Farsan lånar bara mer och mer pengar av mig
Farsan har varit arbetslös i flera år och eftersom han saknar körkort och bor i en liten stad så är det omöjligt för honom att få jobb. Han vill heller inte ta vilket jobb som helst utan han väntar på att det perfekta jobbet dyker upp, annars får det vara.
Han har knappt några pengar alls. Han lånar av mig varenda månad, betalar tillbaka och lånar igen eftersom han får så lite pengar kvar. Ibland har han bara råd att betala tillbaka hälften för att samma månad låna ännu mer pengar och skulden byggs bara på.
Jag vill hjälpa honom men samtidigt så gör det mig stressad över att han bara lånar och lånar vilket gör att han får högre och högre utgifter. Var ska det sluta? Han lånar inte jättemycket och har ingen jätteskuld så just nu är det inget superstort problem men jag ser ju vartåt det barkar och som sagt, var ska det sluta?
I hans situation ska man ju ta första bästa jobbet för att slippa leva på sina barns pengar men han vägrar och det är det som gör att det tar emot att låna ut. Han röker ganska mycket också så det går åt en del pengar till cigg, helt onödigt.
Behöver lite perspektiv utifrån. Hur ser ni på det hela och har ni några tips på hur man hanterar detta? Hur hade ni gjort?