• Anonym (ÅsaSthlm)

Höll på att bli påkörd på övergångsställe

I dag på förmiddagen höll jag på att bli rammad på ett övergångsställe. Den vita Teslan hann tvärnita så att grus och sten yrde på gatan här i centrala Stockholm. Chockad gjorde jag några gester mot föraren som satte upp sina händer som ursäkt. Han körde vidare. Jag tog reg nrt och har nu fått fram namnet på ägaren till bilen, även om jag förstår att det inte är 100 att det är just han som körde. Problemet är att han har ett så vanligt namn. Det finns flera hundra i Stockholm som heter som han, och bilregistret lämnar bara ut namnet i deras sms-tjänst 71640. Är det någon som vet hur man kan gå vidare för att hitta personen. Jag ska inte göra något kriminellt utan vill helst bara skriva eller ringa till honom och fråga hur han tänker när han framför sitt fordon. Tack på förhand för tips! 

• Svar på tråden Höll på att bli påkörd på övergångsställe
  • Anonym (Soja)

Man har ju viss skyldighet mot sig själv också som fotgångare på ett övergångsställe. Är inte bara traska, man har väl viss uppsyn och en bra grej är att ha ögonkontakt med bilister som kör innan man går. 

Mänskliga faktorn finns alltid, bilisten blev säkert också väldigt rädd och insåg sitt misstag. Ingenting hände och du ska inte söka upp någon. I skolan får barnen lära sig trafikvett och det sitter i ryggmärgen att man ser sig om innan man går ut på ett övergångsställe även om bilister ska stanna så måste man inse att man inte kan ta detta förgivet.

• Anonym (Tillbud. Men inget hände)
    Agda90 skrev 2025-11-14 09:46:44 följande:
    Om du letar upp honom och läxar upp honom kan du bli anmäld för ofredande....
    Det var en Tesla.

Så därför skulle det kännas bättre att få läxa upp honom (?)

Det skulle kunna kännas nästan som att ha fått chansen läxa upp Elon Musk, vilket för vissa kan vara värt risken bli anmäld...
  • Anonym (J)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-11-12 12:31:47 följande:

Vad förväntar du dig för svar på vad han tänkte?

Jag är egoist och struntar i om andra blir skadade.
    Jag har haft körkort i tre månader och kör inte så bra.
    Jag var superstressad och insåg inte hur snabbt jag körde.
    Jag dagdrömde och såg inte övergångsstället. 
    Jag var berusad. 
    Jag hatar gångtrafikanter. 
    Jag var klantig och blev rädd när jag insåg faran. 
    Min sko fastnade på gaspedalen. 
    Jag missbedömde avståndet. 
    Jag litade på att kunna bromsa i tid, vilket jag också gjorde. 

Om du får svar, vad gör du sen? Hur hjälper det dig nu efteråt? 

Berusad ? Nyss tagit körkort? Hoppas de tar ditt körkort för du borde inte sitta bakom ratten överhuvudtaget när du har prövotid och kör så dåligt.

En annan var försiktig då man nyss tagit körkort. du kör berusad. Skärp dig. 

• Anonym (J)

Och gå om körskolan. Du har uppenbarligen missat nånting alternativt inte tagit / lyssnat på en enda körlektion. Alla vet att man inte rör bilen om man är berusad. Nästa gång kanske det är du som håller på att bli omkörd av en berusad människa. Eller ditt barn. Eller din kompis. Tänk lite 

• Tobben
    Anonym (J) skrev 2025-11-14 13:34:46 följande:

Berusad ? Nyss tagit körkort? Hoppas de tar ditt körkort för du borde inte sitta bakom ratten överhuvudtaget när du har prövotid och kör så dåligt.

En annan var försiktig då man nyss tagit körkort. du kör berusad. Skärp dig. 

Det var förslag på vad föraren skulle kunna svara vid en konfrontation.
    Läs om om, läs rätt!
  • Anonym (Trötter)
    Tow2Mater skrev 2025-11-12 21:49:35 följande:
    Nej, blåser man förbi någon på övergångsstället stannar man inte, per gammal definition av och meningen med ordet stanna.
    Nu kanske inte just ordet "stanna" var det viktiga. Man kan ju stanna med en person under bilen och då är det inte ok, trots att man stannade.
  • Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2025-11-14 17:51:27 följande:
    Nu kanske inte just ordet "stanna" var det viktiga. Man kan ju stanna med en person under bilen och då är det inte ok, trots att man stannade.
    Tror det klassas som att köra på, och då har tidsperioden för stanna redan passerat och är totalt orelevant.

Att stanna är fortfarande det mycket viktiga. Det viktigaste faktist.
  • Anonym (J)
    Tobben skrev 2025-11-14 17:18:13 följande:
    Det var förslag på vad föraren skulle kunna svara vid en konfrontation.
    Läs om om, läs rätt!
    Jaha, ja det såg jag nu. Missade första meningen. Har sovit 2h i natt så får väl skylla på det 
  • Anonym (J)

Läste lite fort men tyvärr finns det ju ibland såna ute i trafiken med. Som kör berusade. 

• Tukt
    Anonym (Tillbud. Men inget hände) skrev 2025-11-14 09:28:47 följande:
    Men inget hände...

(Ber om ursäkt, orkar inte läsa alla inläggen)

Det var kanske och eventuellt nära att något skulle kunna ha hänt? Men vi känner inte till hur nära det var och faktum kvarstår,
    det har INTE hänt någonting.

TS anger att det var en Tesla och anser tydligen att bilens fabrikat har något med saken att göra.
    Man kan fråga sig om detta faktum påverkar hur TS upplevde situationen?

Kan bilmärket (opinion, media, etc i samband med ordet Tesla) frambringa känslor hos någon som att den upplevde att den nästan höll på att bli överkörd av Elon Mask eller kanske av Trump?
    Är det möjligt att sådana känslor kan påverka objektivitet och bedömningen av situationen?

Rent generellt, är det möjligt för en person att påverkas av känslor så att redovisningen av fakta påverkas?

Det händer många tusen tillbud varje dag i massor av olika situationer, det kan ha varit nära att något skulle hända, och massor av gånger så märker man inte ens att det var ett tillbud,
    för i praktiken och i verkligheten hände ingenting, det var bara nära att det kanske skulle ha kunnat hända.

Hur nära var det att något höll på att trilla ned så att någon hade kunnat få det i huvudet?

En lägenhetsinnehavare uppe på tredje våningen stötte till sin blomkruka, den råkade komma väldigt nära kanten, men den föll aldrig ner. Om den hade fallit ner, i vilken hundradel av en sekund skulle det ha skett? Fanns det då någon person på exakt den position som hade gjort att personen fick blomkrukan i huvudet? Vad hade i så fall följderna eventuellt kunnat bli?
    Det var väldigt nära, kanske och eventuellt...
    Om lägenhetsinnehavaren (Gud förbjude) äger en Tesla så måste vi få fram namn och telefonnummer så vi kan ha ett samtal med den Tesla-ägande lägenhetsinnehavaren!

Alla tillbud, alla tillfällen där det var nära, känner vi inte till hur nära det var, för i verkligheten hände det aldrig.

Den som orsakade tillbudet, orsakade att det var nära att något skulle ha kunna hänt, om den äger en Tesla eller inte får nog faktamässigt anses som fullständigt ointressant i sammanhanget,
    detta oavsett vilka känslor man har om Elon Musk eller någon annan.
    ?
  • Anonym (z)
    Anonym (J) skrev 2025-11-14 20:09:35 följande:

Läste lite fort men tyvärr finns det ju ibland såna ute i trafiken med. Som kör berusade. 

Allt för många. 
  • Sollan907

Ingen blev påkörd. Han förstod att han gjorde fel och bad om ursäkt med sina händer. Släpp det bara så slipper du framstå som galen 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (S) skrev 2025-11-15 00:16:47 följande:

Verkar viktigt vad det var för bil. Se dig för i trafiken istället, jävla mongo!

Jag tror inte att man bör skriva anonymt på forum om man är 12 år. Titta vidare på valfritt barnprogram och återkom när du har lärt dig att uttrycka dig normalt.
  • Anonym (Tillbud. Men inget hände)
    Sollan907 skrev 2025-11-14 20:39:24 följande:

Ingen blev påkörd. Han förstod att han gjorde fel och bad om ursäkt med sina händer. Släpp det bara så slipper du framstå som galen 

Nej det är omöjligt släppa det.

Har du inte ens förstått att det gäller en Tesla?

Det är ju som att Elon Musk faktiskt har kört på mig,
    det är rent känslomässigt fullt jämfört med att jag faktiskt ligger i gips-vagga och är allvarligt skadad.

Tesla och Elon Musk!
    Känslomässigt är det omöjligt släppa detta,
    trots att ingen blev påkörd.

(ironi...)
Svar på tråden Höll på att bli påkörd på övergångsställe