• Anonym (TS)

VAB pga lång körtid till jobbet?

Jag har ca 30 minuter till jobbet. Min son har fått en läkartid kl. 10. Jag börjar jobbet kl 8. Han går skola vid hemmet och läkaren finns nära mitt jobb. Det innebär att jag behöver åka hemifrån kl. 7.30 som vanligt. Jobba kl. 8-8.50. Åka till skolan och hämta sonen kl.9.20 (30 min restid), åka tillbaka till centrum för läkartiden (30 min), åka tillbaka till skolan (30 min) och lämna sonen och sen åka tillbaka till jobbet (30 min). Är det rimligt? Eller får man vabba från kl 8?
    Jag jobbar bakom skalskydd och får därför inte ta med mig sonen till jobbet, annars hade det varit ett alternativ.
    Hur löser man det annars?
    Jag försökte byta tid för läkarbesöket, men det var lång väntetid till en annan tid och han behöver justera sin medicinering. Jag är ensamstående med min son och min familj bor långt bort så de kan inte skjutsa honom.

• Svar på tråden VAB pga lång körtid till jobbet?
  • Anonym (C)

Semester eller permission?

• Fjäril kär

Jag hade jobbat halvdag.  Varit hemma tills läkarbesöket och sen åkt och jobbat.  

På mitt jobb hade det varit giltig frånvaro och jag hade fått fullt betalt ändå. Kolla med din arbetsgivare om du kan lösa det 

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-11-10 08:13:39 följande:

Jag hade jobbat halvdag.  Varit hemma tills läkarbesöket och sen åkt och jobbat.  

På mitt jobb hade det varit giltig frånvaro och jag hade fått fullt betalt ändå. Kolla med din arbetsgivare om du kan lösa det 

Jobbar statligt så tyvärr går inte sådanna lösningar. Kan inte ens jobba hemifrån. VAB är enda alternativet. Om jag inte sökt semester några veckor innan, men fick läkartiden ganska sent då det var en återbudstid.
    Anonym (C) skrev 2025-11-10 07:55:18 följande:

Fick tiden för sent för att kunna söka semester.
  • Anonym (C)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-10 08:38:00 följande:
    Jobbar statligt så tyvärr går inte sådanna lösningar. Kan inte ens jobba hemifrån. VAB är enda alternativet. Om jag inte sökt semester några veckor innan, men fick läkartiden ganska sent då det var en återbudstid.

VAB, semester eller permision. resultatet blir detsam för arbetsgivaren, du är inte på plats. Det skadar inte att berätta läget och fråga

Skillnade ligger i din ekonomi.
  • Anonym (K)
    Anonym (C) skrev 2025-11-10 08:45:25 följande:
    VAB, semester eller permision. resultatet blir detsam för arbetsgivaren, du är inte på plats. Det skadar inte att berätta läget och fråga

Skillnade ligger i din ekonomi.
    Vad menas egentligen med permission? Jag hade vabbat halvdag.
  • Anonym (Åse)
    Anonym (K) skrev 2025-11-10 08:47:23 följande:
    Vad menas egentligen med permission? Jag hade vabbat halvdag.
    "Övrig ledighet" som kan vara med eller utan betalning. Oftast med.
    Men det är kollektivavtal som styr rätten om det inte finns avtalat lokalt.
    Arbetar man på myndighet är det villkorsavtalen som styr ihop med lokala avtal.
  • Anonym (K)
    Anonym (Åse) skrev 2025-11-10 09:04:42 följande:
    "Övrig ledighet" som kan vara med eller utan betalning. Oftast med.
    Men det är kollektivavtal som styr rätten om det inte finns avtalat lokalt.
    Arbetar man på myndighet är det villkorsavtalen som styr ihop med lokala avtal.
    Ok! Alltså tjänstledigt med eller utan lön.
  • Anonym (Åse)
    Anonym (K) skrev 2025-11-10 09:09:46 följande:
    Ok! Alltså tjänstledigt med eller utan lön.
    Ungefär. 
    Men det brukar kallas permission i vissa avtal.
    Tjänstledighet utan anledning regleras sällan alls.
    Det har man ingen rätt till.
    Däremot permission kan regleras i avtal och då finns det ett antal sorter. Läkarbesök kan vara betald permission. Till exempel. 
  • Anonym (r)

Har du arbetstidsförkortning i ditt kollektivavtal är ju detta tillfälle perfekt att använda timmar på om du har kvar.

• Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-10 08:38:00 följande:

Har du pratat med din chef när du fick tiden?
Svar på tråden VAB pga lång körtid till jobbet?