Anonym (Gen X) skrev 2025-11-12 07:52:42 följande:
Gen X här.
Livet är inte på blodigt allvar.
Växte upp utan att alla dumheter man gjorde dokumenterades för evigt på internet.
Nyckelbarn
Man hick hemifrån och hade en tid man skulle vara hemma, vad man gjorde och vart man var hade föräldrarna ingen aning om.
Självdistans.
Det är skönt att ha någon men jag behöver ingen att leva med för att må bra.
Van att ta hand om mig själv sedan unga år (laga mat, tvätta, städa) vilket gjorde att det inte var en chock att flytta hemifrån.
Blir inte "kränkt" bara för att någon har en annan åsikt. Diskussioner är kul!
Stor igenkänning på den. Mina föräldrar visste inte vad jag sysslade med mellan skolan och middagen. Fördelen med det var man fick lära sig att klara själv och lösa sina egna konflikter.
Ibland var det rätt galet som att vi jumpade på isflak, klättrade på tak, seglade jolle (växte upp i skärgården) och åkte skridskor långt ut på havet utan vuxna. De skickade med oss isdubbar. Jag minns att jag eldade grejer också för att se vad som skulle hända för vi hade både tändare och fickknivar.
Idag hade våra föräldrar blivit socanmälda men vi klarade oss och det blev folk av oss med.
Jag tror inte att det är bra att vara så fokuserad på sina barn som många föräldrar är idag. Det leder till en osjälvständighet som snarare försvårar än hjälper.
Samtidigt har samhället förändrats så jag måste ha ett annat säkerhetstänk med min son. Jag har inte alls gett honom samma frihet.