• Jultomten

Hur många embryon fick ni?

En fråga till er som gjort ivf. Hur många dugliga embryon (som ledde till eller skulle leda till insättning) fick ni per äggplock? skriv gärna er ålder med :)

• Svar på tråden Hur många embryon fick ni?
  • RainbowFamilyDreams

Hej :). Amh-värde 18 pmoL , 9 befruktade ägg av 9 plockade. 5 blastocyster. 1 färsk återföring som ej tog sig, 1 frys som nu är en liten minifilur i vecka 11. Har 3 embryon kvar i frysen. Är 34 år. Enbart gjort ett äggplock, men innan dess misslyckade inseminationer (ett tidigt MF I vecka 5). 

Jultomten skrev 2025-11-08 20:29:31 följande:
    Hur många embryon fick ni?

En fråga till er som gjort ivf. Hur många dugliga embryon (som ledde till eller skulle leda till insättning) fick ni per äggplock? skriv gärna er ålder med :)

• Jultomten
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-09 10:34:16 följande:

Hej :). Amh-värde 18 pmoL , 9 befruktade ägg av 9 plockade. 5 blastocyster. 1 färsk återföring som ej tog sig, 1 frys som nu är en liten minifilur i vecka 11. Har 3 embryon kvar i frysen. Är 34 år. Enbart gjort ett äggplock, men innan dess misslyckade inseminationer (ett tidigt MF I vecka 5). 

Tack för svar :) hur länge försökte ni skaffa barn innan ivf? Jag är med 34 och vi har försökt i över 2 år. ska göra ivf i vinter. Vad sa den vanliga utredningen hos er? Är ni oförklarligt barnlösa?
  • JNMK

Hej! Vad spännande att ni snart får komma igång med ivf! första behandlingen med standard ivf fick vi bara 1 befruktat av 14 ägg och ingen blastocyst. I andra försöket fick vi 3 blastocyster av 8 befruktade ägg med icsi. Planerar frysåterföring efter nästa mens. Har amh 7,4 och är snart 36. Var oförklarat enligt utredning men visade sig i första försöket att vi har problem med befruktningen. stort lycka till till er! 

• Anonym (S)

Spännande att få köra igång. Stort lycka till!

Här är våra resultat:
    1a: 19 ägg ut, 17 befruktade, 1 ET (2-dagars). Resten kasserades.
    2a: 20 ägg ut, 19 befruktade, 1 ET (3-dagars). 7 5-dagars till frys.

Vi körde helt olika protokoll och läkemedel andra gången. Dessutom åt jag strängare typ 2 månader inför, inga snabba kolhydrater eller alkohol. Men oklart om just det gjorde någon större skillnad. Tror mest läkemedlen passade mig bättre. Är 35.

• RainbowFamilyDreams

Är i samkönat förhållande så har inte kunnat göra det på naturlig väg/försöka alls. Så vår assisterad befruktning beror på att vi är två kvinnor. Har ändå ett okej värde och fick ett bra resultat av behandlingen. Låter tufft för er att ha försökt i två år, vi har som sagt inte kunnat men väntat i över sex år pga köer pandemi, gå ner i vikt för godkänt BMI mm innan vi fick hjälp. IVF är väldigt effektivt. Har du nån koll på dina värden? Önskar er all lycka :).

Jultomten skrev 2025-11-09 11:55:22 följande:
    Tack för svar :) hur länge försökte ni skaffa barn innan ivf? Jag är med 34 och vi har försökt i över 2 år. ska göra ivf i vinter. Vad sa den vanliga utredningen hos er? Är ni oförklarligt barnlösa?
  • Jultomten

Tack för alla svar! Jag har ingen koll på vad amh är? De enda jag vet är att vi är oförklarligt barnlösa och den vanliga utredningen visade inget avvikande på nån av oss.

• RainbowFamilyDreams

Här är lite info :). 

https://nordicivf.se/fakta-rad/amh-varde/

Tog ni inga prover i samband med er fertilitetsutredning? Då borde ni fått status på din äggreserv ? (det är AMH ett mått på). :).

Jultomten skrev 2025-11-09 17:51:18 följande:

Tack för alla svar! Jag har ingen koll på vad amh är? De enda jag vet är att vi är oförklarligt barnlösa och den vanliga utredningen visade inget avvikande på nån av oss.

• Jultomten
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-09 18:29:54 följande:

Här är lite info :). 

https://nordicivf.se/fakta-rad/amh-varde/

Tog ni inga prover i samband med er fertilitetsutredning? Då borde ni fått status på din äggreserv ? (det är AMH ett mått på). :).

Jo jag tog ett blodprov och dom sa att allt såg bra ut; minns inte nåt specifikt värde. när hon kollade med vul så sa hon att de såg bra ut på äggstockarna så de är typ de jag vet? 
  • Anonym (H.N.)

Gjort ett äggplock. Blev 14 ägg, varav 9 befruktades och sju utvecklades till blasocyster. En färsk återföring ledde till graviditet och har kvar sex stycken i frysen. 🙂

• Kronärtskocka

Ivf känns som rysk roulette. Man vet aldrig med säkerhet hur det kommer gå är min erfarenhet. Finns bilder på en ivf-pyramid. Dvs en bild över antalet folliklar, till antal ägg som tas ut, antalet mogna ägg, antalet befruktade och därefter antalet blastocyster av god kvalite. Och det är tyvärr ett tapp vid varje steg för de flesta. Jag har varit med om flera äggplock. Med min fd fru, mina egna och vid äggdonation. Samtliga har befruktats med donerad sperma. 

Min fd fru var 26. Minns ej antalet ägg. Men 3st tredagars. 

Jag har gjort fyra äggplock. Insättning dag 2-3 men de väntade alltid till dag fem för frysning.
    38år 4 befruktade. Inget till frys.
    39år 7 befruktade. En tredagars. Inget till frys.
    39år 5 befruktade. En tvådagars. Inget till frys.
    39 3 befruktade. En tredagars. Inget till frys. 

Gick över till ivf med donerade ägg.
    ca 20år 4 befruktade. En blastocyst.
    strax under 30. Något gick fel med medicineringen. Äggen hade lossnat i förtid. Vid nästa försök med samma donator blev det 9 befruktade. En blastocyst.
    Drygt 20år. Sju befruktade. Inget till frys.
    Drygt 30år. Åtta befruktade. En blastocyst till insättning och tre till frys.

Men, jag har haft otur. De flesta lyckas betydligt bättre både med egna ägg och inte minst, med donerade ägg. 

Lycka till!

• RainbowFamilyDreams

Då har de ju med all säkerhet kollat på det <3

Jultomten skrev 2025-11-09 18:42:42 följande:
    Jo jag tog ett blodprov och dom sa att allt såg bra ut; minns inte nåt specifikt värde. när hon kollade med vul så sa hon att de såg bra ut på äggstockarna så de är typ de jag vet? 
  • Anonym (Evelina)

Jag 40 år, sambon 33. Vi gjorde vår första Ivf för ett par veckor sedan. 27 ägg vid äggplock varav 22 blev befruktade. Det blev totalfrys pga risk för överstimulering men det blev 15 till frysen så det känns toppen inför återföring i december eller januari😊 Jag har två stora barn sen tidigare men sambon inga barn. Håller tummarna för oss och er andra🙏🏼❤️

• Anonym (IVFbaby)

Hej!
    39år och har AMH värde 2,3 ng/mL.

1. äggplocket fick vi ut 9 äggblåsor varav 4 befruktades , 1 färsk återföring och 4 till frys.

efter 5 misslyckade återföringar så ska jag få göra RIF-utredning för att se varför mina embryon inte fäster.

• Anonym (IVFbaby)

tillägg: alla 5 var blastocyst.

• Anonym (Uppgiven)

Jag är nu 38 men gjort Försök sedan jag var 36. har dålig äggreserv och har gjort 5 ivf. Två avbryta då det endast varit 1 reSå 2 ägg. De andra försöken har det varit ca 4 på plocket och max 2 som klarat sig. En insättning och en till fryser. Aldrig tagit sig. 

• Anonym (Alison)

Ett åggplock (än så länge) - 21 ägg - 9 befruktade - 5 st. dag 5 till frys. ska göra en FET in Jan eller Feb

Svar på tråden Hur många embryon fick ni?