• Anonym (Vivalla)

Varslad förskollärare - vad tror ni om framtiden?

Hej! 

Hur tänker ni andra förskollärare i landet kring vår framtid? Själv varslades jag tillsammans med en betydande andel förskollärare under gårdagen. Tänker ni ombilda er eller hoppas ni på att barnafödandet tar fart etc? Nyfiken på andras tankegångar. 

• Svar på tråden Varslad förskollärare - vad tror ni om framtiden?
  • Anonym (Vivalla)

Ingen? 

• Viravi

Oj, är det sån kris! Tycker jämt att dom pratar om att det finns för få utbildade förskollärare. Jösses, det vänder snabbt.

• Anonym (Vivalla)

Ja, tyvärr ser det mörkt ut framöver men jag hoppas att något gör att det vänder. 

• Anonym (Oj)
    Fortsatt brist på behöriga lärare och förskollärare

2025-01-28

Trots minskade barnkullar kommer det att saknas cirka 10 600 behöriga lärare och förskollärare i skolväsendet år 2038. Det visar Skolverkets nya lärarprognos. Störst väntas bristen bli på förskollärare, speciallärare, yrkeslärare och högstadielärare. För att täcka behovet behöver fler studenter välja en lärarutbildning - exempelvis behöver antalet studenter som läser till speciallärare nästan fördubblas.

Enligt prognosen behöver det examineras totalt cirka 145 100 lärare och förskollärare för att täcka behovet under perioden 2024?2038. Samtidigt väntas den beräknade examinationen uppgå till cirka 134 500 lärare och förskollärare.

Källa:
    Fortsatt brist på behöriga lärare och förskollärare - Skolverket

• Cissi40

Om jag kommer ihåg SCB:s befolkningsprognos rätt så ska antal födda sjunka nu i några år, börja stiga lite långsamt runt 2028 och sen ta lite mer fart 2030. Men SCB själva har sagt att de inte tror på den prognosen själva, d v s de tror egentligen inte att det ska ta fart 2030. De flesta kommuner som följer Sveriges snitt arbetar utifrån att födelsetalet sjunker i åtminstone några år. Sen tar det väl minst ett år från att ett barn föds innan det ska in i förskola också, så jag tror inte det kommer att bli någon förbättring på flera år. Men man vet ju aldrig, kanske det kommer några politiska beslut som gör att folk börjar föda barn igen. 

• Anonym (Vivalla)
    Cissi40 skrev 2025-11-13 13:04:19 följande:

Om jag kommer ihåg SCB:s befolkningsprognos rätt så ska antal födda sjunka nu i några år, börja stiga lite långsamt runt 2028 och sen ta lite mer fart 2030. Men SCB själva har sagt att de inte tror på den prognosen själva, d v s de tror egentligen inte att det ska ta fart 2030. De flesta kommuner som följer Sveriges snitt arbetar utifrån att födelsetalet sjunker i åtminstone några år. Sen tar det väl minst ett år från att ett barn föds innan det ska in i förskola också, så jag tror inte det kommer att bli någon förbättring på flera år. Men man vet ju aldrig, kanske det kommer några politiska beslut som gör att folk börjar föda barn igen. 

Följt prognoserna noggrant och det känns precis som du skriver inte som att det faktiskt kommer vända. Barnantalet har sjunkit helt enormt häromkring. Vidare känner jag att jag nog kommer bli tvungen att göra något annat för jag måste ju jobba om jag nu kan få nåt jobb.. Jag bor i en mindre småländsk kommun. Varje kommun här i omgivningen har varslat tyvärr så kommer inte finnas jobb på hårt länge skulle jag tro.. inte som förskollärare.
  • Cissi40

Jag kan tänka mig att det blir svårare i en mindre kommun också. Jag bor i en ganska stor stad, och här har man sagt upp många inom barnomsorgen, men de flesta har inte varit förskollärare utan barnskötare, vikarier o s v och inte utbildade förskollärare. Om de flesta som jobbar inom barnomsorgen är förskollärare är det ju tyvärr dem som blir uppsagda. Kan vara förklaringen till att man fortfarande ser brist på utbildade förskollärare i del av Sverige samtidigt som det är mycket uppsägningar runt om i landet. Det finns säkert jobb att söka men det är inte så lätt att flytta fler hundra mil.

• Anonym (Pia)

Kanske omskola sig till lärare. Där är bristen stor. Tyvärr kommer detta med barnafödande att minska ännu mer. Det beror på många olika orsaker i samhället. Fattigdomen har ökat med 100% på 4 år. Allt fler vuxna har fått det svårare att klara sig ekonomiskt. 

Polariseringen emellan könen, speciellt politiskt. Det hatet och kvinnosynen som växt fram på högersidan högerextremism. Högerkonservatism med 1800-tals upplägg som inte går hem bland dom flesta kvinnor.

Och forskning.se  har en artikel om att allt färre kvinnor vill ha barn. Där dom listar olika skäl som kvinnor har angett i undersökningar och forskning. Vi har helt enkelt blivit mer individuella i detta land. Även där kommer det nog bli vanligare med att man lever själv och väljer bort relationer i större utsträckning. Egentlig inte så konstigt  Då samhället inte är speciellt solidariskt längre. Hårdare och kallare med mer fokus på egoism.

• Anonym (Vivalla)
    Cissi40 skrev 2025-11-13 13:27:55 följande:

Jag kan tänka mig att det blir svårare i en mindre kommun också. Jag bor i en ganska stor stad, och här har man sagt upp många inom barnomsorgen, men de flesta har inte varit förskollärare utan barnskötare, vikarier o s v och inte utbildade förskollärare. Om de flesta som jobbar inom barnomsorgen är förskollärare är det ju tyvärr dem som blir uppsagda. Kan vara förklaringen till att man fortfarande ser brist på utbildade förskollärare i del av Sverige samtidigt som det är mycket uppsägningar runt om i landet. Det finns säkert jobb att söka men det är inte så lätt att flytta fler hundra mil.

I vår kommun gjorde dem detta förra året och avskedade då flera barnskötare och outbildade. I år när budgeten inte går ihop så tror jag det landade i förskollärare för att vi kostar dem mer. Så jobbigt och tråkigt. Tittar på andra orter osv för i grund och botten vill jag fortsätta som förskollärare. I min famn har jag dessutom en nyfödd son och allt känns hemskt och vållar sån omänsklig stress. 

Tar gärna emot tips om någon bytte karriär, ort där förskollärare behövs eller har förslag hur man tar sig vidare 🙏
  • Anonym (Vetenskapsmannen)
    Cissi40 skrev 2025-11-13 13:04:19 följande:

Hoppas inte! Vår jord är rejält överbefolkad. Vi behöver egentligen halvera antalet människor på jorden, inte bli ännu fler. 
Svar på tråden Varslad förskollärare - vad tror ni om framtiden?