• Anonym (ByggaBuffert)

Singlar och ensamstående med barn - hur mycket sparar ni

Ni som lever själva, eller med barn, och ensamma står för inkomsten till hushållet, hur mycket sparar ni per månad? (Procentuellt av hushållets nettoinkomst eller i kronor, vilket som.)

Var hamnar sparpengarna, i buffert, fonder/aktier, amortering?

• Svar på tråden Singlar och ensamstående med barn - hur mycket sparar ni
  • Anonym (Linda)

Jag lever på sjukersättning och har det knapert men sparar 400 kr i månaden i fonder och dessa är kortsiktigt sparande som är nöd-buffert och betalar akuta tandläkare,  stulna bildäck och pajad mobil .. typ så..   

• Anonym (Man, 60)

Jag bor ensam, har en sexsiffrig buffert på bankkonto och sparar 30% av lönen per månad i aktier och fonder

• Anonym (orik egentligen)

Jag sparar inte aktivt, men jag använder bara mellan 20 och 30 procent av min inkomst. Resten blir liksom bara liggande. Jag borde göra något åt det, men jag vet inte riktigt vad. Börser och sånt känns så osäkert men det är kanske mest för att jag inte är insatt.

• Anonym (B)

En ensamstående undersköterska och en ensamstående VD sparar nog väldigt olika summor, vad ska du göra med svaren? 

• Anonym (snart ensamstående)
    Anonym (ByggaBuffert) skrev 2025-11-12 23:00:32 följande:
    Singlar och ensamstående med barn - hur mycket sparar ni

Ni som lever själva, eller med barn, och ensamma står för inkomsten till hushållet, hur mycket sparar ni per månad? (Procentuellt av hushållets nettoinkomst eller i kronor, vilket som.)

Var hamnar sparpengarna, i buffert, fonder/aktier, amortering?

Är det inte extremt olika beroende på bostadskostnaden, hur många barn man har, vad man tjänar osv?
  • Anonym (ByggaBuffert)
    Anonym (B) skrev 2025-11-13 14:00:49 följande:

En ensamstående undersköterska och en ensamstående VD sparar nog väldigt olika summor, vad ska du göra med svaren? 

Ja, givetvis är det så... Jag hade en tanke om att jag skulle ha två trådar, en gällande sparande för ensamstående och en där folk i tvåinkomsthushåll skulle svara. Mest för att jag är intresserad av hur stor skillnaden är mellan de två olika typerna av hushåll. (Fullt medveten om att svaren här inte är något statistiskt underlag.)

Har själv separerat och bor nu själv med barn, och har funderat en del över hur mycket jag borde spara. Mer nu än tidigare, för tryggheten, är väl det rimliga svaret, samtidigt är det ju är mer utgifter att bära själv nu och därför lite svårare att spara. Därav intresse av hur det är för andra.

För att svara själv på min egen fråga så lägger jag undan omkring 25% av min nettoinkomst i nuläget. Det mesta hamnar i aktier och fonder.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (orik egentligen) skrev 2025-11-13 13:14:43 följande:

Jag sparar inte aktivt, men jag använder bara mellan 20 och 30 procent av min inkomst. Resten blir liksom bara liggande. Jag borde göra något åt det, men jag vet inte riktigt vad. Börser och sånt känns så osäkert men det är kanske mest för att jag inte är insatt.

Du låter ungefär som mig - jag är helt okunnig och extremt ointresserad. Dessutom vet jag med mig att jag aldrig kommer att byta fonder/köpa och sälja, etc... Jag kom mig till slut för att lägga pengarna på Lysa. Allt helt automatiskt, och jag slipper att göra något!
  • Anonym (B)
    Anonym (ByggaBuffert) skrev 2025-11-13 19:40:49 följande:
    Ja, givetvis är det så... Jag hade en tanke om att jag skulle ha två trådar, en gällande sparande för ensamstående och en där folk i tvåinkomsthushåll skulle svara. Mest för att jag är intresserad av hur stor skillnaden är mellan de två olika typerna av hushåll. (Fullt medveten om att svaren här inte är något statistiskt underlag.)

Har själv separerat och bor nu själv med barn, och har funderat en del över hur mycket jag borde spara. Mer nu än tidigare, för tryggheten, är väl det rimliga svaret, samtidigt är det ju är mer utgifter att bära själv nu och därför lite svårare att spara. Därav intresse av hur det är för andra.

För att svara själv på min egen fråga så lägger jag undan omkring 25% av min nettoinkomst i nuläget. Det mesta hamnar i aktier och fonder.
    Borde och borde, det är väldigt individuellt vad man kan avvara. Jag är ensamstående med barn och sparar drygt 50% av lönen i fonder men det är nog ovanligt.
  • Anonym (snart ensamstående)
    Anonym (ByggaBuffert) skrev 2025-11-13 19:40:49 följande:

Jag tycker ditt sparande låter jättebra. 

Du har nog rätt i att man behöver spara lite mer som ensamstående eftersom man bara har en inkomst att luta sig på. Så tänker även jag, som snart blir ensamstående efter årsskiftet. 

Jag tänker att jag lägger undan lite mer än förut så att jag har om det plötsligt behövs pengar till någon klassutflykt eller ett par skor mm. 
  • Anonym (Lisa)

Jag bor i en medelstor stad, i egen villa med två barn som bor hos mig på 75% utan underhåll från pappan. Har en medelbra lön på ca 40 000 kr före skatt. 

Sparar i dagsläget inte mycket. ca 1000kr i månaden i fonder. Men har sedan tidigare en bra buffert och sparande. Det växer dock inte just nu.

Det är ganska tufft att få ihop ekonomin varje månad. Har kämpat för att kunna köpa hus men det blir inte mycket över till annat.

• Anonym (M)
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-12 23:07:34 följande:

Jag lever på sjukersättning och har det knapert men sparar 400 kr i månaden i fonder och dessa är kortsiktigt sparande som är nöd-buffert och betalar akuta tandläkare,  stulna bildäck och pajad mobil .. typ så..   

Varför lägga dessa pengar i fonder? Om börsen går ner försvinner kanske en stor del av ditt kapital Pengar man behöver ska inte ligga på börsen. 

• Anonym (ByggaBuffert)
    Anonym (snart ensamstående) skrev 2025-11-14 09:26:18 följande:
    Jag tycker ditt sparande låter jättebra. 

Du har nog rätt i att man behöver spara lite mer som ensamstående eftersom man bara har en inkomst att luta sig på. Så tänker även jag, som snart blir ensamstående efter årsskiftet. 

Jag tänker att jag lägger undan lite mer än förut så att jag har om det plötsligt behövs pengar till någon klassutflykt eller ett par skor mm. 
    Ja, jag är framför allt orolig för att bli av med mitt jobb någon gång under de närmsta åren, nedskärning av personalstyrkan är ett mycket uttalat mål hos min arbetsgivare. Så av den anledningen vill jag bygga upp ett "trygghetskapital" så fort det går!
Svar på tråden Singlar och ensamstående med barn - hur mycket sparar ni