Cissi40 skrev 2025-11-13 13:27:55 följande:
Jag kan tänka mig att det blir svårare i en mindre kommun också. Jag bor i en ganska stor stad, och här har man sagt upp många inom barnomsorgen, men de flesta har inte varit förskollärare utan barnskötare, vikarier o s v och inte utbildade förskollärare. Om de flesta som jobbar inom barnomsorgen är förskollärare är det ju tyvärr dem som blir uppsagda. Kan vara förklaringen till att man fortfarande ser brist på utbildade förskollärare i del av Sverige samtidigt som det är mycket uppsägningar runt om i landet. Det finns säkert jobb att söka men det är inte så lätt att flytta fler hundra mil.
I vår kommun gjorde dem detta förra året och avskedade då flera barnskötare och outbildade. I år när budgeten inte går ihop så tror jag det landade i förskollärare för att vi kostar dem mer. Så jobbigt och tråkigt. Tittar på andra orter osv för i grund och botten vill jag fortsätta som förskollärare. I min famn har jag dessutom en nyfödd son och allt känns hemskt och vållar sån omänsklig stress.
Tar gärna emot tips om någon bytte karriär, ort där förskollärare behövs eller har förslag hur man tar sig vidare 🙏