Vilken kattras gillar du bäst och varför ?
Vilken ras gillar du bäst och varför ?
Vilken långhårig ras katt är bäst ?
Du frågar om vilken ras man gillar bäst. Och sedan så fyller d på med vilken långhårig kattras är bäst..
Sedan så utlämnar du ju en massa långhåriga kattraser. Rätt så tråkigt att du gör detta..
Men vilken kattras som är bäst handlar ju om den egna personligheten och vad man vill ha för typ av katt och hur den skall matcha upp med eventuell fanmilj med.
En aktiv familj så är ju knappast en Ragdoll eller en Presian den bästa kattrasen att ha s.a.s.
Just de kattraser du nämner spelar det faktiskt inte någon roll vilken man väljer eftersom samtliga har ungefär samma temperament och är medelaktiva (detta gäller nästan alla raser faktiskt utom Bengal, Siames och Perser där de två första är högaktiva och den sistnämnda lågaktiv).
Välj den ras som har det utseende som tilltalar dig mest är mitt råd.
Jag gillar porslinskatter.
De varken hårar ner eller behöver låda, alternativt släppas ut och in hela tiden.
Utöver det så är min man och mina söner allergiska mot katter.
Du frågar om vilken ras man gillar bäst. Och sedan så fyller d på med vilken långhårig kattras är bäst..
Sedan så utlämnar du ju en massa långhåriga kattraser. Rätt så tråkigt att du gör detta..
Men vilken kattras som är bäst handlar ju om den egna personligheten och vad man vill ha för typ av katt och hur den skall matcha upp med eventuell fanmilj med.
En aktiv familj så är ju knappast en Ragdoll eller en Presian den bästa kattrasen att ha s.a.s.
Jag skulle välja Maine Coon eftersom den är störst.
Jag röstade på Maine Coon, bara för att det är den enda jag har någon erfarenhet av utav de fyra alternativen.
Men generellt gillar jag nog vanlig bondkatt bäst. De kommer fram och hälsar, de jamar, kurrar och spinner. De kan lägga sig i famnen även på besökare.
Den maine coon jag känner är väldigt lugn, för att inte säga slö. Försöker man smeka honom går han undan. "The gentle giant". Men tar man ut honom i koppel springer han genast in i buskarna så man får krypa efter honom.
Han sover med sin husse och matte. Husse är den tydliga favoriten. En enmanskatt.
Om du tänker skaffa katt kan jag tipsa om att köpa en vuxen/ung katt från katthem. Visst kan olika raser ha olika temprament, men de individuella skillnaderna är stora. Om man väljer en vuxen katt kan man välja utifrån bekrivningen av hur katten är. Vi valde en gosig innekatt :)
En kompis köpte raskattunge (skogskatt) och fick en väldigt enstörig katt, vilket inte alls var vad hon egentligen ville ha. Men det gick liksom inte att bedöma personligheten på små fnattiga kattungar.
Helig Birma, absolut sötaste och lugnaste katterna.
Vanlig gråspräcklig bondkatt.
Ragdoll, med hänsyn till bara utseende då. De har så vackra blå ögon och en gräddvit len päls.

Helig Birma, absolut sötaste och lugnaste katterna.
Somali är en vacker och mysig katt