• Anonym (marre)

Mitt ex har träffat en ny karl 20 mil bor, aviserat att hon tänker flytta och ta med sig barnen

Mitt ex har träffat en ny karl, tydligen dejtat i flera månader. Hon har tydligen åkt iväg dit med barnen vi har delad vårdnad om på höstlovet och varit där. 

Sen kläckte hon ur sig att hon har planerat att flytta dit permanent och att hon tänker ta med sig barnen dit. Har till och med hotat att dra in tingsrätten och allt möjligt för att få sin vilja igenom. Hävdat flera gånger att jag inte kan ta hand om barnen, har dragit in familjerätten flera gånger, suttit och hittat på rena lögner om min situation. Hon har tjatat i barnen saker. Håller på som ett kontrollfreak. 

Barnen har ju kompisar här, de går i skolan. Går ju inte bara att riva upp. Men jag vet inte vad hon kan ta sig till ärligt talat. Tänker hon dra iväg nästa gång de kommer dit? Sticker de på jullovet? Går under jorden?

Jag vet inte ens vad det är för man hon träffat, var han bor eller nånting.

Måste ju gå att obstruera detta på något sätt. Jag vet inte hur tingsrätten ställer sig till detta, men hon försöker väl få ensam vårdnad, inte vet jag. Hon jobbar som timmis, så är ju ingen stadigvarande inkomst hon har, så snarare är det hon som missköter situationen kan jag tycka...

• Svar på tråden Mitt ex har träffat en ny karl 20 mil bor, aviserat att hon tänker flytta och ta med sig barnen
  • Anonym (J)

Antar att ni båda har vårdnaden

Har ni ett fastställt umgängesschema?
    Hur är umgänget idag, vv, vh?

Om hon skulle flytta, kan du ha barnen heltid?

• Anonym (Klara)
    Anonym (marre) skrev 2025-11-05 11:22:57 följande:
    Mitt ex har träffat en ny karl 20 mil bor, aviserat att hon tänker flytta och ta med sig barnen

Mitt ex har träffat en ny karl, tydligen dejtat i flera månader. Hon har tydligen åkt iväg dit med barnen vi har delad vårdnad om på höstlovet och varit där. 

Sen kläckte hon ur sig att hon har planerat att flytta dit permanent och att hon tänker ta med sig barnen dit. Har till och med hotat att dra in tingsrätten och allt möjligt för att få sin vilja igenom. Hävdat flera gånger att jag inte kan ta hand om barnen, har dragit in familjerätten flera gånger, suttit och hittat på rena lögner om min situation. Hon har tjatat i barnen saker. Håller på som ett kontrollfreak. 

Barnen har ju kompisar här, de går i skolan. Går ju inte bara att riva upp. Men jag vet inte vad hon kan ta sig till ärligt talat. Tänker hon dra iväg nästa gång de kommer dit? Sticker de på jullovet? Går under jorden?

Jag vet inte ens vad det är för man hon träffat, var han bor eller nånting.

Måste ju gå att obstruera detta på något sätt. Jag vet inte hur tingsrätten ställer sig till detta, men hon försöker väl få ensam vårdnad, inte vet jag. Hon jobbar som timmis, så är ju ingen stadigvarande inkomst hon har, så snarare är det hon som missköter situationen kan jag tycka...

Båda måste skriva på om barnen ska ändra adress. Så du behöver inte skriva på. Då kommer det att inledas en utredning, och du har god chans att få boendet på heltid. 
  • Anonym (b)

Hur gamla är barnen?
    Du har större chans än hon att få vårdnaden skulle jag tro, förutsatt att du faktiskt inte gjort något galet. Om hon vill flytta kan hon ju göra det men dom vill ogärna slita barnen från skola, kompisar och övrig familj.

Känner en som var med om detta och han fick vårdnaden. 

• Anonym (Oj)

Låter som hon "skrämt" upp dig, du kan ta det piano. 

Låt henne ta det via tingsrätten om hon vill. Krävs väldigt mkt för att hon ska få ensam vårdnad. Högst troligt att det enda som händer är att hon får betala rättegångskostnader(då hon väcker åtal) då hon förlorar tvisten. 

Det är inte svårare än att hon inte får ta med sig barnen och flytta. Ni har delad vårdnad. 

Hon verkar vara narcisstiskt lagd, påminner om min syster som rivit med sitt ex ett bra tag. 

Mitt råd är du bara säger nej till henne och INTE går in i någon disskution. Ni kan kontakta en familjejurist som kan förklara för henne att hon inte själv kan bestämma att hon ska barnen boende hos sig heltid.

Du har inget att vara orolig för. 

Vart är barnen skrivna ? Hos dig eller henne? 

• Anonym (Barnens bästa)

Snacka om att bara tänka på sig själv och sin nya kärlek. Var finns barnens bästa i åtanken? Att slita upp barn från kompisar och bort från sin pappa.

Jag ogillar såna människor vare sig de är män eller kvinnor. Så egoistiskt. De tänker bara på sin egen lycka, och inte på sina barn.

• Tow2Mater

Börja med ett samtal i Familjerätten, de dömer inte, utan det är för att ni ska kunna diskutera saken och komma överens. Vägra att hon flyttar med barnen, och argumentera for din sak utifrån barnperspektivet, inte utifrån ditt perspektiv. Tas det till Tingsrätten kommer de sannolikt ända kräva at ni går via Familjerätten först. Och det är viktigt att du inte släpar benen och låter tiden gå ifall hon flyttar med dem; får hon in dem i en skola och de hinner anses 'rotade' kommer du inte få dem tillbakaflyttade.

Svar på tråden Mitt ex har träffat en ny karl 20 mil bor, aviserat att hon tänker flytta och ta med sig barnen