• Elleli

Frågor om att bli familjehem?

Hej! Jag har under flera år velat bli och drömt om att nån gång bli familjehem. Jag brinner för att hjälpa barn. Nu när jag är 18, så har jag börjat fundera på att bli det ganska snart, eller inom snar framtid. Så finns det någon ?åldersgräns?, behöver man ha en partner, hur är det med ekonomin, räcker det med gymnasieutbildning(jag går BF), hur stort måste man bo, processen mm?
    För jag vet att jag inte är så gammal än, bor i värsta lyxhuset, är rik mm. Men skulle jag få bli familjehem så hade jag gjort allt för att barnet skulle känna sig trygg, få en vuxen trygghet, någon att lita på och känna sig älskad.  

• Svar på tråden Frågor om att bli familjehem?
  • Anonym (Stöd)

Jag tror att en bra sak att börja med kan vara att bli kontaktperson. Du kanske vill plugga till socionom eller liknande efter studenten? I så fall kan du kanske vara kontaktperson parallellt med det. Hör av dig till din kommun och berätta om dig själv och fråga om det finns något uppdrag som skulle passa sig. Kanske en tonåring med funktionsnedsättningar tex. 

Många barn behöver stöd och de behöver folk som du, men att bli familjehem är kanske inte det man börjar med när man är så ung som du. 

Om inte kommunen har något som passar dig så hör med Röda korset. 

• Anonym (Hmmm)

Har också funderat på detta. Är 58 och har två barn som växt upp med mycket kärlek och engagemang. De är stora nu och jag ser klara skillnader med dagens barn.
    Vill också hjälpa och stötta men vet inte om jag skulle klara alla diagnoser och problem. Skulle nog passa barn som behöver trygghet och stabilitet. Heter det stödboende? Farsa eller morfar/farfar?
    Förmodligen får man inte välja barn ....eller problem.
    Ställer helt klart krav men erbjuder stabil miljö och två "syskon" med empati och massor med social kompetens.
    Tror jag skulle kunna göra massor men har inte kompetens för diagnoser.

• Anonym (Socialsekreterare)
    Elleli skrev 2025-11-07 14:30:56 följande:
    Frågor om att bli familjehem?

Hej! Jag har under flera år velat bli och drömt om att nån gång bli familjehem. Jag brinner för att hjälpa barn. Nu när jag är 18, så har jag börjat fundera på att bli det ganska snart, eller inom snar framtid. Så finns det någon ?åldersgräns?, behöver man ha en partner, hur är det med ekonomin, räcker det med gymnasieutbildning(jag går BF), hur stort måste man bo, processen mm?
    För jag vet att jag inte är så gammal än, bor i värsta lyxhuset, är rik mm. Men skulle jag få bli familjehem så hade jag gjort allt för att barnet skulle känna sig trygg, få en vuxen trygghet, någon att lita på och känna sig älskad.  

Hej!

Jag jobbar som socialsekreterare med familjehemsplacerade barn och unga, så kanske kan komma med mitt perspektiv.

Först och främst, vad roligt att du vill bli familjehem! Det behövs fler.

Gällande din ålder så ska jag vara ärlig med att säga att 18 år är ungt - även om du "får" vara familjehem brukar åtminstone några år till vara att rekommendera. Det är viktigt att ha med sig att uppdraget som familjehem ofta är mycket krävande och svårt. Många barn har trauman bakom sig, omfattande behov och ställer krav på tålamod hos omsorgspersonen. Jag tänker därför att livserfarenhet hos familjehemmet kan spela stor roll. Du kan också behöva samverka med barnets vårdnadshavare gällande umgänge m.m., vilket inte alla familjehem upplever som något enkelt.

BF-programmet tycker jag låter som en bra bakgrund i rollen som familjehem.

Gällande bostaden spelar barnets behov och matchning en stor roll. Många familjehem bor i lägenheter men det brukar vara att rekommendera att barnet ska kunna ha ett eget rum. Men ett familjehem behöver absolut inte bo i en lyxvilla på landet. Det finns inte heller ett krav på att ha partner, många familjehem är ensamstående.

Jag tycker att förslaget om att verka som kontaktperson en tid först är en jättebra början. Du får då en fot in som uppdragstagare för kommunen och en bra introduktion för att senare kunna ha ett mer omfattande heltidsuppdrag som familjehem innebär.

När du vill bli familjehem görs en utredning, vilket innebär intervjuer m.m. Blir du godkänd kan du matchas mot ett barn/en ungdom när behov av placering uppstår. 

Stort lycka till!
Svar på tråden Frågor om att bli familjehem?