Offerkofta på svärmor
Jag håller på att tappa det. Min svärmor går över alla grännser. Jag och min man har nu en tid börjat prata om att skaffa barn nu inom snar framtid men med min svärmor i bilden vill jag inte skaffa barn med min man då jag vet att hon kommer krossa många grännser.
Listan är lång på vad hon har gjort ska försöka göra de kort o koncist så man får någon typ av helbild.
Till en början älskade jag henne då hon va så snäll och sociala men nu är hon bara en energi tjuv som vet bäst och alla ska alltid lyssna på henne.
När jag började märka av hennes kontrollbehov var när vi skulle köpa hus. Vi hade hittat ett hus som passade vår prisklass med de drömmar vi hade. Vi tog med henne en dag föe att visa huset. Hon va så glad för våran skull och tyckte verkligen vi hade hittat ett paradis. Dagen efter när jag och min sambo skulle till jobbet och påvägen lämna vår hund hos henne för passning sa hon att hon måste prata med oss om en sak som har hållt henne vaken hela natten. Hon tyckte inte alls att vi ska köpa huset då hon själv bott i hus en gå g i tiden och vet hur mycket jobb det är med ett hus. Utan vi kan ha huset som ett sommarställe och bo kvar i stan. Vi förklarar att det inte är ekonomiskt möjligt för oss. Då säger hon att det är så vi ska göra och hon kan betala 4tusen av hyran på lägenheten bara vi inte flyttar. Jag blir så ställd att jag blir stum o sedan brister ut i gråt så fort vi lämna.
Nästa sak jag märkte är att hon är besatt av min uppmärksamhet och beundran av henne. Hon pratar så mycket att man inte kan få en syl i vädret. Min man sa låtsats bara som att du lyssnar på henne. Men det går ej då hon hela tiden frågar mig om jag lyssnar på vad hon säger och sedan ställer kontrollfrågor för att se så jag hört vad hon sagt. Så jag börja använda hunden som ursäkt för att kunna komma ifrån henne och kunna få andas lite genom att hunden och jag går på långpromenad.
När vi reste utomlands gick hon med på att passa våra djur, 2 katter lite höns och ankor samt hunden men hunden fick avlivas samma dag vi reste då han hade cancer och nu blivit slö samt slutat äta och rädda honom visste vi inte gick tyvärr. Men hon skulle bara ge djuren vatten och mat de 6dagar vi var borta. Hon rotade i mina garderober och möblerade om vårt hem. Där o då satte jag o sambon ner foten. Hon tog på sig största offerkoftan som finns och allt var mitt fel. Hon sa men det var ju mitt hem den veckan... Jag tappade det totalt och skrev ett sms till henne med precis som min sambo hade gjort. Det var väldigt pedagogiskt och inga påhopp utan dett är våra grännser för vårt hem. Ingen går i vår privata sfär (garderober) och ingen möblerar om hos oss. Vi kunde ju inte hitta något när vi väl kom hem. Samt att hon valt att separera en anka ur hans flock varje dag 3h om dagen för att hon va rastlös och ville ha något att göra med någon (ankan)
Där börja kaoset... Jag blev boven i detta även om min man skrivit till henne först. Hon anser att hon inte gjort något fel och att han inte borde säga åt henne att hon inte har gjort något fel utan det är allt mitt fel att min man sa till henne och att han borde sagt till mig att det är min mamma hon bodde här 1vecka och få göra vad hon vill...
Han stod på sig mot sin mamma vilket sluta med att hon börja baktala mig och säga att jag hatar henne till alla. Sa till min man att jag gått bakom ryggen på honom och haft kontakt med hans bror och tjej och försökt skapa en allians mot henne och att vi ska hata henne tillsammans. Hans bror och tjej bor inte ens i Sverige och jag träffar dom aldrig utan att hela hans familj är med o har inte någon kontakt med dem alls. Min man förstod att allt det bara va lögner från hennes sida.
Hon bad då även att få tillbaka hennes värmefläkt min man fick av henne som gova. Jag plockade då ihop allt hon gett oss (saker hon hittat i soprum tex spis, bord, damsugare och mycket mer) som vi tänkt ta till skroten då vi varken bett om o få dessa skrotsaker eller behövt då vi har redan dubbletter av allt sedan vi blev tillsammans för 3 år sedan.
Nu har hon tagit avstånd och säger att jag förbjudit henne att komma hem till oss vilket jag inte gjort. Men både jag och min man tycker det är skönt att hon inte hör av sig varjedag längre.
Nu vill hon gå i familjeterapi då vi inte gett hennes ilska någon uppmärksamhet. Hon ringer till min mans bror och tvingar honom ringa till min man och försöka skapa fred. Han förklarar att vi har bara satt grännser, ingen får gå i våra garderober utan tillstånd, ingen får möblera om hos oss utan tillstånd, vi vill inte ha massa gåvor som kommer från ett soprum eller från hennes överfulla vind. Vill man ge oss något för man vill bli av med det eller sett något i ett soprum som man vill ge oss så frågar man oss först.
Jag har sagt ok till familjeterapi då hon betalar allt , hon känner att vi måste gå dit nu för att hennes familj är förstörd. Jag kan tänka mig gå dit bara dit för att ännu en gång markera våra grännser samt framtida grännser gällande framtida barn.jag vet att hon inte kommer respektera mig som nybliven mamma och kommer säga att jag gör allt fel och måste göra såhär.. kan hon säga till mig vilken rutt jag ska gå när jag skulle rasta min hund kommer hon säga till hur jag ska göra med mitt barn även om jag som 10åring fick ta hand om min lillebror störredelen av hans uppväxt då vår mamma blev funktionshindrad efter födeln av min bror.
Ville bara ventilera mig och även få lite input från er om jag är helt galen och hemsk eller om jag faktiskt kan råka ha en narcissist till svärmor. Nu vet jag att ni inte kan veta om hon är det då ni har alldeles för lite kött på benen om henne men hon är en miss perfekt. Kommer vi på en plan så ratar hon den första dagen för att nästa dag komma med våran plan som hennes egna idé och säga att såhär gör vi nu och ta all creed för de. När man påminner henne om hennes grundplan så säger hon att nää det har jag aldrig sagt...
What to do. Så många tankar så förvirrad. Vill jag ha en framtid med henne som svärmor. Vet att min man tar mitt parti i alla lägen och kommer även göra det den dagen vi blir föräldrar. Han är underbar bara att han vill ju självklart fortfarande kunna ha lite kontakt med sin mamma utan att hon beter sig såhär.