• Anonym (Höggravid)

Namn-hjälp

Hjälp oss. Är gravid i vecka 38 och vi har fortfarande inte bestämt ett namn till vår pojke. Vi står just nu mellan Noel och Arvid. Mina tankar:

Noel: Modernare, ungdomligt. Men kommer det passa till en 50-årig man? Och är det lite WT-förknippat? 

Arvid: Släktnamn, helt ok. Men är det för gammaldags och gubbigt? 

• Svar på tråden Namn-hjälp
  • MsM84

Arvid är ett väldigt modernt namn idag, vanligt både på förskola och skola. 

Noel associerar jag mer till 20-30 åringar idag typ. 

• trollhona

Bägge är fin på sitt sätt.
    Arvid passar jättebra in i dagens namntrend, många med namn som Albin, Tord, Staffan, Ivar mm.

Noel är ett internationellt namn, enkelt att stava och fungerar överallt. Lite ute ur loopen just nu men det behöver inte vara negativt.

Har ni testat hur namnen låter om ni säger den tillsammans med efternamnet?

• Anonym (Fia)

Arvid är inte gubbigt längre. Vet några typ 15 år yngre som heter det. 

Noel är lite som Liam. Nja. Och det är inte jättevanligt bland yngre, däremot kanske 20+ heter det,  typ födda runt millennieskiftet. Fördel(?!) Vänd på namnet om ni får en son till sedan. Noel <-> Leon. Lite som Siri <-> Iris. 

• Anonym (W)

Arvid ligger på plats 24 och Noel på plats 42 på listan över topp 100 populäraste pojknamnen på nyfödda. Båda är alltså vanliga namn på bebisar och småbarn idag och det är inget fel på något av dem. Båda namnen passar både barn och vuxna. Vilket ni ska välja är bara en smaksak, det ni gillar mest.

• Anonym (Namn)

Båda är fina men Arvid något finare.

• Anonym (E.)

Båda namnen är helt OK, men av dem skulle jag ta Noel just för att det känns ungdomligare... men passar bra hela livet. Arvid låter mer som en ständigt gammal man, även om jag förstås förstår att det kan vara en generationsfråga. 

Har du övervägt Joel? Eller Joern? De är lite piggare och mer spännande än Noel, tycker jag. 

Svar på tråden Namn-hjälp