• Anonym (Elli)

Någon jurist här? Fråga om bostadstillägg/gåva

Hej 
    Hoppas de finns en kunnig jurist som kan besvara min fråga. Det gäller pensionärspar som bor i en bostadsrätt och erhåller bostadstillägg /äldreförsörjningsstöd. De är i behov av att byta bostad till bottenplan pga hälsoproblem och tänkte köpa en br på bottenplan. Vinst från deras försäljning skulle påverka rätten till bostadstillägg, att de inte skulle ha rätt till den. Tanken var bara att kvitta försäljning mot inköp av ny bostad men problemet blir vinsten från försäljningen. Finns det nån regel som skulle vara godtagbar. Ge sin br som gåva till ett barn och att det andra barnet  den nya bostaden och hyr ut till föräldrar? Skulle det vara okej? Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Någon jurist här? Fråga om bostadstillägg/gåva
  • Yllop

Får de en vinst av försäljningen får de väl använda den till att betala hyran.

• Anonym (...)

Har man egna pengar att betala med så ska man ju inte få bidrag, ska en arbetslös som blir miljonär på lotto fortsätta få a-kassa liksom?

Bidrag får man för att man inte kan betala med sina egna pengar, oavsett vart pengarna kommer ifrån så ska man ju använda sig av det först, men det är ju klart att det blir mindre arv till dig

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (...) skrev 2025-11-07 03:27:37 följande:

Har man egna pengar att betala med så ska man ju inte få bidrag, ska en arbetslös som blir miljonär på lotto fortsätta få a-kassa liksom?

Bidrag får man för att man inte kan betala med sina egna pengar, oavsett vart pengarna kommer ifrån så ska man ju använda sig av det först, men det är ju klart att det blir mindre arv till dig

Självklart ska personen få fortsatt a-kassa. Varför skulle den inte?
    A-kassan är en försäkring,  inte ett bidrag.

Hade personen däremot  försörjningsstöd så skulle det naturligtvis stoppas.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (...) skrev 2025-11-07 03:27:37 följande:

Fel, a-kassa är en försäkring. Jag betalar till a- kassan, men har drygt miljonen på sparkontot. Självklart får jag a-kassa om jag blir arbetslös. 
  • Anonym (Elli)

Ok. Jag förstår det med vinst. Självklart att man inte kan få bidrag om man har egna pengar att använda sig av. Men om man ger en  Bostadsrätt i gåva och väljer att flytta till en hyresrätt hur är regeln då? 

• Anonym (Alfson)
    Anonym (Elli) skrev 2025-11-07 08:24:58 följande:

Ok. Jag förstår det med vinst. Självklart att man inte kan få bidrag om man har egna pengar att använda sig av. Men om man ger en  Bostadsrätt i gåva och väljer att flytta till en hyresrätt hur är regeln då? 

De flesta BRF har som regel i sina stadgar att den som tillåts bli medlem i föreningen ska ha för avsikt att stadigvarande bosätta sig där.
    Alltså håller det sällan mer än kanske något år med styrelsens godkännande att barnen köper lägenheten och blir medlemmar men att de hyr ut (vilket det ju blir fråga om) till någon annan.

Hyra ut en hyresrätt i andra hand blir upp till det bostadsbolaget att tillåta eller ej. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Elli) skrev 2025-11-07 08:24:58 följande:

Det blir ju ganska uppenbart att ni vill runda reglerna och frågan är om BRF tillåter det. Den gamla lägenheten ges till ett barn och den nya till ett annat barn. Samtidigt ska föräldrarna bo kvar i den nya lägenheten. 
  • Anonym (Pia)

TS, testa och fråga i forumet Rika Tillsammans. Där finns det mer kunskap om sådant här. 

• Anonym (Anna)

Att du inte skäms, TS! 

Tror du att vi jobbar och betalar skatt gör att du ska kunna maximera ditt arv?

• Anonym (...)

A-kassa var ju ett dumt exempel när hjärnan är lite piggare, men byt ut det till försörjningsstöd så är mitt inlägg mer korrekt, håller med ovan, skäms!

Svar på tråden Någon jurist här? Fråga om bostadstillägg/gåva