Syskon med dålig självkänsla
Hur pratar man med ett syskon om dennes livssituation?
Min lillebror har hela sitt liv strävat efter att göra karriär, han har försakat det mesta i sitt liv och lagt allt fokus på jobbet, han är nu över 40 år och har inte gjort några karriäravancemang över huvudtaget. Jobbat på samma position dom senaste 15 åren.
Problem börjar nu uppstå i vår familj, min bror blir alltmer bitter och desperat över bristen på framgång och tar till alltmer desperata metoder för att nå sina mål, signalerar tydligt att han mår psykiskt dåligt, dricker för mycket och är väldigt bitter på våra föräldrar som han nu beskyller för att inte nått någon framgång i karriären.
Vill bara ta ett tydligt snack med honom och förklara att det här med karrirär inte är något för alla och för en del spelar det ingen roll hur hårt man arbetar eller vad man uppoffrar och att det kanske är bättre att acceptera situationen och istället satsa på någon trevlig hobby eller familjebildning. Men är orolig att han bara kommer skuldbelägga mig och att det kommer skada vår relation.
Ur min synpunkt har min bror väldig dålig självinsikt, han hade förmodligen aldrig klarat av en roll som chef i ett företag, det smärtar mig att han inte ger upp och att han väljer att fortsätta plåga sig på detta sätt.
Jag själv har inte heller gjort karriär i mitt yrkesliv, jag hade en gång ambitionen men jag lade snabbt ner den när jag förstod att mina chanser var små attt avancera och har sedan dess gjort det som krävts på jobbet och lagt energi på familj och hobbies istället.