• RainbowFamilyDreams

Galet hungrig? Tips på mättande mellis? högt BMI.

Hej! Är gravid med första barnet via IVF tillsammans med min tjej. Är 34 år. Har precis fått sjukskrivning ett par veckor pga sover så dåligt och är allmänt lite ?svajig?.
    Tog extra progesteron i 8 veckor vilket gav mig en hel del symtom. Har nu slutat med progesteronet och trodde hungern skulle lägga sig. Men tycker nästan det känts av mer nu i vecka 11-12? Jag har gått upp många kg sen jag blev gravid redan säkert 4 kg eller något. Jag är van vid träning och promenader trots mitt höga BMI (har främst större höfter).

Nu vaknade jag vid halv 5 klarvaken pga molandet i magen och ?suget? / hålet i magen. Sovit några enstaka timmar bara med flera uppvak och kunde inte somna om nu heller.

Jag har ätit jättebra mellis och lunch innan, gröt kvarg ägg med mera.

Men nu kan jag inte äta kokt ägg pga någon slags aversion i hormonerna? Och det pendlar typ från dag till dag vad jag KAN äta? Är hungrig men sällan sugen på annat än typ fet mat och det vill jag inte heller äta. 

Har ni hittat några bra mättande mellis vid illamående? Som inte har för mkt kalorier? obs jag gillar inte Keso och sånt där. Men mild yoghurt funkar. Just nu funkar omelett helt okej också, får se hur länge det håller i sig haha.

Hur har ni gjort? Är det bara jag som har extrem hunger och högt BMI i vecka 12 (går in i 13 idag)? 

Barnmorskan vill inte att jag går upp för mycket och såklart inte jag själv heller?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Galet hungrig? Tips på mättande mellis? högt BMI.
  • Anonym

Jag stod ut eller knaprade morötter då jag absolut inte på några villkor ville gå upp mer än absolut nödvändigt.
    Fast jag är lite kroppsfixerad, det erkänner jag.

Folk trodde inte att det var sant när de insåg att jag var gravid, just pga min kroppsfixering.

Fast jag har inte så svårt att stå emot, dricker vatten. Mycket vatten, kolsyrat. Blandar med kalorifri saft.
    Det fyller magen och ger mättnadskänsla.

Fortsätter du din viktkurva i den takt som du beskriver så kommer det bli jättejobbigt att bli av med det sedan... en vän till mig mumsade choklad per parti och minut för hon "ska ändå bli tjock". Det ångrade hon bittert efteråt.

• RainbowFamilyDreams

Tack för svaret. Sådär resonerar jag dock inte , att jag ändå ska bli tjock. För mig är det mer att jag är hungrig, jag klarar mig bra undan från kakor chips och godis mer än något litet ibland. Det är maten och hungern som är problemet för mig, sömnen och illamåendet. Morrötter är gott :). Skulle nog köpt lite snacksmorötter.

Skönt att du iallafall klarar dig så bra. Jag tycker det är så jobbigt att inte få sova då det triggar mitt ghrelin , så var det även innan jag blev gravid. Fortsätter dock gå promenader och ska försöka komma tillbaka till gymet igen nu när jag vet att knytet stannat kvar vecka 12. Vill verkligen inte bli onödigt ?fet?. Ska göra mitt bästa verkligen. Tack:)

Anonym skrev 2025-11-12 05:46:51 följande:

Jag stod ut eller knaprade morötter då jag absolut inte på några villkor ville gå upp mer än absolut nödvändigt.
    Fast jag är lite kroppsfixerad, det erkänner jag.

Folk trodde inte att det var sant när de insåg att jag var gravid, just pga min kroppsfixering.

Fast jag har inte så svårt att stå emot, dricker vatten. Mycket vatten, kolsyrat. Blandar med kalorifri saft.
    Det fyller magen och ger mättnadskänsla.

Fortsätter du din viktkurva i den takt som du beskriver så kommer det bli jättejobbigt att bli av med det sedan... en vän till mig mumsade choklad per parti och minut för hon "ska ändå bli tjock". Det ångrade hon bittert efteråt.

Svar på tråden Galet hungrig? Tips på mättande mellis? högt BMI.