• Anonym (Kär?)

Hur känns sund kärlek?

Jag lever ihop med min sambo sedan två år tillbaka. Vi är väldigt olika som personer, har egentligen inga gemensamma intressen men jag hänger ofta med på hans intressen och han har flera gånger hängt med på mina. Så det gör inte så mycket. Vi är väldigt olika i hur vi kommunicerar men vi är medvetna om det och jobbar på det. Har absolut inte samma humor, jag tycker hans humor är barnslig och för sex-fixerad. Men låtsas-skrattar ibland för att vara trevlig och är ibland uppriktig med att jag inte tycker det är kul. Vi har ett väldigt stabilt och tryggt förhållande. Jag känner mig hemma och lugn i själen liksom, vilket jag aldrig gjort tidigare då jag bara varit i stormande relationer med otroheter och diverse svek. Men av någon anledning känner jag inte alls samma passionerade kärlek för min sambo? mitt ex var jag så kär i så det gjorde ont i hela kroppen, saknar att känna den himlastormande kärleken av att vilja vara som en magnet på den andra personen och aldrig få nog. Funderar om det kan bero på att jag och min nuvarande inte har så mycket gemensamt? Mitt ex och jag gillade samma serier, samma intressen, kunde sitta i timmar och prata. Min sambo gillar inte att prata. Men känner mig tryggare med min sambo än någonsin. Är det kanske det som är riktig kärlek trots allt? Hur ska det kännas? 
  • Svar på tråden Hur känns sund kärlek?
  • Anonym (Abc)

Hur gammal är du? Är inte såna där himlastormande romanser något som hör till tonåren?

Själv har jag upplevt det flera gånger men varit med min Sambo sen tonåren och jag tror knappt att det skulle kunna bli så nu i vuxen ålder. Allt är ju så nytt när man är ung. Topparna var höga men dalarna var lika djupa dem.

Så visst hade det varit kul att uppleva det där när man inte kan få nog av varandra men jag slipper nog gärna de där svackorna.

• Anonym (Kär?)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-11 22:20:17 följande:

Hur gammal är du? Är inte såna där himlastormande romanser något som hör till tonåren?

Själv har jag upplevt det flera gånger men varit med min Sambo sen tonåren och jag tror knappt att det skulle kunna bli så nu i vuxen ålder. Allt är ju så nytt när man är ung. Topparna var höga men dalarna var lika djupa dem.

Så visst hade det varit kul att uppleva det där när man inte kan få nog av varandra men jag slipper nog gärna de där svackorna.

Jag är 31, var 29 när vi träffades. Var 24 när jag träffade mitt ex som jag var så där jag går sönder utan dig-kär i. Så kanske inte jätteung men tänker att det kanske var just det oförutsägbara att han kom och gick lite som han ville och jag visste aldrig var jag hade honom. Kanske var det den otrygga relationen som gjorde att känslorna blev så extrema och starka. Med min sambo är det bara vardag och stabilt liksom (på ett bra sätt). Men tänker att det kanske är så det ska vara. Som du säger att skippa de där svackorna och kunna landa i en trygghet!

Har en väldigt otrygg anknytning sen barndomen med föräldrar som kom och gick och aldrig var en trygghet. Så tänker att det kanske är det som påverkat mig nu i vuxen ålder att jag strävar efter de där topparna och dalarna. Fast man egentligen mår bättre av något stabilt.
  • Tukt

Kärlek är alltid sund, men relationer är det inte alltid.
    Sedan ska man alltid skilja på förälskelse och kärlek. Förälskelser är alltid starkare då en är yngre, på grund av hormoner.
    Sedan påverkar anknytningsmönstret du berättade om. Känner du dig bekräftad med en "spegelbild" är det nog större chans med de starka känslorna, än till en person som är dig så olik. 
    Sedan är det nog mer att välja. Mycket känslor eller trygghet och lugn.

• Anonym (Kvinna med koll)

Men du, är det allt som finns, dina två ytterligheter? Galet förälskad i en berg-och-dalbanesnubbe som inte gick att lita på eller inte speciellt kär i en "trygg" snubbe som har barnslig humor och du inte har något gemensamt med?

Jag hade inte velat vara ihop med någon av dem! Bara för att Mr Dåliga Sexskämt är annorlunda jämfört med ditt ex, betyder det inte att han är en bra man för det.
    Med otrygg undvikande anknytning finns det att jobba på (jag vet), men du ska inte nöja dig med en halvdan relation bara för att snubben är trygg och förutsägbar. Jobba på att kalibrera din anknytningskompass, och känn efter vad du egentligen vill ha av en relation. Det är ett jobb som med fördel görs när du är singel. Gissa hur jag vet...

• Anonym (Yupp)

Träffades på nätet ... Happy Pancake för drygt elva år sedan.
    Nu ska vi bli morföräldrar om ett par dagar.
    Helt sjukt att det gått så lång tid och att det funkat så bra.
    Man kan tydligen träffa rätt med både partner och barn även på nätet.
    Kanske inte säger "älskar" men tycker väldigt mycket om.
    Verkligen!

• Anonym (Abc)
    Anonym (Kär?) skrev 2025-11-11 22:30:07 följande:
    Jag är 31, var 29 när vi träffades. Var 24 när jag träffade mitt ex som jag var så där jag går sönder utan dig-kär i. Så kanske inte jätteung men tänker att det kanske var just det oförutsägbara att han kom och gick lite som han ville och jag visste aldrig var jag hade honom. Kanske var det den otrygga relationen som gjorde att känslorna blev så extrema och starka. Med min sambo är det bara vardag och stabilt liksom (på ett bra sätt). Men tänker att det kanske är så det ska vara. Som du säger att skippa de där svackorna och kunna landa i en trygghet!

Har en väldigt otrygg anknytning sen barndomen med föräldrar som kom och gick och aldrig var en trygghet. Så tänker att det kanske är det som påverkat mig nu i vuxen ålder att jag strävar efter de där topparna och dalarna. Fast man egentligen mår bättre av något stabilt.
    Ja men 24 är fortfarande så ungt så man kan uppleva den där känslostormen.

Man vill ju ha det man inte kan få och det är säkert så att osäkerheten triggade dig. Det känner jag själv igen från gamla förälskelser.

Sen vet Jag inte om det är värt det? Jag brukar sukta efter vissa motorcyklar och när jag väl skaffat dem tröttnar jag rätt fort. Antagligen för att jag fram till dess haft svårt att få dem. Sen fattar jag att det inte går att jämföra med relationer så klart men mekaniken är nog samma.
  • Anonym (Sussi)

Personligen har jag svårt att förstå hur man vill vara ihop med någon som inte har liknande humor. Men folk är väl olika där, antar jag.

Att det känns lugnt och tryggt, snarare än himlastormande, låter dock sunt.

Sedan tycker jag inte att du ska glömma bort att det finns fler alternativ än din nuvarande och dina ex. Ett av alternativen är att vara singel, så länge man inte hittar någon man verkligen vill leva med och som man mår bra av.

• Anonym (Jag)

Ja, stormiga relationer har absolut en tendens att boosta känslor och passion. Jag hade flera såna relationer när jag var yngre men idag tycker jag att det lugna och trygga är bättre.

• Anonym (Optimalus)

Jag kanske är en pragmatisk sort, men jag tror inte alltid att man kan få allt på samma ställe.

Vi ställer överdrivna krav på kärleken nu för tiden. Vi ska ha roligt ihop, äga saker tillsammans, dela ekonomin, vara varandras stöd i sorg och stress, ha samsyn på barnuppfostran, dela hushållsarbetet, vara passionerade - och mycket annat.

Jag är i stort sett väldigt nöjd med mitt förhållande (sen 25 år). Men kan sakna mer bekräftelse från henne, sakna mer intellektuell stimulans, bland annat. Det är behov som jag delvis kan få mättade på andra sätt, via vänskap, politiskt arbete med mera.

Den kloka skådespelaren Ernst-Hugo Järegård sa en gång:

"Man får inte alltid det man vill, men har man tur så får man det man behöver."

Det försöker jag tänka på.

Och jag menar inte att man ska vara otrogen, för det har en tendens att förstöra den relation man ändå har.

När jag är lack på henne av någon anledning så har jag ett lugnande och tröstande mantra jag använder: "Jag får vara med henne",

• Just Precis

Jag tycker att du fick ett jättebra svar precis här ovan.

Jag tycker att din kärlek låter sund i hur ni interagerar med varandra men jag kan förstås inte avgöra om din relation tillfredsställer just dina behov.

Jag tror att man behöver utgå ifrån vad man själv har för grundbehov i sin kärleksrelation. Att vara vrålkåt på någon många år in i en relation är inte viktigt för mig så länge som viss attraktion finns. Mina främsta behov är istället att känna mig trygg och lugn, hyfsat sedd, och att ha roligt ihop med min partner. Lugn och trygg känner jag mig just nu då min partner har samma grundvärderingar, håller sitt ord och är vänlig och stabil. Sedd känner jag mig då jag får hans fulla fokus tillräckligt ofta och då han är attraherad av mig. Roligt har vi då han är smart och då vi åtminstone i huvudsak delar humor.

Jag tror att jag skulle kunna få dessa behov uppfyllda även på andra sätt med en annan partner men jag tror inte att jag skulle vilja tumma på dem.

Fundera över vilka just dina viktigaste behov är!

• Fjäril kär

Det finns ingen motsättning I att vara pang-håll-käften-kär med fyrverkerier och ha ett sunt förhållande.  Självklart finns det sånt. Och det finns heller ingen åldersgräns på det. 
    Även 80-åringar kan bli galet kära så dom inte vet vad dom heter och känna passion och åtrå. 

Det viktigaste är dock att ett sunt förhållande ger dig vad du behöver och att det inte innebär att du kompromissar med sig själv och lägger dig platt för att passa in eller för stt du är rädd för att bli lämnad...

• Anonym (Ling)
    Anonym (Kär?) skrev 2025-11-11 21:51:19 följande:
    Hur känns sund kärlek? Jag lever ihop med min sambo sedan två år tillbaka. Vi är väldigt olika som personer, har egentligen inga gemensamma intressen men jag hänger ofta med på hans intressen och han har flera gånger hängt med på mina. Så det gör inte så mycket. Vi är väldigt olika i hur vi kommunicerar men vi är medvetna om det och jobbar på det. Har absolut inte samma humor, jag tycker hans humor är barnslig och för sex-fixerad. Men låtsas-skrattar ibland för att vara trevlig och är ibland uppriktig med att jag inte tycker det är kul. Vi har ett väldigt stabilt och tryggt förhållande. Jag känner mig hemma och lugn i själen liksom, vilket jag aldrig gjort tidigare då jag bara varit i stormande relationer med otroheter och diverse svek. Men av någon anledning känner jag inte alls samma passionerade kärlek för min sambo? mitt ex var jag så kär i så det gjorde ont i hela kroppen, saknar att känna den himlastormande kärleken av att vilja vara som en magnet på den andra personen och aldrig få nog. Funderar om det kan bero på att jag och min nuvarande inte har så mycket gemensamt? Mitt ex och jag gillade samma serier, samma intressen, kunde sitta i timmar och prata. Min sambo gillar inte att prata. Men känner mig tryggare med min sambo än någonsin. Är det kanske det som är riktig kärlek trots allt? Hur ska det kännas? 
    Riktig kärlek ska inte kännas smärtsam eller oroande när förälskelsen har övergått i en vardagskärlek. Så på det viset är er kärlek förmodligen sundare än den du hade med dina ex.

Men det kan vara så att ni kanske inte passar så bra ihop? Ett tecken på att man är på väg in i en djupare relation brukar vara att man pratar mycket under förälskelsestadiet. Och att man fortsätter att samtala även senare, men inte lika intensivt.

Alla bra och fina killar är inte killar som man passar ihop med, tyvärr.
  • Anonym (Ling)

Jag hörde en gång en person som levde efter 80/20 %  modellen.

Om en partner, ett jobb, en bostad, en semester o.s.v. var 80 % bra och 20 % mindre bra , så var han nöjd. Man kan inte få perfektion.

Däremot om det gäller en partner så får det dåliga inte vara katastrof. Partnen får inte hota, trakassera eller misshandla. Det måste ju vara vettigt. 

Detsamma gäller ju bostaden, om man är rädd att taket ska ramla in så hjälper det inte om utsikten är jättefin och badrummet är lyxigt t.ex. 

Svar på tråden Hur känns sund kärlek?