Anonym (Lee) skrev 2025-11-10 12:37:47 följande:
Ja det är konstigt. Men hur blir det om ni måste bestämma något viktigt tillsamman? Då måste man ju prata mer för att komma fram till något?
Om ni kan prata praktiskt om olika saker, så att ni tillsammans kan forma ert liv på ett vettigt sätt, så kan det fungera.
Om du kan leva med att han inte uttrycker sig så mycket verbalt i andra sammanhang. Det kan kännas känslomässigt ensamt i så fall.
Uttrycker han att han uppmärksammar dig på andra sätt? T.ex. kramar om dig när du visat att du är ledsen eller hjälper till och gör mer hemma när du har uttryckt att du är är jättetrött? I så fall svarar han ju, men med handlingar. Och då är du inte ensam.
När det gäller praktiska saker kan vi prata jättebra och hat ett superbra samarbeta kring allt i vardagen. Problemen eller vad man ska kalla det kommer när det är mer umgänges-samtal eller hur jag ska beskriva det. När jag vill berätta om min dag eller något som hänt så svarar han med ett okej typ. Inte mer. Frågar jag om hans dag säger han bara att det var bra. Han kan inte vidareutveckla det mer än så. Försöker jag prata om något djupare, typ fråga hur det känns mellan oss och hur han känner om mig och vårat liv ihop i olika sammanhang om vi tex diskuterat något, då upprepar han bara att det känns bra och han älskar mig över allt annat. Även när jag försöker ställa följdfrågor så verkar han verkar genuint inte KUNNA vidareutveckla något mer än så. Utan det kommer bara att ja det känns bra mellan oss och jag älskar dig om och om igen i exakt samma ordföljd. Liksom jo jag älskar dig med men nu vill jag veta hur du känner om det här känslosamma jag sa om vår relation, vad tänker du om det jag säger? Så blir det samma svar igen. Han upprepar bara samma ord om och om igen, det känns som att prata med en vägg. Och tyvärr blir det i mig att det inte känns helt genuint utan mer som typ repliker när jag bara får samma mening om och om igen oavsett i vilket sammanhang jag frågar hur han känner. Han kan liksom inte tänka att i det här sammanhanget och det här samtalet tycker, tänker och känner jag på detta viset utan det blir bara samma replik att det känns bra mellan oss och han älskar mig mer än allt om och om igen hur jag än försöker formulera frågan och vad samtalet än handlar om.
vet inte hur jag ska förklara det. Men tänk att du försöker prata om tex detta nu att jag känner att vi inte pratar tillräckligt och han svarar bara att han älskar mig över allt annat oavsett hur mycket frågor jag ställer om hur han tänker kring att jag känner att vi inte kan prata. Jag får panik av att inte nå fram alls eller få igång något typ av samtal. Och det gäller även vanliga icke djupa samtal, om jag försöker berätta om min dag, något speciellt som hänt får jag bara ett ojdå eller okej och sen inget mer. Frågar jag om hans dag för jag höra att det var bra och sen tar samtalen slut. Är helt utmattad av att försöka driva samtal med någon som svarar med enstaka ord.
Tilläggas ska kanske också att mitt i att jag försöker få igång ett givande samtal där vi ska förstå varandra så kan han börja skämta sexuellt, eller när jag berättar om en vän som blivit gravid efter lång kamp var hans svar att hon hade minsann fått ligga. Jag kan inte få ett vuxet givande svar i någon typ av samtal utan allt blir ytligt eller omoget. Det känns som jag är ensam vuxen.
han är likadan med familj och vänner också, även om jag upplever att han anstränger sig mer med andra. Men han ger lika ?tomma? och intetsägande svar till dem. Och även sexskämt där med. En av mina vänner reagerade en gång och sa att oj det var ett konstigt svar på det vi pratade om?? Skämdes ihjäl.
förutom detta är han världens finaste, han kramar och pussar mig hela tiden och visar ömhet och bekräftelse. När jag blir ledsen över detta säger han att han ska försöka bli bättre - och det uppskattar jag så mycket men vill inte heller vara taskig och typ försöka ändra på honom. Får dåligt samvete över att jag blir ledsen.