• Anonym (Otryggt?)

Bor du i ett tryggt eller otryggt område?

Det sägs ju att fler och fler områden blivit otrygga och rentav farliga i takt med kriminaliteten som brett ut sig, skjutningar osv. Det återkommer ju också i politiska diskussioner här på FL. Men hur är det där du bor? Bor du i eller nära ett område som klassas som otryggt, eller bor du i ett relativt tryggt område. Ja frågan riktas alltså till er som bor i städer eller större samhällen.

• Svar på tråden Bor du i ett tryggt eller otryggt område?
  • Anonym (Token)

Jag bor i Södertälje. Här skjuts och sprängs det. Men inte i min del av kommunen (Östertälje). 

De senaste 20 åren har vi blivit av med en cykel och ett cykelbatteri. I september var det en gubbe som körde på vår bil när vi var inne och handlade. Lite krångel, men försäkringen täckte allt.

Jag är man, jag är aldrig orolig att gå ute i mörkret. Det tror jag är värre för kvinnor, de pratar ofta i mobilen, som "larmlinje".

Men läser man brottsstatistik så bör man i första hand se upp hemma i köket, med ens egna anhöriga, män och före detta män.

Och så lite normal försiktighet på det.

• Anonym (Skärholmen)
    Anonym (Otryggt?) skrev 2025-11-14 08:30:16 följande:
    Så du är aldrig rädd att det ska hända dig något?
    Nej, aldrig.
  • Anonym (Otryggt?)
    Anonym (Token) skrev 2025-11-14 14:53:13 följande:

Jag bor i Södertälje. Här skjuts och sprängs det. Men inte i min del av kommunen (Östertälje). 

De senaste 20 åren har vi blivit av med en cykel och ett cykelbatteri. I september var det en gubbe som körde på vår bil när vi var inne och handlade. Lite krångel, men försäkringen täckte allt.

Jag är man, jag är aldrig orolig att gå ute i mörkret. Det tror jag är värre för kvinnor, de pratar ofta i mobilen, som "larmlinje".

Men läser man brottsstatistik så bör man i första hand se upp hemma i köket, med ens egna anhöriga, män och före detta män.

Och så lite normal försiktighet på det.

Är ofta förvånad över att folk vågar gå omkring med sina mobiler under kvälls- och nattetid. Vem som kan ju komma fram och norpa den i mörkret.
  • Anonym (C)
    cosinus skrev 2025-11-12 21:56:31 följande:

Villaområde i stad. Väldigt lugnt, låser sällan dörren ens på natten, låser aldrig bilarna eller cyklarna hemma.

Aldrig rädd, går ofta ute själv när det är mörkt. Eller fel, jag är visst rädd ibland. Det händer att man stöter på älgar. De är f-n läskiga på riktigt när de är i stad och inte är rädda för människor.

Skulle inte våga låta bli att låsa dörren på natten även om vi bor i en lugn liten ort där det inte händer någonting.
  • Postman
    Anonym (C) skrev 2025-11-14 16:46:33 följande:
    Skulle inte våga låta bli att låsa dörren på natten även om vi bor i en lugn liten ort där det inte händer någonting.
    Samma här. Skulle aldrig heller låta bilen vara olåst. 
  • PH76

Vi har tre förråd, inget av dem är låsta, varken på natten eller när vi åker på semester. Villeområde i Stockholm.

• Anonym (Luke)
    Anonym (Otryggt?) skrev 2025-11-12 17:04:43 följande:
    Bor du i ett tryggt eller otryggt område?

Det sägs ju att fler och fler områden blivit otrygga och rentav farliga i takt med kriminaliteten som brett ut sig, skjutningar osv. Det återkommer ju också i politiska diskussioner här på FL. Men hur är det där du bor? Bor du i eller nära ett område som klassas som otryggt, eller bor du i ett relativt tryggt område. Ja frågan riktas alltså till er som bor i städer eller större samhällen.

Det är ett tryggt område. Har aldrig varit ett mord eller våldtäkt i staden vad jag vet. Känns tryggt även kvällstid och nattetid.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Otryggt?) skrev 2025-11-14 16:40:41 följande:
    Är ofta förvånad över att folk vågar gå omkring med sina mobiler under kvälls- och nattetid. Vem som kan ju komma fram och norpa den i mörkret.
    Fast folk gör inte det så varför skulle man inte göra det?
  • Anonym (Ganska trygg)

Bor i ett område med villor, radhus och bostadsrätter (inga hyresrätter). Känner mig rätt trygg, inga våldsbrott här vad jag vet.

När vi först flyttade hit så var det några ungjävlar som kastade sten på vår gård. Då undrade jag vart vi kommit. Men efter en tid så slutade de.

När vi parkerat cykeln utanför dörren så var den borta nästa dag. Tjuvar som reste runt el tjuvar som bodde i området?

• Anonym (sköldmö)

Vi bor i ett villaområde i utkanten av en mindre stad. Det är väldigt tryggt här, i betydelsen att det inte är stökigt eller sker skjutningar eller sprängningar, eller rån eller överfall eller dylikt. Det klart att det kan hända, det kan hända överallt. Men vad jag vet har det inte hänt. Jag känner mig alltid trygg här, oavsett tid på dygnet. Är inte heller orolig att det ska hända barnen något.

Det har skett en del cykelstölder här, och en granne hade inbrott för ca 10 år sen. Men sådant är mest irriterande, inget som gör att man inte vågar gå ut på kvällarna, eller inte längre vågar sova i sin egen säng. Inbrott är förstås inte kul men sällsynt här, och generellt är området inte det minsta otryggt.

Men som någon skrev ovan, det kan räcka med att en gängkriminell flyttar in, eller någon med sådana kopplingar, för att även grannarna ska drabbas. Och av betydligt värre saker än att få sin cykel stulen eller gå förbi några högljudda ungdomar i centrum.

Det är för jävligt hur det har blivit. 

• Anonym (Fiskbensparkett)

Svårt att svara..vi bor på fina gatan men eftersom det är nära till centrum springer det klart runt en del löst folk också och händer en del skit.

Var bara några dar sen en man i en BMW med tonade rutor (det är alltid en jävla BMW med tonade rutor) kraschade in i vägskyltar och en bil någon gata härifrån, mitt på eftermiddan efter en polisjakt. Hade varit mindre bra om han kört på skolbarn eller ungdomar som rör sig mycket där den tiden.

• Anonym (Hej)

Jag bor i Skäggetorp i Linköping. Här skjuts det och sprängs det lite då och då.

• Anonym (Allahu akbar)

Om jag bor i ett svenskt eller mångkulturellt område?
    Någon stans mittemellan.

• Anonym (E)

Jag bor söder om Söder i Stockholm och här finns allt från lyxvillor med sjötomt till särskilt utsatta områden som polisen uttrycker det. 

Jag bor i ett lugnt område med en blandning av hyresrätter, bostadsrätter och några villor. Det har varit ett par skjutningar här men det tillhör verkligen ovanligheterna. 

Majoriteten som bor här är etniska svenskar, östeuropéer och finländare. Det har varit en knegarområde som börjar bli lite medelklass. 

Det känns som en sömnig småstad där det är så tyst på kvällarna att man hör minsta ljud från gatan. Jag känner mig trygg här men det slår mig ibland att inte långt härifrån finns områden med stora sociala problem. 

Stockholm är verkligen en extremt segregerad stad. Bara några stationer bort är det som ett annat land nästan. Där känner jag mig inte trygg på kvällarna för jag sticker ut som etnisk svensk. Här skulle sk ortenkillar sticka ut. 

Sonen gick i skola i vårt område och i hans klass fanns en kille med invandrarbakgrund. Hans föräldrar bodde i ett utsatt område och ville att deras son skulle gå i en lugn skola. Heder åt dem för det men sorgligt att det ska behöva vara så. 

• Anonym (Old)

Tryggt. Bor i ett villaområde i en liten stad. Det är lugnt skulle jag säga, betydligt stökigare i grannkommunen med skjutningar och sånt. Har även nattvandrat här och det var också lugnt, lite folk på väg hem från krogen och ett gäng EPA-raggare typ. 

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Old) skrev 2025-11-28 22:24:13 följande:

Tryggt. Bor i ett villaområde i en liten stad. Det är lugnt skulle jag säga, betydligt stökigare i grannkommunen med skjutningar och sånt. Har även nattvandrat här och det var också lugnt, lite folk på väg hem från krogen och ett gäng EPA-raggare typ. 

Vi bor också i en lugn (och på vintern ganska sömnig) småstad med låg kriminalitet och inte så mycket sociala problem. Men grannkommunen har några av Sveriges mest utsatta områden. Det inte bara skjuts och sprängs där. Mycket tyder på att lokala myndigheter har infiltrerats av kriminella gäng och släktnätverk.
    Både skolor, socialtjänst och kommunfullmäktige.

Det är en ganska stor kommun med många olika områden, även lugna och trevliga. Men de värre delarna är som en annan värld jämfört med där vi bor. De ligger dock flera mil bort, så vi märker inte direkt av det här.
  • Anonym ((o)tryggt?)

Jag antar att det är otryggt, tydligen det mest brottstäta området i hela Sverige? Jag bor några kvarter från Medborgarplatsen, Södermalm, Stockholm. Men jag känner mig helt trygg här omkring. Det är ju alltid folk ute, oavsett tid på dygnet, så det känns inte ödsligt och läskigt. Jag har inte ens blivit av med min cykel fast den stått utanför porten under åtta somrar. Fast jag tror att de flesta brott i området är folk som är fulla och börjar bråka med varandra när de ska hem från krogen, och då är jag väldigt sällan ute :)

• Anonym (Yam)

Tryggt. Är iofs aldrig ute om nätterna så vet inte riktigt.

Svar på tråden Bor du i ett tryggt eller otryggt område?