• Anonym (LedsenSvensk)

Jag känner mig som en turist i mitt eget land

Jag åkte nyss tunnelbana i Stockholm och jag kände mig som en turist i mitt eget land. Det var knappt någon etnisk svensk på i vagnen och det kändes som att jag åkte tunnelbana i Mellanöstern.

När jag var på semester i Prag kände jag mig mer hemma än vad jag gör i mitt hemland. Är inte det tragiskt? Jag tycker det iallafall. Jag känner mig som en främling i mitt eget land :(

• Svar på tråden Jag känner mig som en turist i mitt eget land
  • Anonym (Norrland)

Jag kan känna mig otrygg när jag upptäcker att jag är ensam ursvensk på bussen! Busschaufförerna här i stan är 
    nästan alla utlänningar och förvånande många av skolungdomarna! Inget jag har röstat för MEN majoriteten bestämmer och svensken har röstat för detta och man vänjer sig väl😊

• Anonym (Övrigt)
    Anonym (Thor) skrev 2025-11-06 21:10:02 följande:
    Du bygger ditt påstående  på en generalisering som inte bara saknar verklighetsförankring utan dessutom göder ett rasistiskt, polariserat och misstänkliggörande samhällsklimat. Att tala om "majoriteten av invandrarna" som om de utgjorde ett homogent block med identiska värderingar och ambitioner är en riktig intellektuell lättja. Det bortser från faktumet att invandrare, precis som svenskar, är individer med olika bakgrunder, erfarenheter och mål och att de beter sig olika.

Dessutom är det ironiskt att du som talar om "överlägsna värderingar" faktiskt uttrycker just ett sådant överlägsenhetstänk, fast omvänt.

Kort sagt: kommentaren reducerar människor till stereotyper och missar det mest grundläggande i ett pluralistiskt samhälle, att mångfald inte är ett hot, utan en möjlighet.

Du verkar tro att våra svenska värderingar är universella, att de är något alla borde dela. Men i verkligheten skiljer sig människor åt även inom vårt eget land. Det finns stora skillnader mellan stad och landsbygd, mellan generationer och mellan människor med olika livserfarenheter. Jag är tex övertygad om jag inte delar dina värderingar.
    De så kallat svenska värderingarna har vuxit fram ur vår historia.

Mycket har påverkat, exempelvis att vi haft mycket självägande bönder i Sveige i förhållande till länderna söderut. Mycket djurhållning traditionellt i jordbruket, vilket har stärkt kvinnans ställning.

Atr vi har haft en stark stat med ett rättsväsende som håller samma ordning i hela landet. Pensioner och allmän sjukvård. Arbetslöshetskassor. Så småningom allt mindre formell makt för kyrkan. Hög industrialisering och allt fler kvinnor med egen förvärvsinkomst. Allmän rösträtt. 

Ett individualiserat samhälle. 

Allt detta gör att man klarar sig själv, man behöver ingen klan eller en stor släkt. Man gör som man vill, så länge man håller sig inom lagens gränser. Stor frihet som individ!  (Tyvärr håller vi själva på och urholkar en del av det, men det är en annan diskussion.)

Därför hävdar jag att våra sk svenska normer är anpassade till vårt sätt att leva, vårt näringsliv och våra sociala förutsättningar. Jag tycker att de passar bättre till det liv vi lever och vår tid än mer auktoritära normer gör.

Så jag tycker stt vi ska slå vakt om dem, utan att utestänga de som flyttat hit och också uppskattar det som finns att erbjda här. Välkomna dem in i samhället.

Men jag tycker inte att antidemokratiska och auktoritära normer fungerar här i Sverige. 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Övrigt) skrev 2025-11-07 15:12:24 följande:
    De så kallat svenska värderingarna har vuxit fram ur vår historia.

Mycket har påverkat, exempelvis att vi haft mycket självägande bönder i Sveige i förhållande till länderna söderut. Mycket djurhållning traditionellt i jordbruket, vilket har stärkt kvinnans ställning.

Atr vi har haft en stark stat med ett rättsväsende som håller samma ordning i hela landet. Pensioner och allmän sjukvård. Arbetslöshetskassor. Så småningom allt mindre formell makt för kyrkan. Hög industrialisering och allt fler kvinnor med egen förvärvsinkomst. Allmän rösträtt. 

Ett individualiserat samhälle. 

Allt detta gör att man klarar sig själv, man behöver ingen klan eller en stor släkt. Man gör som man vill, så länge man håller sig inom lagens gränser. Stor frihet som individ!  (Tyvärr håller vi själva på och urholkar en del av det, men det är en annan diskussion.)

Därför hävdar jag att våra sk svenska normer är anpassade till vårt sätt att leva, vårt näringsliv och våra sociala förutsättningar. Jag tycker att de passar bättre till det liv vi lever och vår tid än mer auktoritära normer gör.

Så jag tycker stt vi ska slå vakt om dem, utan att utestänga de som flyttat hit och också uppskattar det som finns att erbjda här. Välkomna dem in i samhället.

Men jag tycker inte att antidemokratiska och auktoritära normer fungerar här i Sverige. 
    Ja, jag håller med. Sverigedemokraterna framställer sig gärna som ett parti som värnar "svenska värderingar" men i själva verket är deras politik rasism och splittring av Sverige. SD sprider rasistik hat. Är det svenska värderingar? Genom att ständigt peka ut invandrare som problem bär de ett stort ansvar för att förgiftat det offentliga samtalet och skapat ett klimat där hat och misstänkliggörande får gro och där nazister går runt och slår folk.

Deras historia går inte heller att sudda bort. Partiets rötter finns i öppet nazistiska och rasistiska kretsar, och även om de försöker polera sin yta i dag, lever samma tankegods kvar i deras politik: en idé om att vissa människor är mer värda än andra. Det visar sig i allt från hets mot muslimer och flyktingar till misstänkliggörande av svenska medborgare med "fel" bakgrund.

Konsekvensen är att Sverige är mer polariserat än någonsin. Istället för att förena människor kring gemensamma mål, river Sverigedemokraterna ned tilliten mellan människor. De underminerar demokratin genom att sprida misstro mot journalister, domstolar och fria medier,centrala byggstenar i vårt samhälle.

Sverige har byggts starkt tack vare öppenhet, samarbete och respekt för människors lika värde. Varje gång SD lyckas flytta debatten ett steg närmare intolerans och främlingsfientlighet, förlorar vi lite av det som gjort Sverige till ett land att vara stolt över.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Norrland) skrev 2025-11-07 14:33:28 följande:

Jag kan känna mig otrygg när jag upptäcker att jag är ensam ursvensk på bussen! Busschaufförerna här i stan är 
    nästan alla utlänningar och förvånande många av skolungdomarna! Inget jag har röstat för MEN majoriteten bestämmer och svensken har röstat för detta och man vänjer sig väl😊

Det är svårt att läsa din kommentar utan att känna en djup beklämning över hur normaliserat främlingsfientligt tänkande har blivit i vissa sammanhang. Att du kan känna dig otrygg bara för att människor i närheten har en annan bakgrund än svensk avslöjar inte ett problem i samhället, utan att du sjäkv har problem i den egna världsbilden. Trygghet handlar inte om hudfärg, namn eller ursprung.

Busschaufförerna som du nämner är människor som går till jobbet varje dag, kör våra barn till skolan, ser till att äldre kommer till vårdcentralen och att vardagen fungerar. Men du tycker att de är ett hot mot dig? Att de inte är "ursvenskar" är helt irrelevant. Det finns inga svenskar när man reser utomlands. Med tanke på dina fördomar vågar du nog aldrig resa utanför Sverige. Samhället skulle bokstavligen stanna utan invandrarnas insats. Skolungdomarna som råkar ha rötter i andra länder är en del av Sveriges framtid. De talar flera språk, bär på erfarenheter och perspektiv som gör landet rikare, mer kreativt och mer motståndskraftigt.

När du säger "svensken har röstat för detta" och tillägger att man "vänjer sig väl" säger du  i praktiken att mångfald är något man måste tolerera snarare än förstå. Men sanningen är den motsatta: mångfald är inte en belastning , det är en resurs. Den som tror att tryggheten ligger i etnisk homogenitet har missförstått både historien och framtiden. Sverige har alltid formats av människor utifrån: valloner, tyskar, finnar, syrianer, iranier, bosnier, somalier och många fler. Det är så samhällen utvecklas.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Thor) skrev 2025-11-07 15:39:22 följande:
    Ja, jag håller med. Sverigedemokraterna framställer sig gärna som ett parti som värnar "svenska värderingar" men i själva verket är deras politik rasism och splittring av Sverige. SD sprider rasistik hat. Är det svenska värderingar? Genom att ständigt peka ut invandrare som problem bär de ett stort ansvar för att förgiftat det offentliga samtalet och skapat ett klimat där hat och misstänkliggörande får gro och där nazister går runt och slår folk.

Deras historia går inte heller att sudda bort. Partiets rötter finns i öppet nazistiska och rasistiska kretsar, och även om de försöker polera sin yta i dag, lever samma tankegods kvar i deras politik: en idé om att vissa människor är mer värda än andra. Det visar sig i allt från hets mot muslimer och flyktingar till misstänkliggörande av svenska medborgare med "fel" bakgrund.

Konsekvensen är att Sverige är mer polariserat än någonsin. Istället för att förena människor kring gemensamma mål, river Sverigedemokraterna ned tilliten mellan människor. De underminerar demokratin genom att sprida misstro mot journalister, domstolar och fria medier,centrala byggstenar i vårt samhälle.

Sverige har byggts starkt tack vare öppenhet, samarbete och respekt för människors lika värde. Varje gång SD lyckas flytta debatten ett steg närmare intolerans och främlingsfientlighet, förlorar vi lite av det som gjort Sverige till ett land att vara stolt över.
    Och jag säger att det är en himla tur att vi har Sverigedemokraterna. De har banat väg även för sosseriet som faktiskt ärvt en hel del av politiken som SD drev tidigare.
    Vi behöver SD och jag kommer att rösta på dem för sjätte gånger nästa år.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Thor) skrev 2025-11-06 17:16:57 följande:
    Vem är jag? Jag är den som står mot sådana som dig.

Din retorik som påstår att människor tvingas acceptera mångkultur eller att invandring automatiskt leder till ett försvagat hemland bygger inte på fakta utan på främlingsfientlighet. Att tala om ?nedmonterade gränser? och inbandring som källan till ens existentiell otrygghet är en löjlig förenkling som undviker att analysera de verkliga samhällsutmaningarna: ojämlikhet och systematisk nedmontering av välfärden. Det är inte invandringen som urholkat tilliten, utan högerextrem-politik som ställt människor mot varandra för att dölja fördelningsproblem och sociala klyftor.

Att hävda att migration från besläktade kulturer var acceptabel medan dagens är dysfunktionell är både historielöst och moraliskt tvivelaktigt. Svensk historia är full av rädsla för den andre: valloner, finnar, polacker, sydeuropéer, jugoslaver,  alla har i sina tider utmålats som hot mot den svenska identiteten. Idag är dessa grupper självklara delar av landets väv. Det är alltså inte kulturen som är problemet, utan intoleransen hos de svenska rasisterna.

Påståendet att människor brännmärks för att de motsätter sig invandring är också falskt och typisk rasistisk propaganda. Kritik av migrationspolitik är legitim, men när kritiken glider över i demonisering av hela folkgrupper, när man talar om "människosmuggling från dysfunktionella kulturer", då handlar det inte längre om politik utan om avhumanisering. Att säga ifrån mot sådan rasistisk retorik är inte odemokratiskt, det är en moralisk plikt i ett samhälle som vill hålla fast vid mänsklig värdighet.

Om något hotar demokratin, så är det inte öppna gränser utan stängda sinnen. En person som tror att hemhörighet måste byggas på likhet där alla är vita ocj blåögda kommer alltid att känna sig hotat, eftersom verkligheten aldrig har varit homogen. Sverige har alltid formats av influenser, migration och internationellt utbyte. Det är just förmågan att inkludera och omforma identitet som gjort landet starkt. Rasistena gör vårt land svagare.

De kommer inte lyssna. Bara folk med högre utbildning än gymnasiestudier förstår det du skriver. Samhället har blivit fullt med rasister och stängda sinnen av outbildade människor, tyvärr. Lättare att stänga öronen och få en syndabock såld till sig. Men bra att någon fortfarande försöker! 
  • Maggi23

Känner exakt samma. Då är jag själv inte ens helsvensk. Men Sverige är inte samma land som när man växte upp. 

• Anonym (Tt)

Det alla som respekterar demokrati borde kunna enas om, såväl kommunister som sverigedemokrater,  är att det är viktigt med en folkligt förankrad invandringspolitik. Och här har faktiskt Tidöpartierna levererat. Politiken på området är mer i samklang med opinionen än vad den varit på decennier. 

Den situation vi tidigare hade där främst Miljöpartiet utnyttjade en vågmästarroll för att tvinga Socialdemokraterna och Moderaterna att öppna gränserna är naturligtvis demokratiskt helt förkastlig och är också orsaken till mycket av det missnöje och politikerförakt som svenskarna idag känner i denna fråga.

Även Socialdemokraternas cynism där man länge bedrev en invandringspolitik som man visste var dålig för landet men där kortsiktiga maktpolitiska skäl fick styra är naturligtvis helt oacceptabel. Det faktum att 70 % av de nyinvandrade röstar på (S) ska aldrig få styra invandringspolitiken 

Men ju fler invandrare som finns i landet ju svårare kommer det att bli för svenskarna att kunna bestämma politiken på området. Stora grupper som t.ex. tycker det är viktigare att kunna ta hit släkten än frågan om Sveriges kulturella utveckling och öde kommer då att påverka utvecklingen med sina röster. Det är därför bra att frågan pm återvinning nu är på väg upp på bordet.

• Anonym (Svensk)
    Anonym (LedsenSvensk) skrev 2025-11-05 14:08:35 följande:
    Jag känner mig som en turist i mitt eget land

Jag åkte nyss tunnelbana i Stockholm och jag kände mig som en turist i mitt eget land. Det var knappt någon etnisk svensk på i vagnen och det kändes som att jag åkte tunnelbana i Mellanöstern.

När jag var på semester i Prag kände jag mig mer hemma än vad jag gör i mitt hemland. Är inte det tragiskt? Jag tycker det iallafall. Jag känner mig som en främling i mitt eget land :(

Folk måste lära sig att sluta se nationalitet i utseendet. Vi lever inte på 40-talet längre.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Svensk) skrev 2025-11-08 07:03:14 följande:
    Folk måste lära sig att sluta se nationalitet i utseendet. Vi lever inte på 40-talet längre.
    Att det har gått alldeles för fort  och lätt jämfört med andra länders processer, att erhålla svenskt medborgarskap, gör inte alla som har det till svenskar. Det finns t.o.m. människor här nu vars båda föräldrar är födda i Sverige, som för den skull fortfarande inte är svenska i sina värderingar, och inte ens talar svenska ordentligt. På grund av att de lever i sina enklaver med enbart folk från samma land, språk, kultur och/eller religion, tittar endast på media och filmer på hemspråket, och föräldrarna tar dem ur skolan så fort det bara går.

Vissa har till och med tillbringat några år hos släktingar i föräldrarnas/farföräldrarnas hemland under uppväxten, för att motverka försvenskningstendenser.

Därför kan det vara säkrare att gå på utseendet... även om DET förstås också kan bli fel i enstaka fall. Här tänker jag främst på de vuxna adoptivbarnen, men även på vissa flyktingar som verkligen VAR riktiga flyktingar och verkligen gått in för att deras barn och barnbarn ska bli svenskar. Här tänker jag t.ex. på vissa bosnier (som kom hit under inbördeskriget i Jugoslavien och aldrig var särkilt troende från början) och vissa iranier (som kom hit när Khomeini tog makten och samma där: de var aldrig särskilt religiösa från början, utan ville just komma ifrån slöjtvånget och sharialagarna).
    Anonym (Tt) skrev 2025-11-08 06:44:51 följande:

"återvandring"

"återvinning" var bra - vi återvinner ju vårt land genom "återvandring"! :) Kanske en freudiansk felskrivning från din sida? :)
  • Anonym (Övrigt)

Lite siffror:

2024 beviljades 78 000 arbetstillstånd och 16000 uppehållstillstånd för att studera i Sverige. 

De som därenot kom från länder inom EU och EES för att arbeta här, var ett betydligt lägre antal än de 78000 från övriga länder. 

Det beviljades 4500 uppehållstillstånd till flyktingar.

2023 beviljades 9100 uppehållstillstånd till anhöriga till arbetskraftsinvandrare och flyktingar. 
    De anhöriga till arbetskraftsinvandrarna utgjorde majoriteten i gruppen.

De flesta arbetskraftsinvandrare får beviljade fortsatta uppehållstillstånd.

En del del av de vi ser som synlig minoritet är alltså arbetskraftsinvandrare. Samtidigt går många i Sverige arbetslösa. 

Förr, när man strävade efter full sysselsättning, så såg man på olika sätt till att de arbetslösa kom i arbete. Mer grundliga satsningar på utbildning och ingångsjobb. 

Det system som vi har nu gynnar arbetsgivarna, inte landet som helhet. 

• Anonym (Övrigt)

Tillägg: De som är arbetskraftsinvandrare får ofta permanent uppehållstillstånd efter ett tag. Så de syns ibte i statistiken.

• Xenia
    Anonym (Norrland) skrev 2025-11-07 14:33:28 följande:

Regeringen genomför en massa saker "som vi inte röstat för", vi har inte direktdemokrati i Sverige. En gång visade regeringen mänsklighet som släppte in flyktingar (det hade ju gått bra förut) och nu skäller alla på det och säger "det har vi inte röstat för". 

TS enda orsak att klaga tycks vara att hen är omgiven av folk som inte ser ut som hen. Hen tycks också vara paranoid. Är TS rädd för att bli rånad och misshandlad av de andra busspassagerarna, bara pga deras utseende? Skulle bussföraren då autiomatiskt ta våldsverkarnas parti? TS borde kanske söka psykologhjälp för sin paranoia.
  • Anonym (Norrland)
    Anonym (Thor) skrev 2025-11-07 15:47:01 följande:
    Det är svårt att läsa din kommentar utan att känna en djup beklämning över hur normaliserat främlingsfientligt tänkande har blivit i vissa sammanhang. Att du kan känna dig otrygg bara för att människor i närheten har en annan bakgrund än svensk avslöjar inte ett problem i samhället, utan att du sjäkv har problem i den egna världsbilden. Trygghet handlar inte om hudfärg, namn eller ursprung.

Busschaufförerna som du nämner är människor som går till jobbet varje dag, kör våra barn till skolan, ser till att äldre kommer till vårdcentralen och att vardagen fungerar. Men du tycker att de är ett hot mot dig? Att de inte är "ursvenskar" är helt irrelevant. Det finns inga svenskar när man reser utomlands. Med tanke på dina fördomar vågar du nog aldrig resa utanför Sverige. Samhället skulle bokstavligen stanna utan invandrarnas insats. Skolungdomarna som råkar ha rötter i andra länder är en del av Sveriges framtid. De talar flera språk, bär på erfarenheter och perspektiv som gör landet rikare, mer kreativt och mer motståndskraftigt.

När du säger "svensken har röstat för detta" och tillägger att man "vänjer sig väl" säger du  i praktiken att mångfald är något man måste tolerera snarare än förstå. Men sanningen är den motsatta: mångfald är inte en belastning , det är en resurs. Den som tror att tryggheten ligger i etnisk homogenitet har missförstått både historien och framtiden. Sverige har alltid formats av människor utifrån: valloner, tyskar, finnar, syrianer, iranier, bosnier, somalier och många fler. Det är så samhällen utvecklas.
    Ja sån är jag MEN finn tröst i att det finns goda människor som Du! Du är ju inte ensam och kanske får vi en röd regering efter nästa val OCH mer spännande mångkultur😊? Jag är ju äldre så tack och lov hinner jag dö innan Sverige är muslimskt👍
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Svensk) skrev 2025-11-08 07:03:14 följande:
    Det är på den nivån folk är. 

Därför är såna här diskussioner rätt meningslösa. Låt dem känna sig som turister då om det gynnar dem. Något får de ut av det, annars skulle de inte fortsätta. 

Vi andra kan leva normalt och må bra. 
  • Anonym (z)
    Mrs Moneybags skrev 2025-11-12 16:27:39 följande:
    Det är på den nivån folk är. 

Därför är såna här diskussioner rätt meningslösa. Låt dem känna sig som turister då om det gynnar dem. Något får de ut av det, annars skulle de inte fortsätta. 

Vi andra kan leva normalt och må bra. 
    Instämmer.
  • Anonym (Övrigt)
    Anonym (Norrland) skrev 2025-11-12 13:20:38 följande:
    Ja sån är jag MEN finn tröst i att det finns goda människor som Du! Du är ju inte ensam och kanske får vi en röd regering efter nästa val OCH mer spännande mångkultur😊? Jag är ju äldre så tack och lov hinner jag dö innan Sverige är muslimskt👍
    Sverige kommer aldrig att bli muslimskt. Vi är inte så organiserat religiösa av oss överhuvudtaget. 

Om vi inte hinner montera ner alla trygghetssystem och utarma det allmänna helt genom privata vinstuttag i skolan, vården och omsorgen. Då blir folk så utsatta och förtvivlade att de förmodligen kommer att bli religiösa igen i ren desperation. 

Nativiteten går ner i alla grupper i Sverige nu.

Däremot kommer vi ha fortsatta problem med arbetslöshet om vi inte ändrar inställning till arbetskraftsinvandring, 

EU/EES gör ju att viss arbetskraft kommer från övriga Europa och där har vi ju slutit avtal om den fria rörligheten. Men den stora gruppen invandrare till Sverige idag är arbetskraftsinvandrare från utomeuropeiska länder. (Flyktingar är bara en liten bråkdel av den totala invandringen idag. )

Det är arbetsgivarpolitik. Det är mycket få länder som har så öppna dörrar för arbetskraftsinvandring. 

Oppositionen kommer inte att öka flyktinginvandringen om de vinner valet,  S är helt emot det. 
Svar på tråden Jag känner mig som en turist i mitt eget land