• Rebeccccaa01

Sången ’Rosa himmel’ till dop?

Hej! Vi ska snart döpa vår son och funderar på sång till dopet. Kan man gå in till rosa himmel med Molly Sandén? Passar den till ett dop eller blir den för sorglig tycker ni?

jag skulle vilja ha någon låt som inte är allt för vanlig. Har ni något annat tips så skriv gärna :)

• Svar på tråden Sången ’Rosa himmel’ till dop?
  • Fredstein

Thåström ? Stjärna som är din
    Kristina Lugn och Esbjörn Svensson Trio ? Du ska få ett panoramafönster

• Anonym (Tant)

Jag kände inte till låten utan googlade texten och ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt hur ni tänker att den skulle passa på ett barndop. 

Kristina Lugns Du ska få ett panoramafönster tycker jag är underbar! 

Inget klår ju live-musik, så hittar ni någon som kan sjunga eller spela så hade jag valt det. Och då hade jag valt låten Led mig, av gruppen ORO. Eller bara läs texten. 

• Xenia
    Rosa himmel är väl inte sorglig i sig, men den är en politisk text. Så jag tycker inte den passar till ett dop.

"Rosa himmel och de svarta suv:arna
    Har dubbelparkerat halva stan"

För mig är den en låt som är kritisk mot dagens samhälle, kanske mot kapitalismen.

Jag skulle hellre valt något som anknyter till ett barns födelse, som Ljus och värme.
  • Anonym (Mmm)

Ja, det passar ju verkligen in på ett dop:

Rosa himmel över penthousemiljoner
    Rosa himmel igen
    Rosa himmel och dom svarta SUV:arna
    Har dubbelparkerat halva stan, hmm
    Feeden full av LA-palmer
    Laptopsdrinkar, hits i panik
  • Xenia

Jag misstänker att TS aldrig öht lyssnat på texten utan bara sett scenen i TV-serien Störst av allt. Där sjungs den på en begravning fast texten passar egentligen inte in där heller, men det var den dödas favoritsång.

De här är både hoppfullt men också lite sorgligt men samtidigt precis som det blir, ingen lär uppleva ett helt lyckligt liv.

Ljus och värme
    "Solen som gick ner i kväll
    Den ska skina för dig kära
    Och fågelns frihet ska nog visa väg
    Och det ska bli
    Mycket ljus och mycket värme
    Tro och hopp det får du med dig
    Många tårar tunga stunder
    Är jag rädd för att det blir"

• Anonym (Olle)

Vi har inte döpt våra barn men jag tycker att Det gåtfulla folket med Olle Adolphson skulle passa fint på ett dop. 

• Anonym (Hm)

Instrumental version av ?utan dina andetag? körde vi på. 

• Anonym (Linda)

Rosa himmel är ju skriven till serien "störst av allt" ?? 

Varför vill ni ha en begravningslåt på ett dop? 

• Anonym (Jag skulle välja)
    Rebeccccaa01 skrev 2025-11-12 18:15:17 följande:
    Sången ?Rosa himmel? till dop?

Hej! Vi ska snart döpa vår son och funderar på sång till dopet. Kan man gå in till rosa himmel med Molly Sandén? Passar den till ett dop eller blir den för sorglig tycker ni?

jag skulle vilja ha någon låt som inte är allt för vanlig. Har ni något annat tips så skriv gärna :)

Eftersom ett dop är ett upptagande i församlingen/en gudstjänst skulle jag välja en kristen text. (Jag går i kyrkan varje vecka, mest Svenska Kyrkan men också andra samfund, bla katolska 
  • Xenia
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-13 13:57:03 följande:

Rosa himmel är ju skriven till serien "störst av allt" ?? 

Varför vill ni ha en begravningslåt på ett dop? 

Nej, den är inte alls skriven till den serien. Jonathan Johansson gav ut den år 2016. Serien kom 2019.

Det är ingen "begravningslåt" heller. Den spelas på begravningen för att det var den döda flickans favvolåt.

• Anonym (Mia)

Vi hade Oscar Danielssons "Besvärjelse" på första barnets dop. På andra barnets dop hade vi Mauro Scoccos "Du är aldrig ensam". 
    "Rosa himmel" har ingenting med barn eller kärlek att göra och jag hade personligen inte valt den. 

• Anonym (Linda)
    Xenia skrev 2025-11-13 15:03:35 följande:
    Nej, den är inte alls skriven till den serien. Jonathan Johansson gav ut den år 2016. Serien kom 2019.

Det är ingen "begravningslåt" heller. Den spelas på begravningen för att det var den döda flickans favvolåt.
    Molly sandens version av låten som är den mest kända är gjord för serien. 

Tror inte den spelas på begravningen heller är bakgrundsmusik till Majas stund i häktet när begravningen är. 

Jag hade inte valt den till ett dop iaf, det va min poäng
  • Anonym (M.)

Absolut inte. Jag tycker att ska man ha ett dop enligt Svenska kyrkans ritual, så är det bästa att välja bland de doppsalmer som finns i psalmboken, och som är avsedda för det syftet, eller kanske något passande ur någon annan andlig sångbok som dopprästen rekommenderar. Allt annat kan lätt bli fånigt, eller ännu värre väcka anstöt. 

Vill man kunna välja friare, så är det bättre att ha en namnceremoni helt utan religiösa inslag. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-13 21:34:17 följande:

Absolut inte. Jag tycker att ska man ha ett dop enligt Svenska kyrkans ritual, så är det bästa att välja bland de doppsalmer som finns i psalmboken, och som är avsedda för det syftet, eller kanske något passande ur någon annan andlig sångbok som dopprästen rekommenderar. Allt annat kan lätt bli fånigt, eller ännu värre väcka anstöt. 

Vill man kunna välja friare, så är det bättre att ha en namnceremoni helt utan religiösa inslag. 

Det ena utesluter ju inte det andra. Självfallet följer man ordningen för en dopceremoni, men där står ju att man, förutom de två obligatoriska psalmerna, kan välja en annan sång eller dikt istället för ytterligare psalm. När vi valde musik gjordes det i samråd med prästen.
  • Anonym (Tant)
    Anonym (M.) skrev 2025-11-13 21:34:17 följande:

Håller med, men det kan ju finnas passande musik och lyrik även på andra ställen och sammanhanget påverkar tolkningen av musik. I en religiös ceremoni kan man uppfatta en låt på ett annat sätt än om man hör den på radio tex. 
Svar på tråden Sången ’Rosa himmel’ till dop?