Katt i en etta
Hej! Kan man ha en katt i en etta eller är det för litet? Har haft katt hela mitt liv och saknar det , jag bor i en etta, funderar på att kanske skaffa en kattunge i vår men det kanske är för trångt ?
Hej! Kan man ha en katt i en etta eller är det för litet? Har haft katt hela mitt liv och saknar det , jag bor i en etta, funderar på att kanske skaffa en kattunge i vår men det kanske är för trångt ?
Ja, det kan man. Bygg på höjden är mitt tips! Sätt upp vägghängda hyllor längs med väggarna på olika höjder så att den kan hoppa upp och springa mellan hyllorna eller sova om den vill. Det brukar vara mycket uppskattat! 😊
Ja, det brukar gå bra. Hade hellre valt en äldre omplacering än en vild kattunge men så länge det inte är en minimal etta så bygg högt, använd fönster och köp en sele
Om du ska skaffa kattunge så tycker jag att förutsättningen är att du är hemma väldigt mycket, alltså inte borta en normal heltidsvecka på arbetet. Den domesticerade katten har som ung ett stort socialt behov, även om de som vuxna inte lever i klassiska flockar. Sedan finns ju individuella skillnader på hur glada i folk och andra katter de är som äldre. Om du redan nu vet att du kommer vara hemifrån mycket så är mitt råd att antingen skaffa en äldre omplacering eller två stycken som kan hålla varandra sällskap.
Jag har lång erfarenhet av katter både privat, ideellt och inom djursjukvården och nyckeln ligger inte i bostadsytan utan om stimulans. Det kan handla om sällskap och gos men också jaktlekar, klättermöjligheter eller promenad i sele, beroende på katten.
Jag hade katt när jag bodde i etta. Först en (vuxen), men hon var helt tokig om hon inte fick flera timmars "underhållning" varje kväll efter jobbet så då skaffade jag två till. Samtliga omplaceringar. Först då blev det harmoni hemma.
Kortfattat: Välj individ efter dina förutsättningar och förstå att du behöver lägga ned tid för att hålla katten nöjd, så ska det nog gå jättebra!
Beror ju på hur stor ettan är skulle jag nog tillägga. En pytte på typ 20 kvm så nej. Men en del ettor är ju stora ettor så att de kvadratmetermässigt är som tvåor.
Men se inte bara kvadraten tänk kubik!