• Anonym (Orolig)

Rädd att inte bli frisk

Jag blev sjuk med huvudvärk och frossa för  sex veckor sedan, hade feber i en vecka, sedan halsont och huvudvärk i en vecka till, sedan hosta och trött i två veckor till. Visade sig att jag hade lunginflammation i ena lungan, man såg något på röntgen, fick antibiotika och avslutade kuren för en vecka sedan. Hostan är i stort sett borta nu men jag är fortfarande ganska trött och  lite öm när jag andas djupt eller hostar till. Att träna tex känns väldigt långt bort. Jag förstår att det kan vara lite återhämtningstid men jag är ung och stark i vanliga fall, så detta gör mig orolig. Borde jag inte må bättre vid det här laget? Jag är väldigt snorig fortfarande också.

• Svar på tråden Rädd att inte bli frisk
  • Anonym (Malin)

Var sjuk i 7 veckor sen tog det nog 1 månad innan jag kände mig helt frisk. Var 35.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Malin) skrev 2025-11-08 17:39:04 följande:

Var sjuk i 7 veckor sen tog det nog 1 månad innan jag kände mig helt frisk. Var 35.

Tack för svar. Man läser ju att det kan ta tid men jag tänker liksom att det mest är gamla och svaga som får lunginflammation och att det är därför, att det borde gå snabbare om man är i bra grundform. Hjälper att läsa att det kan ta tid ändå. Tack igen.
  • Anonym (Ulle)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-11-09 10:27:20 följande:
    Tack för svar. Man läser ju att det kan ta tid men jag tänker liksom att det mest är gamla och svaga som får lunginflammation och att det är därför, att det borde gå snabbare om man är i bra grundform. Hjälper att läsa att det kan ta tid ändå. Tack igen.
    Nä, har man otur så kan det slå till.

En kollega till mig fick lunginflammation två gånger på ett halvår när hans tonårsson smittade ner honom, och fick dessutom först fel antibiotika ena gången så infektionen fick härja en vecka extra innan de kom på det. Han var sänkt i ett års tid vad gällde ork och träningskapacitet. Gick runt och såg ut som ett lik.

Så var snäll mot dina lungor, undvik ansträngning ute vid kylig luft och försök ducka smittsamma småbarn och folkmassor i vinter, för du har en svaghet där ett tag nu.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ulle) skrev 2025-11-09 10:50:57 följande:
    Nä, har man otur så kan det slå till.

En kollega till mig fick lunginflammation två gånger på ett halvår när hans tonårsson smittade ner honom, och fick dessutom först fel antibiotika ena gången så infektionen fick härja en vecka extra innan de kom på det. Han var sänkt i ett års tid vad gällde ork och träningskapacitet. Gick runt och såg ut som ett lik.

Så var snäll mot dina lungor, undvik ansträngning ute vid kylig luft och försök ducka smittsamma småbarn och folkmassor i vinter, för du har en svaghet där ett tag nu.
    Ah, frågan är vem som kan adoptera småbarnen här hemma under tiden då

Tack, hoppas att det inte ska behöva ta ett år men skönt med perspektivet!
Svar på tråden Rädd att inte bli frisk