ska ta ett smeknamn på Esmeralda till dopnamn, så tycker jag att det brittiska Esme är det bästa. Det låter inte lika uppenbart smeknamnsmässigt, barnsligt och enfaldigt som namn som slutar på -ie eller -y. 
  • Anonym (Fint men)
    Anonym (E.) skrev 2025-11-05 16:21:30 följande:
    Nu när du säger det, så tycker jag att Agnes Esmeralda passar jättebra! Esmeralda är också ett av dessa gamla, klassiska europeiska namnen, precis som Agnes.

...men inte FULLT lika bra som Agnes Elise rent flyt-mässigt, kanske. 

OM man ska ta ett smeknamn på Esmeralda till dopnamn, så tycker jag att det brittiska Esme är det bästa. Det låter inte lika uppenbart smeknamnsmässigt, barnsligt och enfaldigt som namn som slutar på -ie eller -y. 
    Det var Esme jag tänkte på! Blandade ihop med Essie.

I den ordningen så fungerar Esmeralda mycket bättre. Jag tänkte Esmeralda Agnes, och det lät inte lika bra. Jag gillar både Esmeralda och Elise.

Esmeralda är väl inte så vanligt heller? Har inte träffat så många Esmeralda nuförtiden trots att jag jobbat flera år på förskola?
  • Anonym (E.)
    Anonym (Fint men) skrev 2025-11-05 16:40:23 följande:
    Det var Esme jag tänkte på! Blandade ihop med Essie.

I den ordningen så fungerar Esmeralda mycket bättre. Jag tänkte Esmeralda Agnes, och det lät inte lika bra. Jag gillar både Esmeralda och Elise.

Esmeralda är väl inte så vanligt heller? Har inte träffat så många Esmeralda nuförtiden trots att jag jobbat flera år på förskola?
    Nej, det har nog aldrig varit vanligt. Det kom till Sverige i och med "Ringaren på Notre Dame", där den unga romska danserskan heter det. (Men namnet är för den skull inte romskt.)

Sedan finns det tyvärr en tråkig association till det också, "Lilla Hjärtat" som mördades av sina egna föräldrar när de - av obegripliga anledningar - fick tillbaka henne från ett bra fosterhem... hette Esmeralda på riktigt. 
Svar på tråden Agnes mellannamn?? Elise eller Essie?