• Anonym (TrevligHelg)

Farsan lånar bara mer och mer pengar av mig

Farsan har varit arbetslös i flera år och eftersom han saknar körkort och bor i en liten stad så är det omöjligt för honom att få jobb. Han vill heller inte ta vilket jobb som helst utan han väntar på att det perfekta jobbet dyker upp, annars får det vara.

Han har knappt några pengar alls. Han lånar av mig varenda månad, betalar tillbaka och lånar igen eftersom han får så lite pengar kvar. Ibland har han bara råd att betala tillbaka hälften för att samma månad låna ännu mer pengar och skulden byggs bara på. 

Jag vill hjälpa honom men samtidigt så gör det mig stressad över att han bara lånar och lånar vilket gör att han får högre och högre utgifter. Var ska det sluta? Han lånar inte jättemycket och har ingen jätteskuld så just nu är det inget superstort problem men jag ser ju vartåt det barkar och som sagt, var ska det sluta? 

I hans situation ska man ju ta första bästa jobbet för att slippa leva på sina barns pengar men han vägrar och det är det som gör att det tar emot att låna ut. Han röker ganska mycket också så det går åt en del pengar till cigg, helt onödigt. 

Behöver lite perspektiv utifrån. Hur ser ni på det hela och har ni några tips på hur man hanterar detta? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Farsan lånar bara mer och mer pengar av mig
  • Anonym (Fia)

Vad skulle hända om du inte lånade honom pengar?

Skulle han gå hungrig? Lös det genom att köpa en kasse billig men mättande mat till honom.

Skulle han bli utan cig? Hans problem.

• Anonym (Fredde)

Han väntar på det perfekta jobbet annars får det vara???? Och så har det varit i flera år???
    För mig låter det som en perfekt ursäkt  för att slippa jobba alls, för det har han inte lust med. Jag skulle inte ge honom pengar alls, däremot kanske ett par matkassar  i månaden.  Han får lära sig att krypa till korset eller ha det som han har det. 

• Anonym (rökavvänjaren)

Hjälp med mat, inte pengar. Som man gör med andra missbrukare.

Vill han fortsätta jobba på sin cancer får han ta det där skitjobbet.

Av de miljontals människor som röker idag kommer hälften att dö av en rökrelaterad sjukdom. Är det rimligt att hålla på med cigg när det finns minst åtta andra sätt att få i sig nikotin som inte dödar dig?

Tuggummi
    Plåster
    Munspray (mest effektiv men dyr)
    Nässpray
    Mikrotablett
    Sugtablett
    Inhalator
    Snus

Varför vill din far lukta illa och betala frivillig extra skatt för att bli sjuk?
    Känner han sig smart då?

• Anonym (O)

Du går med i hans spel vilket inte ger honom något incitament att sluta.
    Är det mat han behöver, handla tillsammans. Aldrig ge cash till en sån individ (om man ens ska ge nåt). Jag hade tagit honom i hampan och besökt arbetsförmedlingen.

• Dexter dot com

Struntar han i att ta dom jobb han kan få hade jag inte hjälpt honom ekonomiskt alls. Kämpar han på och iaf försöker få jobb hade jag bidragit med en matkasse då och då när han slutat röka men då har han förhoppningsvis råd att köpa mat själv.

Det är riktigt svinigt att röka och skita i att jobba och sen förvänta sig att ens barn ska låna ut pengar.

• Anonym (La)
    Dexter dot com skrev 2025-11-07 18:01:09 följande:

Struntar han i att ta dom jobb han kan få hade jag inte hjälpt honom ekonomiskt alls. Kämpar han på och iaf försöker få jobb hade jag bidragit med en matkasse då och då när han slutat röka men då har han förhoppningsvis råd att köpa mat själv.

Det är riktigt svinigt att röka och skita i att jobba och sen förvänta sig att ens barn ska låna ut pengar.

Hade också bidragit med en matkasse ibland, inget annat. Han bör bjuda till själv.
  • Anonym (Mi)

Instämmer i tidigare, sluta ge pengar men är han hungrig kan du bjuda på mat eller handla litet mat åt honom, om ni har en i övrigt bra relation (är han inte sjysst i övrigt kan han inte förvänta sig något alls).

Mina barns biologiska pappa är psykopat och han skulle inte tveka inför att stjäla eller ?låna? eller utsätta sina egna barn för bedrägeri. Han stal äldsta barnets doppengar när han var liten så bara för att man är förälder betyder det inte att något är heligt eller att man bryr sig om sitt barn. Med det inte sagt att det är det som är din pappas problem, men var rädd om dig ❤️

• Anonym (W)

Precis som andra skriver kan du prenumerera på en matkasse till honom och se det som en gåva istället för ett lån. Om du har råd, alltså.

Ibland är det enklare att bara säga: här, här får du och så glömmer man det istället för att låna ut och förvänta sig pengar tillbaka som man innerst inne vet att man aldrig kommer att se igen. 

Bättre då att ge vad man har råd att ge.

För övrigt kan du säga till honom att du inte har råd att låna ut mer nu. 

Svar på tråden Farsan lånar bara mer och mer pengar av mig