• Anonym (Anonym)

Vilken kattras gillar du bäst och varför ?

Vilken ras gillar du bäst och varför ?

Vilken långhårig ras katt är bäst ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken kattras gillar du bäst och varför ?
  • EnAnonumius

Du frågar om vilken ras man gillar bäst. Och sedan så fyller d på med vilken långhårig kattras är bäst..
    Sedan så utlämnar du ju en massa långhåriga kattraser.  Rätt så tråkigt att du gör detta..

Men vilken kattras som är bäst handlar ju om den egna personligheten och vad man vill ha för typ av katt och hur den skall matcha upp med eventuell fanmilj med. 

En aktiv familj så är ju knappast en Ragdoll  eller en Presian den bästa kattrasen att ha s.a.s.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • felicityporter

Just de kattraser du nämner spelar det faktiskt inte någon roll vilken man väljer eftersom samtliga har ungefär samma temperament och är medelaktiva (detta gäller nästan alla raser faktiskt utom Bengal, Siames och Perser där de två första är högaktiva och den sistnämnda lågaktiv).

Välj den ras som har det utseende som tilltalar dig mest är mitt råd.

• Anonym

Jag gillar porslinskatter.
    De varken hårar ner eller behöver låda, alternativt släppas ut och in hela tiden.

Utöver det så är min man och mina söner allergiska mot katter.

• Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2025-11-12 04:08:13 följande:

Du frågar om vilken ras man gillar bäst. Och sedan så fyller d på med vilken långhårig kattras är bäst..
    Sedan så utlämnar du ju en massa långhåriga kattraser.  Rätt så tråkigt att du gör detta..

Men vilken kattras som är bäst handlar ju om den egna personligheten och vad man vill ha för typ av katt och hur den skall matcha upp med eventuell fanmilj med. 

En aktiv familj så är ju knappast en Ragdoll  eller en Presian den bästa kattrasen att ha s.a.s.

Ja men hur stor skillnad är det på dom här långhåriga  katt raserna i personligheten ? Jag har inga barn. Vill ha en ganska lugn katt . Gillar skogisar väldigt mycket.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-12 08:30:05 följande:
    Ja men hur stor skillnad är det på dom här långhåriga  katt raserna i personligheten ? Jag har inga barn. Vill ha en ganska lugn katt . Gillar skogisar väldigt mycket.
    Det frågade du inte i din TS. Så hur skulle man kunna veta att du var ute efter skillnaden mellan de fyra kattraserna i din TrådStart? Det framgår ju knappast med de två frågorna du ställde.. 

Skall du ha en Skogkatt, ja du då hoppas jag att du är beredd på att var aktiv med din kisse.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • felicityporter
    Jag anser att samtliga raser du radade upp är medelaktiva, med stora individuella variationer inom populationen, precis som med samtliga katter. Om det endast är en långhårig raskatt du letar efter kan du helt enkelt välja och vraka bland dessa.
  • Anonym (Sara)

Jag skulle välja Maine Coon eftersom den är störst. 

• Xenia

Jag röstade på Maine Coon, bara för att det är den enda jag har någon erfarenhet av utav de fyra alternativen.

Men generellt gillar jag nog vanlig bondkatt bäst. De kommer fram och hälsar, de jamar, kurrar och spinner. De kan lägga sig i famnen även på besökare.

Den maine coon jag känner är väldigt lugn, för att inte säga slö. Försöker man smeka honom går han undan. "The gentle giant". Men tar man ut honom i koppel springer han genast in i buskarna så man får krypa efter honom.

Han sover med sin husse och matte. Husse är den tydliga favoriten. En enmanskatt.

• Anonym (Misse)

Om du tänker skaffa katt kan jag tipsa om att köpa en vuxen/ung katt från katthem. Visst kan olika raser ha olika temprament, men de individuella skillnaderna är stora. Om man väljer en vuxen katt kan man välja utifrån bekrivningen av hur katten är. Vi valde en gosig innekatt :) 
    En kompis köpte raskattunge (skogskatt) och fick en väldigt enstörig katt, vilket inte alls var vad hon egentligen ville ha. Men det gick liksom inte att bedöma personligheten på små fnattiga kattungar. 

• Dexter dot com
    Om du berättar vad du har att erbjuda en katt så är det enklare att rekommendera ras. Storlek på boende, hur mycket ensamtid, hur mycket aktivering, kattgård osv.
  • Anonym (Birma)

Helig Birma, absolut sötaste och lugnaste katterna.

• Mayjel

Ragdoll, med hänsyn till bara utseende då. De har så vackra blå ögon och en gräddvit len päls.

Har en sån katt i grannhuset mittemot och han är så mysig, jamar alltid när vi möts och lägger sig på mina fötter av nån anledning, gärna när man har bråttom till bussen också Katt

För egen del gillar jag nog korthåriga missar bäst, både av bekvämlighetsskäl och ytliga dito. De är finare i mina ögon och mer lättskötta. Nåt att tänka på om man funderar på en egen kattkompis. 

Det allra viktigaste är väl dock att katten är snäll, glad och tillgiven. En gosig tissemiss är det bästa som finns. 
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2025-11-12 18:25:42 följande:
    Om du berättar vad du har att erbjuda en katt så är det enklare att rekommendera ras. Storlek på boende, hur mycket ensamtid, hur mycket aktivering, kattgård osv.
    Jag har en etta minns inte exakt storlek med ganska stort kök och vardagsrum och ett stort badrum . Har en rätt stor uteplats med några stolar och ett bord. Bor i en lägenhet som är på nedersta våningen. Är arbetslös just nu. Har mycket tid att leka och mysa med en katt. Har inga barn och unga andra husdjur. Bor nära en skog så kan gå med katt i sele utomhus . Är ett lugnt område.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Birma) skrev 2025-11-12 18:54:30 följande:

Helig Birma, absolut sötaste och lugnaste katterna.

Glömde helig birma dom väldigt är fina. Jag vill helst ha en långhårig katt .
  • felicityporter
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-12 21:10:05 följande:
    Jag har en etta minns inte exakt storlek med ganska stort kök och vardagsrum och ett stort badrum . Har en rätt stor uteplats med några stolar och ett bord. Bor i en lägenhet som är på nedersta våningen. Är arbetslös just nu. Har mycket tid att leka och mysa med en katt. Har inga barn och unga andra husdjur. Bor nära en skog så kan gå med katt i sele utomhus . Är ett lugnt område.
    Ja, som jag skrivit är samtliga raser på din lista lämpliga för dig. Faktiskt alla raser utom de högaktiva (Siames, Oriental och Bengal). De individuella skillnaderna i temperament är extremt mycket större på katter jämfört med hundraser då kattavel inte baseras på deras egenskaper såsom de gör i hundavel, även om självklart alla kattuppfödare helst väljer katter som är ?trevliga? att avla på. Utseendet varierar men kattens personlighet kommer i större delar vara individuellt.

Det kanske låter som jag är lite av en ?party pooper?, vilket inte är min mening. Jag har själv haft flera raskatter (och huskatter!) i mitt liv och jag himlar alltid lite med ögonen när jag läser kattböcker som försöker skriva om olika rasers personligheter eller när någon försöker övertyga andra om att huskatter mår bäst av att vara utekatter pga dess ursprung.
  • Dexter dot com
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-12 21:10:05 följande:
    Låter ju perfekt med uteplats som du kan näta in. Kommer du orka aktivera en utvilad katt när du kommer hem efter 8-10 timmars jobb när du börjar jobba ? Jag vet hur det är när man kommer hem helt slut och katten lever rövare :)
    Jag antar att du kollat upp alla rastypiska sjukdomar och har en rejäl buffert som du naturligtvis måste ha ekonomi att fylla på vartefter om katten behöver till vet. Även om du har en bra försäkring så dar det iväg och tex tandproblem kan bli extremt dyrt samt att det ofta är en återkommande utgift.
  • En glad tjej
    Anonym (Anonym) skrev 2025-11-12 00:01:57 följande:
    Vilken kattras gillar du bäst och varför ?

Vilken ras gillar du bäst och varför ?

Vilken långhårig ras katt är bäst ?

Jag har två sibiriska katter. De har ett helt underbart temperament, står vid dörren och väntar när jag kommer hem osv. Jag har en hona på fyra år och en hane på tre år. Honan är väldigt lugn medan hanen är mer aktiv. Honan är också men blyg medan hanen är mer framåt. Skulle rekommendera dem då de är sociala, trevliga och relativt lugna.
Svar på tråden Vilken kattras gillar du bäst och varför ?