• Anonym (Ro)

Separera eller kämpa?

Vi har sånt dilemma hemma, jag och min sambo. Han känner sig kvävd att han inte kan träffa vänner. Vilket han KAN, men väljer att prioritera arbetet istället. (Egen)

men han börjar vinkla det emot mig, vilket det enda jag sagt är att: jag tycker det är märkligt att du prioriterar kompisar framför sitt egna förhållande. 

han kommer hem runt 22 på kvällen och är borta lika mycket på helgerna. Jag sitter hemma och väntar ibland eller är med vänner. 

nu tycker sambon det är orättvist att han inte får umgås med vänner och han känner sig kvävd.
    Jag har aldrig sagt att han inte får umgås med vänner, tvärtom. Men då kanske man får dra ner på arbetet? jag går oftast och lägger mig innan han ens kommer hem och endå vill han prioritera vännerna.

nu känns det som en loop av att jag förbjuder honom. Vilket jag inte gör, men han upplever det så. 

• Svar på tråden Separera eller kämpa?
  • Anonym (Mmm)

Varför har ni ens ett förhållande när ni aldrig träffas?

Självklart ska du få träffa kompisar när han inte är hemma. Vilken tönt.

• Anonym (Hmm..,,)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-11 13:57:11 följande:

Varför har ni ens ett förhållande när ni aldrig träffas?

Självklart ska du få träffa kompisar när han inte är hemma. Vilken tönt.

Vad menar du? Ts får ju träffa sina kompisar precis när som helst. Däremot tycker ts att partnern borde prioritera sitt förhållande över sina vänner lite mer och det håller jag med om. 

Kan ni boka in en dejtkväll i veckan som bara är för er 2?
  • Anonym (X)

Hur länge har det gått så dåligt så han måste jobba så mycket  och när kommer det lätta?

• Anonym (Hell no)

Jag fattar inte! Han ser dig knappt för att du oftast sover när han kommit hem. Ändå känner han sig kvävd av att se dig så (ofta)? Han anser att det är ditt fel att han inte får träffa sina vänner efter 22 på kvällarna? Jobbar de inte eller?

Jag tror du bör fundera på att lämna. Han verkar inte vara så intresserad längre. 🙁

• Fiona M

Hur mycket jobbar han?
    Om han inte hinner med vardag (när?) och relationer (både kärlek och vänskap är viktigt!) är det kanske inte en bra idé att ha eget företag.

• Anonym (Ro)
    Anonym (Hell no) skrev 2025-11-11 14:44:22 följande:

Jag fattar inte! Han ser dig knappt för att du oftast sover när han kommit hem. Ändå känner han sig kvävd av att se dig så (ofta)? Han anser att det är ditt fel att han inte får träffa sina vänner efter 22 på kvällarna? Jobbar de inte eller?

Jag tror du bör fundera på att lämna. Han verkar inte vara så intresserad längre. 🙁

Jo de jobbar, på helgerna brukar han vara på arbetet själv eller ägna tid åt sin hobby. Ibland kommer vänner dit och gör honom sällskap men det är inte samma sak som att umgås privat menar han?

känner lite samma sak, tråkigt för han är snäll i övrigt men just att jag hela tiden ska behöva vänta på honom medans han saknar vänner..känns inte okej
  • Anonym (Ro)
    Fiona M skrev 2025-11-11 14:48:47 följande:

Hur mycket jobbar han?
    Om han inte hinner med vardag (när?) och relationer (både kärlek och vänskap är viktigt!) är det kanske inte en bra idé att ha eget företag.

Han jobbar jämt! Och mår dåligt över att så mycket tid går dit. Jag var förstående i början men nu börjar jag tröttna. Han har alla förutsättningar att lägga ner, utbilda sig och göra något som bara kräver hans tid 8h om dagen. Men det vägrar han, eftersom då betyder det (enligt honom) att han är ett misslyckande..

han är 35+ och inga barn, och barn som han verkligen vill ha säger han. Men jag försöker prata med honom att valen han gör till vardags kanske inte leder till barn? Jag är inte intresserad av att skaffa barn med en person som inte ens lyckas prioritera sin tid med sin sambo. Hur ska han ens kunna prioritera ett barn då? Men han förstår mig inte där hur jag menar
  • Anonym (X)
    Anonym (Ro) skrev 2025-11-11 16:46:48 följande:
    Han jobbar jämt! Och mår dåligt över att så mycket tid går dit. Jag var förstående i början men nu börjar jag tröttna. Han har alla förutsättningar att lägga ner, utbilda sig och göra något som bara kräver hans tid 8h om dagen. Men det vägrar han, eftersom då betyder det (enligt honom) att han är ett misslyckande..

han är 35+ och inga barn, och barn som han verkligen vill ha säger han. Men jag försöker prata med honom att valen han gör till vardags kanske inte leder till barn? Jag är inte intresserad av att skaffa barn med en person som inte ens lyckas prioritera sin tid med sin sambo. Hur ska han ens kunna prioritera ett barn då? Men han förstår mig inte där hur jag menar
    Vilka tider är det? Även helger?
  • Anonym (Du väntar på mer av inget)
    Anonym (Ro) skrev 2025-11-11 16:46:48 följande:

Du kan givetvis inte ha barn med en man som är hemifrån till 22 varje dag, hur skulle det gå till? 

Bli särbo nu! Glömmer han sen att ringa dig så vet du ju var han står liksom, istället för att bara vänta ensam i tvåsamheten.
  • Hellishen

Behöver du ens ställa frågan?

Sparka ut idioten han är ju tydligen noll procent kär i dig. Och vad du ser hos honom är ett mysterium. 

Svar på tråden Separera eller kämpa?