• Anonym (Panik)

Abort i vecka 17-18, när man egentligen inte vill?

Lång historia kort, jag och min man blev planerat gravida i somras. Båda har äldre barn sedan tidigare. Jag blev otroligt glad när jag plussade och dansade runt på små moln i cirka 12 veckor. Då släpper min man bomben, han har ångrat sig. 

Han vill inte ha barnet längre och vill att jag gör abort. Han säger att ett barn till skulle förstöra hans liv, att han har sett fram emot egentid nu när våra andra barn börjar bli stora osv. För mig stannade världen.

Sedan dess har vi gått i terapi och jag har hoppats att han ska ändra sig, men det har han inte gjort. Jag är i vecka 15+4 nu. Kan få en tid för abort tidigast om en vecka.

Jag har panik, gråter konstant och vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte göra en abort, särskilt inte såhär sent, men samtidigt vill jag inte ha barn med någon som inte vill. Hur hanterar man en sådan här situation?!

• Svar på tråden Abort i vecka 17-18, när man egentligen inte vill?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Panik) skrev 2025-11-12 16:26:13 följande:
    Abort i vecka 17-18, när man egentligen inte vill?

Lång historia kort, jag och min man blev planerat gravida i somras. Båda har äldre barn sedan tidigare. Jag blev otroligt glad när jag plussade och dansade runt på små moln i cirka 12 veckor. Då släpper min man bomben, han har ångrat sig. 

Han vill inte ha barnet längre och vill att jag gör abort. Han säger att ett barn till skulle förstöra hans liv, att han har sett fram emot egentid nu när våra andra barn börjar bli stora osv. För mig stannade världen.

Sedan dess har vi gått i terapi och jag har hoppats att han ska ändra sig, men det har han inte gjort. Jag är i vecka 15+4 nu. Kan få en tid för abort tidigast om en vecka.

Jag har panik, gråter konstant och vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte göra en abort, särskilt inte såhär sent, men samtidigt vill jag inte ha barn med någon som inte vill. Hur hanterar man en sådan här situation?!

Du ska INTE göra abort.
    Din make får växa upp och bete sig som en vuxen man, ni har planerat ett barn, du är gravid, att bara göra abort på ett barn som är fullt friskt och som är efterlängtat är inte en normal tankekedja. Inte konstigt att du mår dåligt.

Jag hade haft förståelse om det visar sig att barnet har ett kromosomfel som gör att det kommer behöva stöd hela livet och att han inte orkar med den pressen, men detta är inte ok på något sätt. Säg åt honom att du behåller. Han får känna vad han vill. Antingen kommer han över det när barnet väl är fött eller så gör han det inte, men du ska inte gå och ångra en abort i hela ditt liv för att han är en egoistisk skitstövel som tycker att chilltid är viktigare än din psykiska hälsa- Du kommer aldrig förlåta honom om du gör aborten.
  • Anonym (Anonym)

Håller med vad väldigt många andra redan har skrivit...
    Behåll bebisen som planerat, skit i din sambo och starta ett nytt liv med dig, ditt barn och bebisen i magen. 🙂

Jag vet.... Lättare sagt än gjort!!

Sitter själv i en jobbig sits och jag VET vad som vore det allra bästa men det är extremt svårt att finna sig i det. Skulle säkert må mycket bättre med Han med stort "H" (trodde jag) medan han egentligen är en jättebebis som är livrädd för att ta beslut, skjuter istället upp de till mig och tycker så extremt synd om sig själv.

• Anonym (Liza)

Sluta lyssna på en man!!!Gör inte något du ångrar sedan.

• Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-13 23:31:30 följande:
    Du ska INTE göra abort.
    Din make får växa upp och bete sig som en vuxen man, ni har planerat ett barn, du är gravid, att bara göra abort på ett barn som är fullt friskt och som är efterlängtat är inte en normal tankekedja. Inte konstigt att du mår dåligt.

Jag hade haft förståelse om det visar sig att barnet har ett kromosomfel som gör att det kommer behöva stöd hela livet och att han inte orkar med den pressen, men detta är inte ok på något sätt. Säg åt honom att du behåller. Han får känna vad han vill. Antingen kommer han över det när barnet väl är fött eller så gör han det inte, men du ska inte gå och ångra en abort i hela ditt liv för att han är en egoistisk skitstövel som tycker att chilltid är viktigare än din psykiska hälsa- Du kommer aldrig förlåta honom om du gör aborten.
    Klokt inlägg, håller med.
  • Anonym (Panik)

Jag vill börja med att säga TACK till alla som har skrivit i tråden, jag kan inte med ord beskriva hur mycket det har betytt för mig att läsa era ord. Att få bolla med folk som är helt utomstående och inte har en egen agenda.

Jag har bestämt mig för att behålla bebis. Precis som ni har skrivit, vi har planerat det här ihop, bebis är efterlängtad och tanken att göra abort i vecka 18 (om man inte verkligen måste) känns helt absurd.

Nu ska jag försöka landa i att det hela inte blev som jag hade tänkt mig och bearbeta sorgen efter det. 

Vad som händer med mannen får vi se, han är inte min prio just nu. 

Återigen, tack!!❤️

• Anonym (Leonida)

Kram och stort lycka till! 

Nu hoppas vi att din man lyckas ta sitt förnuft till fånga igen! 

• Anonym (H)
    Anonym (Panik) skrev 2025-11-15 14:31:41 följande:

Jag vill börja med att säga TACK till alla som har skrivit i tråden, jag kan inte med ord beskriva hur mycket det har betytt för mig att läsa era ord. Att få bolla med folk som är helt utomstående och inte har en egen agenda.

Jag har bestämt mig för att behålla bebis. Precis som ni har skrivit, vi har planerat det här ihop, bebis är efterlängtad och tanken att göra abort i vecka 18 (om man inte verkligen måste) känns helt absurd.

Nu ska jag försöka landa i att det hela inte blev som jag hade tänkt mig och bearbeta sorgen efter det. 

Vad som händer med mannen får vi se, han är inte min prio just nu. 

Återigen, tack!!❤️

Jag hade inte kunnat fortsätta med honom om jag var du. 
  • Anonym (FR)

Bra beslut,  du gör helt rätt och prioriterar dig och ditt kommande barn. Är säkert att ni två kan överkomma detta men prioritera lite lugn och ro och positiva tankar lite nu framöver.  Allt som är menat löser sig ❤️

• ResanTillMelonia

Jag förstår honom. Ett till barn hade förstört mitt liv i alla fall.

ställer mig skeptisk till att NI planerade graviditet

• Ezmeraldah
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-15 19:36:52 följande:

Då kanske man ska skydda sig? Och kanske inte vänta till efter vecka 12 med att säga nåt? Och hur din partner och ditt barn mår skiter du i alltså?
  • Anonym (Bm)
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-15 19:36:52 följande:

Du har inte läst hela tråden, mannen ville verkligen ha barn tidigare.

Jag tcker att TS tog rätt beslut. Men man ska vara medveten om att det finns kvinnor här på FL som har som agenda att alltid avråda från abort, som en principsak. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Bm) skrev 2025-11-16 09:21:08 följande:

Jag tcker att TS tog rätt beslut. Men man ska vara medveten om att det finns kvinnor här på FL som har som agenda att alltid avråda från abort, som en principsak. 
    ...och det finns också kvinnor här som har som agenda att alltid rekommendera abort, som en principsak. Jag vet inte om hon är kvar (läser sällan i aborttrådarna numera), men jag kommer särskilt ihåg en som alltid brukade svara en TS som var osäker, att: "om du är det allra minsta osäker på om du vill ha barnet, ska du göra abort". Hemskt! Jag undrade alltid vad hon fick ut av det? Om hon själv hade ångrat en abort kanske, och därför försökte lura andra så att hon inte skulle vara ensam om olyckan?
  • Anonym (Leonida)
    Anonym (xxx) skrev 2025-11-16 09:28:18 följande:
    ...och det finns också kvinnor här som har som agenda att alltid rekommendera abort, som en principsak. Jag vet inte om hon är kvar (läser sällan i aborttrådarna numera), men jag kommer särskilt ihåg en som alltid brukade svara en TS som var osäker, att: "om du är det allra minsta osäker på om du vill ha barnet, ska du göra abort". Hemskt! Jag undrade alltid vad hon fick ut av det? Om hon själv hade ångrat en abort kanske, och därför försökte lura andra så att hon inte skulle vara ensam om olyckan?
    Det är väl ändå mer troligt att hon upplevt sitt eget, och barnets, liv gå i kras pga ett oönskat barn? 
  • Anonym (Bm)

I en annan tråd skrev en kvinna om att hon lät sig påverkas av kvinnors inlägg att hon absolut skulle behålla barne och inte fick göra abort, trots att hon inte riktigt kunde ta hand om det. Så hon behöll barnet och ångrade sig sedan för att det blev jättesvårt i livet för henne.

Jag tycker att man ska akta sig för inlägg där människor är väldigt kategoriska och säger till TS exakt vad hon ska göra och vad hon inte för göra. De inläggen  har en allmän agenda och utgår inte från den specifika situationen. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Bm) skrev 2025-11-16 09:58:43 följande:

I en annan tråd skrev en kvinna om att hon lät sig påverkas av kvinnors inlägg att hon absolut skulle behålla barne och inte fick göra abort, trots att hon inte riktigt kunde ta hand om det. Så hon behöll barnet och ångrade sig sedan för att det blev jättesvårt i livet för henne.

Jag tycker att man ska akta sig för inlägg där människor är väldigt kategoriska och säger till TS exakt vad hon ska göra och vad hon inte för göra. De inläggen  har en allmän agenda och utgår inte från den specifika situationen. 

Fast nu måste du också väga in vilken vecka TS är i, i det här fallet. En abort så här sent blir en starkt negativ livshändelse - ett skräckminne som kvinnan som går igenom det aldrig kan skilja sig ifrån.

Det måste till oerhört starka orsaker för att en så sen abort ska vara det minst dåliga alternativet, och jag ser inga sådana starka orsaker i TS' fall, utan bara vanligt tjafs mellan en fullt frisk vuxen man och en fullt frisk vuxen kvinna, etablerade i samhället. D.v.s. sådant som händer hela tiden - men när barnet väl är där reder folk upp situationen på det ena eller andra sättet, och livet går vidare, och de är glada över sitt barn och kan inte tänka sig livet utan det.

Väg även in TS' ålder - det här kan vara sista chansen för henne att skaffa det andra barnet som de flesta människor (som vill ha barn alls) brukar vilja ha, och ett syskon (eller i alla fall halvsyskon, det är bättre än inget syskon) åt sitt barn. 
  • Anonym (Bm)
    Anonym (xxx) skrev 2025-11-16 18:00:55 följande:
    Fast nu måste du också väga in vilken vecka TS är i, i det här fallet. En abort så här sent blir en starkt negativ livshändelse - ett skräckminne som kvinnan som går igenom det aldrig kan skilja sig ifrån.

Det måste till oerhört starka orsaker för att en så sen abort ska vara det minst dåliga alternativet, och jag ser inga sådana starka orsaker i TS' fall, utan bara vanligt tjafs mellan en fullt frisk vuxen man och en fullt frisk vuxen kvinna, etablerade i samhället. D.v.s. sådant som händer hela tiden - men när barnet väl är där reder1 folk upp situationen på det ena eller andra sättet, och livet går vidare, och de är glada över sitt barn och kan inte tänka sig livet utan det.

Väg även in TS' ålder - det här kan vara sista chansen för henne att skaffa det andra barnet som de flesta människor (som vill ha barn alls) brukar vilja ha, och ett syskon (eller i alla fall halvsyskon, det är bättre än inget syskon) åt sitt barn. 
    Men snälla, jag har ju skrivit att jag förstår TS beslut!

Vad jag vill säga är att man alltid behöver se till den speciella situationen som kvinnan är i! Det finns inga kategoriska svar.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Bm) skrev 2025-11-16 18:39:54 följande:
    Men snälla, jag har ju skrivit att jag förstår TS beslut!

Vad jag vill säga är att man alltid behöver se till den speciella situationen som kvinnan är i! Det finns inga kategoriska svar.
    Och det gör vi ju också. Jag, i alla fall. Hade TS varit en hemlös knarkhora, så hade jag kunnat gå med på att den obehagliga sena aborten ändå vore det minst dåliga alternativet för alla parter. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Bm) skrev 2025-11-16 09:21:08 följande:

Absolut men man behöver inte försvara mannen för det.
Svar på tråden Abort i vecka 17-18, när man egentligen inte vill?