• Anonym (Fru och mamma)

Vi firar aldrig farsdag - någon annan?

Jag vet att det finns exempel på frånvarande och dåliga pappor och då är det inte konstigt att deras barn inte vill fira dom. Men så är det inte i vårt fall.

Min man, och tillika far till våra barn, har aldrig blivit firad på farsdag. För han vill inte helt enkelt. Men jag blir alltid firad på morsdag och är väldigt glad och tacksam över det. Min man blir heller aldrig uppvaktad på sin födelsedag (även om han skulle fylla jämt) och inga julklappar heller till honom. För han vill inte det heller. Men vi andra i familjen firas alltid och alla andra får julklappar. Själv är han väldigt engagerad och aktiv i att uppmärksamma och fira oss men själv vill han inte ha något. Och det har alltid varit så och vi har fått lära oss och acceptera det. Han är väldigt engagerad i familjen och har alltid varit engagerad i barnen. Han drar halva lasset i allt som rör familjen och hushållet. Minst. Det är inte bara vi i hans familj som inte uppvaktar honom utan även alla andra runt omkring har fått lära sig att han inte vill ha det. 
    Det har alltid kännts lite märkligt men jag, och alla, har fått lära oss att acceptera det. Han har berättat att det är något som han kände redan som barn (när han blev firad). Att han var väldigt obekväm och att allt kändes fel. 

Så vi är en familj där alla firas och uppvaktas. Dock inte min man.
    Finns det någon annan familj där det ser likadant ut?

• Svar på tråden Vi firar aldrig farsdag - någon annan?
  • Anonym (k)

Mvh är en jävel på att baka men ibland är en daimtårta från frysdisken precis rätt

• Tow2Mater
    Anonym (k) skrev 2025-11-09 18:53:00 följande:

Mvh är en jävel på att baka men ibland är en daimtårta från frysdisken precis rätt

En glasstårta är inte heller fel :)
  • Mayjel
    Anonym (k) skrev 2025-11-09 18:51:57 följande:
    Ja du tycker det men är tydligen helt oförmögen att förstå att smaken är som baken. Snacka om trist att leva så inskränkt.
    Jag är inte inskränkt, det är snarare du som saknar utvecklade smaklökar om du på fullt allvar gillar det där billiga sockerslisket till ?tårtor? som hittas i frysdiskarna.
  • Anonym (k)
    Mayjel skrev 2025-11-09 19:00:53 följande:
    Jag är inte inskränkt, det är snarare du som saknar utvecklade smaklökar om du på fullt allvar gillar det där billiga sockerslisket till ?tårtor? som hittas i frysdiskarna.
    Skönt att jag är vuxen och har mognat tillräckligt för att förstå att alla gillar olika som sagt. Så skönt att inte döma folk för vad de tycker om att äta! Om det inte är någon obskyr kombination men inte för att deras smaklökar gillar en billig produkt. 
  • Mayjel
    Anonym (k) skrev 2025-11-09 19:07:32 följande:
    Skönt att jag är vuxen och har mognat tillräckligt för att förstå att alla gillar olika som sagt. Så skönt att inte döma folk för vad de tycker om att äta! Om det inte är någon obskyr kombination men inte för att deras smaklökar gillar en billig produkt. 
    Jag vet redan att folk gillar olika. Och som sagt, en del simpla varelser (som småbarn och min svåger) nöjer sig med sockersliskigt helfabrikat medan andra behöver något som kräver lite mer ansträngning än så.
  • Tow2Mater
    Mayjel skrev 2025-11-09 19:12:39 följande:
    Jag vet redan att folk gillar olika. Och som sagt, en del simpla varelser (som småbarn och min svåger) nöjer sig med sockersliskigt helfabrikat medan andra behöver något som kräver lite mer ansträngning än så.
    De ska ju vara fiiinare. Ser du ner på dem som tar med köpebröd til jobbfikat också?
  • Mayjel
    Tow2Mater skrev 2025-11-09 19:17:07 följande:
    De ska ju vara fiiinare. Ser du ner på dem som tar med köpebröd til jobbfikat också?

Nej, frystårtor innehållet mest socker och margarin och inga råvaror av högre kvalitet. Inget som jag någonsin skulle bjuda min mamma på vid mors dag. Hon är värd mer än så. Svågern dock får väl nöja sig med det helfabrikat han själv föredrar. 

Bryr mig inte om vad andra, obekanta gör. Skulle dock inte äta något så smaklöst och meningslöst själv.

• Anonym (k)
    Mayjel skrev 2025-11-09 19:12:39 följande:
    Ja ditt fall vill personen inte ens blir firad men ni verkar tvinga er på ändå och tjata för inte kan någon vilja äta en frystårta... jag hade börjat resa bort om mina bekanta var så totalt taktlösa. Inget som jag hade velat att ev barn (=trådstarten) skulle behöva höra.
  • Mayjel
    Anonym (k) skrev 2025-11-09 19:24:20 följande:
    Ja ditt fall vill personen inte ens blir firad men ni verkar tvinga er på ändå och tjata för inte kan någon vilja äta en frystårta... jag hade börjat resa bort om mina bekanta var så totalt taktlösa. Inget som jag hade velat att ev barn (=trådstarten) skulle behöva höra.
    Men lägg av. Vi har inte tjatat på honom alls, bara frågat honom om han inte vill ha nåt lite bättre till sin speciella dag än smaklösa frystårtor från Frödinge. Något som visar att han är värd något fint.
  • Tow2Mater
    Mayjel skrev 2025-11-09 19:21:51 följande:

Nej, frystårtor innehållet mest socker och margarin och inga råvaror av högre kvalitet. Inget som jag någonsin skulle bjuda min mamma på vid mors dag. Hon är värd mer än så. Svågern dock får väl nöja sig med det helfabrikat han själv föredrar. 

Bryr mig inte om vad andra, obekanta gör. Skulle dock inte äta något så smaklöst och meningslöst själv.

Fint av dig att vara så storsint att han kan få äta det kan önskar sig på sin egen födelsedag! :
  • Mayjel
    Tow2Mater skrev 2025-11-09 19:29:34 följande:
    Fint av dig att vara så storsint att han kan få äta det kan önskar sig på sin egen födelsedag! :
    Handlar inte om nån storsinthet, löjligt svar från dig igen.
  • Anonym (Loka)
    Mayjel skrev 2025-11-09 19:00:53 följande:
    Newsflash, det brukar vara socker i bakverk.

Annars kan man knapra på riskakor eller knäckebröd om man är rädd för socker.
  • Anonym (lär)
    Anonym (Fru och mamma) skrev 2025-11-09 12:27:40 följande:
    Vi firar aldrig farsdag - någon annan?

Jag vet att det finns exempel på frånvarande och dåliga pappor och då är det inte konstigt att deras barn inte vill fira dom. Men så är det inte i vårt fall.

Min man, och tillika far till våra barn, har aldrig blivit firad på farsdag. För han vill inte helt enkelt. Men jag blir alltid firad på morsdag och är väldigt glad och tacksam över det. Min man blir heller aldrig uppvaktad på sin födelsedag (även om han skulle fylla jämt) och inga julklappar heller till honom. För han vill inte det heller. Men vi andra i familjen firas alltid och alla andra får julklappar. Själv är han väldigt engagerad och aktiv i att uppmärksamma och fira oss men själv vill han inte ha något. Och det har alltid varit så och vi har fått lära oss och acceptera det. Han är väldigt engagerad i familjen och har alltid varit engagerad i barnen. Han drar halva lasset i allt som rör familjen och hushållet. Minst. Det är inte bara vi i hans familj som inte uppvaktar honom utan även alla andra runt omkring har fått lära sig att han inte vill ha det. 
    Det har alltid kännts lite märkligt men jag, och alla, har fått lära oss att acceptera det. Han har berättat att det är något som han kände redan som barn (när han blev firad). Att han var väldigt obekväm och att allt kändes fel. 

Så vi är en familj där alla firas och uppvaktas. Dock inte min man.
    Finns det någon annan familj där det ser likadant ut?

Vi firar inte heller. Inte mors dag heller.

Jag har inte vuxit upp med att fira dessa dagar, och ser ingen mening i att fira dem nu när jag själv är förälder.

Visst kan det vara trevligt att fira för firandets skull, men jag ser inte riktigt meningen med att fira bara för att. Vi är föräldrar alla dagar, och har inget behov av att våra barn ska uttrycka specifik tacksamhet eller glädje för vårt föräldraskap just dessa dagar. 
  • Mayjel
    Anonym (Loka) skrev 2025-11-09 22:57:12 följande:
    Newsflash, det brukar vara socker i bakverk.

Annars kan man knapra på riskakor eller knäckebröd om man är rädd för socker.
    Ja, jag har aldrig påstått nåt annat heller så den korkade halmgubben kom du ingenvart med. 

Min poäng (som helt klart flög rakt över ditt lilla huvud) var att det MEST är socker och margarin i dessa undermåliga varor från frysdiskar och inte mycket mer.

Ett kvalitativt bakverk består av kvalitativa råvaror och behöver inte bara en massa socker för att smaka nåt, det var hela min poäng det.
  • Anonym (Slutat fira)

Vi firar min man på farsdag. Eller, barnen gör, det är ju mer rätt. 
    Jag firar inte min pappa längre. Anledningen är enkel. Jag brukade höra av mig till honom på farsdag och blev alltid utskälld att i Polen firar man inte farsdag i november utan i juni. Jag kontrade då med att vi bor faktiskt i Sverige. Då blev han alltid sur. Så numera hör jag inte av mig vare sig i juni eller november på farsdag till honom. 

• Anonym (Loka)
    Mayjel skrev 2025-11-10 09:00:51 följande:
    Ja, jag har aldrig påstått nåt annat heller så den korkade halmgubben kom du ingenvart med. 

Min poäng (som helt klart flög rakt över ditt lilla huvud) var att det MEST är socker och margarin i dessa undermåliga varor från frysdiskar och inte mycket mer.

Ett kvalitativt bakverk består av kvalitativa råvaror och behöver inte bara en massa socker för att smaka nåt, det var hela min poäng det.
    Jag har vattenskalle så nej inget litet huvud.

Ett kvalitativt bakverk från ett konditori har socker. Förutom de där trista bakverken/småkakorna i två sorter (max) som är sockerfria.
  • Anonym (Loka)
    Anonym (lär) skrev 2025-11-10 08:40:54 följande:
    Vi firar inte heller. Inte mors dag heller.

Jag har inte vuxit upp med att fira dessa dagar, och ser ingen mening i att fira dem nu när jag själv är förälder.

Visst kan det vara trevligt att fira för firandets skull, men jag ser inte riktigt meningen med att fira bara för att. Vi är föräldrar alla dagar, och har inget behov av att våra barn ska uttrycka specifik tacksamhet eller glädje för vårt föräldraskap just dessa dagar. 
    Så ser jag på det också. 

Dessutom så är mors och fars dag enbart ett uttryck som handeln skapat för att få oss att känna oss dåliga som inte handlar i stora lass. 
    Tänker inte ta det betet.

Någon gång har jag skickat sms till mina föräldrar när jag på något sätt ändå blivit en aning påverkad av någon annan att -Klart du ska uppmärksamma dina föräldrar!
    Fått tillbaka av pappa: Tramsfasoner..
    Fått tillbaka av mamma: Vi har väl aldrig firat sånt? Men jag älskar dig också, ALLA dagar på året.

Alltså väldigt mycket poängterat att det är larvigt.

Däremot hade jag en kompis för längesen som hintade till mig att hon ville ha dittan och dattan på Mors dag i present och firande första året då hennes son kom till världen. Av mig?!
    Hon verkade tro att hon helt plötsligt hade fått en ny födelsedag som alla ska fira bara för att hon blivit mamma.
Svar på tråden Vi firar aldrig farsdag - någon annan?