• Skölden89

Att äta huvudvärkstabletter?

Vad tycker du? ska man äta huvudvärkstabletter när man har ont i huvudet? Eller ska man försöka härda?
    man kan få ont i magen av tablettter för mycket. 

• Svar på tråden Att äta huvudvärkstabletter?
  • Anonym (J)

Nej ibland går det inte att göra något åt. Är man tex utmattad så är du. Men då är det ju vila man behöver , inte fortsätta pressa sig och få huvudvärk varje dag.  Inte hållbart i längden? lyssna på kroppen. 

detta är ord som kommer från en läkare jag träffade för längesen  

• Anonym (J)

Sen är det väl klart man kan ta en Alvedon ändå men vet man att det går att lösa på annat vis så är väl det bättre än trycka Alvedon så fort man har ont någonstans 

Kroppen säger ju ifrån av en anledning 

• Anonym (J)
    Anonym (Juni) skrev 2025-11-11 18:00:46 följande:

Jag brukar försöka ta reda på orsaken till huvudvärken, om det är spänd nacke, vätskebrist, hunger, för starka ljus (eller för mycket skärmtid), för många ljud eller liknande. Om jag inte hittar någon enkel lösning tar jag helst ipren, men jag tar numera medicin som inte får blandas med ibuprofen så då får jag ta paracetamol istället. Jag har inte huvudvärk så ofta men ibland kommer det i samband med mensen eller feber.

Om man har huvudvärk ofta bör man uppsöka optiker och vårdcentral.

Precis 

• Spucks
    Anonym (J) skrev 2025-11-11 18:27:55 följande:
    Det gör man inte om man ser till vad kroppen behöver? Då försvinner ju huvudvärken av sig självt. Jag hade tex huvudvärk idag. Gick och drack, poff var sen borta inom 5 min.
    Och för att du glömmer att dricka är det så hos alla och de kan bota sin huvudvärk på några minuter med ett glas vatten?

Jag kan få huvudvärk när det är väldigt varm. Eller när det är kallt och blåsar. Eller när vädret svänger om snabbt. Eller vid stress. Eller när jag har mens. ....
    Jag tror knappt att vädret ändras eller stressen avtar eller mensen slutar för att jag dricker ett glas vatten.
  • Anonym (J)
    Spucks skrev 2025-11-11 18:50:58 följande:
    Och för att du glömmer att dricka är det så hos alla och de kan bota sin huvudvärk på några minuter med ett glas vatten?

Jag kan få huvudvärk när det är väldigt varm. Eller när det är kallt och blåsar. Eller när vädret svänger om snabbt. Eller vid stress. Eller när jag har mens. ....
    Jag tror knappt att vädret ändras eller stressen avtar eller mensen slutar för att jag dricker ett glas vatten.
    Det sa jag inte, jag radade upp flera möjliga anledningar till huvudvärk. 
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2025-11-11 13:25:26 följande:

Nej, hitta anledningen till huvudvärken istället såklart . 

Drick mer 
    Sov bättre 
    Gå ut 
    Träna 
    Ät nyttigt 
    Om du har nån jobbig person som härjar med dig; umgås intr med den 

osv 

Eftersom jag uppenbarligen var otydlig. 

Det kan finnas många anledningar till huvudvärk. Tex druckit för lite. Sovit dåligt. Trött, utmattd. Varit inomhus hel dagen i dålig luft. Ätit skräpmat. En jobbig person som härjar med en. 

Sen skrev jag osv, vilket betyder att det finns fler möjliga orsaker 

Men nej, ibland räcker det inte ändå. Och då får man såklart ta en Alvedon för det är inte hela världen.

Der jag sa är att det kan vara bra att se över varför man får huvudvärk . Speciellt om man för det ofta. Då är det bra att prata med vården. 

Och innan nån säger man kan inte dricka alkohol !! igen. Nej, jag menar dricka vätska, som tex vatten, läsk, mjölk, vad man nu föredrar. Ingen har sagt någonting om någon alkohol. Man brukar säga att man rekommenderar att dricka 2l om dagen. Vatten. 

Sen nej, det fixar inte allt. Det har jag inte sagt. 

• Spucks
    Anonym (J) skrev 2025-11-11 18:54:19 följande:
    Det sa jag inte, jag radade upp flera möjliga anledningar till huvudvärk. 
    Du låtsas som att det är så enkelt att bli av med sitt huvudvärk och nämner flera gånger att du dricker ett glas vatten och vips är det borta. Du verkar har svårt att förstå att det inte är så lätt att bli av med det. 
    Ja, du nämnde även andra saker, som tex. trötthet. Vad hjälper det att veta att man har huvudvärk för att man är trött, när man inte kan gå och lägga sig? Eller vad ska man göra om man har huvudvärk för att man är utmattad? Du tycker alltså man ska lida, istället för att ta en tablett, och hoppas att huvudvärken gå över någon gång när man har fått bättre sömn eller inte är utmattad mer?
  • Anonym (Gg)

Givetvis så tar man inte alvedon eller liknande innan man prövat annat. Många gånger går huvudvärk över av sig själv. Gör det inte det ja så tar man. Det ska inte vara det första man tar om det är vanlig huvudvärk. 

Många vill gärna ta den enkla snabbaste vägen och varför ta en massa läkemedel om man egentligen inte behöver? 

• Jimmy75

Det är ju till syvende och sist ett individuellt, vuxet val. Vi har medicinskt självbestämmande och i huvudsak bör man utgå ifrån att var och en tar vettiga beslut och att de själva vet bäst om och när de bör ta smärtstillande. Eftersom vi inte vet något om var och ens förutsättningar kan vi heller inte recensera deras beslut.

• Krocko
    Anonym (J) skrev 2025-11-11 18:26:37 följande:
    Nej vatten såklart!? Dricka sa jag. 
    Det var inte lätt att förstå haha, du skrev att du druckit ett glas och därför fått huvudvärk, jag tolkade det som att du druckit alkohol.
  • Anonym (a)
    Anonym (J) skrev 2025-11-11 18:27:55 följande:
    Det gör man inte om man ser till vad kroppen behöver? Då försvinner ju huvudvärken av sig självt. Jag hade tex huvudvärk idag. Gick och drack, poff var sen borta inom 5 min.
    Fast som folk säger är det inte alltid lätt att veta. Du verkar försöka föreläsa om orsaker till huvudvärk som ingen frågat efter men de flesta har inte problem med huvudvärk varje dag och knapprar piller som godis utan tar tabletter de gånger som det behövs. Ja, har det varit varmt kan man gissa att det är orsaken etc men det går inte att åtgärda vad ens kropp är känslig för i efterhand. Det behöver inte vara att man varit lat och skippat vätska utan man kan göra allt som går för att undvika vad man vet triggar huvudvärk men ändå få den. 
  • Anonym (K)

Har aldrig huvudvärk, men om jag skulle ha det hade jag inte tvekat att äta tabletter. Gör det mot mensvärk varje månad.

Svar på tråden Att äta huvudvärkstabletter?