Anonym (Thor) skrev 2025-11-06 21:10:02 följande:
Du bygger ditt påstående på en generalisering som inte bara saknar verklighetsförankring utan dessutom göder ett rasistiskt, polariserat och misstänkliggörande samhällsklimat. Att tala om "majoriteten av invandrarna" som om de utgjorde ett homogent block med identiska värderingar och ambitioner är en riktig intellektuell lättja. Det bortser från faktumet att invandrare, precis som svenskar, är individer med olika bakgrunder, erfarenheter och mål och att de beter sig olika.
Dessutom är det ironiskt att du som talar om "överlägsna värderingar" faktiskt uttrycker just ett sådant överlägsenhetstänk, fast omvänt.
Kort sagt: kommentaren reducerar människor till stereotyper och missar det mest grundläggande i ett pluralistiskt samhälle, att mångfald inte är ett hot, utan en möjlighet.
Du verkar tro att våra svenska värderingar är universella, att de är något alla borde dela. Men i verkligheten skiljer sig människor åt även inom vårt eget land. Det finns stora skillnader mellan stad och landsbygd, mellan generationer och mellan människor med olika livserfarenheter. Jag är tex övertygad om jag inte delar dina värderingar.
De så kallat svenska värderingarna har vuxit fram ur vår historia.
Mycket har påverkat, exempelvis att vi haft mycket självägande bönder i Sveige i förhållande till länderna söderut. Mycket djurhållning traditionellt i jordbruket, vilket har stärkt kvinnans ställning.
Atr vi har haft en stark stat med ett rättsväsende som håller samma ordning i hela landet. Pensioner och allmän sjukvård. Arbetslöshetskassor. Så småningom allt mindre formell makt för kyrkan. Hög industrialisering och allt fler kvinnor med egen förvärvsinkomst. Allmän rösträtt.
Ett individualiserat samhälle.
Allt detta gör att man klarar sig själv, man behöver ingen klan eller en stor släkt. Man gör som man vill, så länge man håller sig inom lagens gränser. Stor frihet som individ! (Tyvärr håller vi själva på och urholkar en del av det, men det är en annan diskussion.)
Därför hävdar jag att våra sk svenska normer är anpassade till vårt sätt att leva, vårt näringsliv och våra sociala förutsättningar. Jag tycker att de passar bättre till det liv vi lever och vår tid än mer auktoritära normer gör.
Så jag tycker stt vi ska slå vakt om dem, utan att utestänga de som flyttat hit och också uppskattar det som finns att erbjda här. Välkomna dem in i samhället.
Men jag tycker inte att antidemokratiska och auktoritära normer fungerar här i Sverige.