• Anonym (Solar Sister)

Vad kan du tänka dig att betala för kläder?

Besökte klädbutik idag. vilket sällan händer då jag handlar 80-90 % second hand.

Om du ska ha en t-shirt eller pike och du känner att den ska vara snygg och skän, vad kan du tänka dig att betala?

Finns ju allt från 50 kr på Lager upp till 10 000 kronor för skrädarsydda lyxmärken.

En jacka till vinter, vad lägger du på det?

En hood eller zip sweater, zip hood? Vad är lagom pris för den?

• Svar på tråden Vad kan du tänka dig att betala för kläder?
  • Anonym (H)

Gillar inte att köpa kläder så det får bli sällan och dyra märken. Sliter ut grejorna. Köper också en del second hand. 

Men idag kan du inte vara säker på att ett dyrare plagg håller stilen och är hållbart. Det gör mig helt rabiat!

Önskar att det fanns märken man verkligen kunde lita på när det gäller kvaliteten. Newhouse och Filippa K fungerar väl någorlunda. . 

• Anonym (Solar Sister)
    Anonym (?) skrev 2025-11-13 06:27:45 följande:

Skjortor, max 1200
    Kostym 5000

Vilka märken på skjortor väljer du för 1200 kr?
    Anonym (Prismedveten medelklass) skrev 2025-11-13 07:59:16 följande:

T-shirt till att jobba i- 5 svarta för 300 spänn från Hylte jakt är lagom.

Konsttishor eller specialtryck/text kan få kosta 450 kr st om det är något jag verkligen vill ha.

Piké till jobbet- t.ex. Gant, Park Lane, Hilfiger, Burberry på rea, ska fylla på nu i Black week.

Skjortor- köper Stenströms på outlet sale 6-800 kr/st. 

Ytterrock- köpte en Dolce Gabbana på high fashion vintagebutik i Paris i september, 2300 kr.

Vad kostar en pike av hög klass? 895 kr? Är inte Park Lane ett märke som kostar en tredjedel av de andra märken du nämner?
    PH76 skrev 2025-11-13 11:27:35 följande:

Väldigt svårt tycker jag men här är ett försök:

Underkläder - Väldigt lite
    Kostym - Inte mer än 7000
    Byxor - inte mer än 1200
    Skjorta - inte mer än 1200
    Tröja - Inte mer än 2000
    T-shirt - Inte mer än 500
    Vinterrock - Inte mer än 12000

12 000 för ett plag, det är en peng det. Vilket märke kan det handla om?
  • PH76
    Anonym (Solar Sister) skrev 2025-11-14 20:23:55 följande:
    Vilka märken på skjortor väljer du för 1200 kr?
    Anonym (Prismedveten medelklass) skrev 2025-11-13 07:59:16 följande:

T-shirt till att jobba i- 5 svarta för 300 spänn från Hylte jakt är lagom.

Konsttishor eller specialtryck/text kan få kosta 450 kr st om det är något jag verkligen vill ha.

Piké till jobbet- t.ex. Gant, Park Lane, Hilfiger, Burberry på rea, ska fylla på nu i Black week.

Skjortor- köper Stenströms på outlet sale 6-800 kr/st. 

Ytterrock- köpte en Dolce Gabbana på high fashion vintagebutik i Paris i september, 2300 kr.

Vad kostar en pike av hög klass? 895 kr? Är inte Park Lane ett märke som kostar en tredjedel av de andra märken du nämner?

12 000 för ett plag, det är en peng det. Vilket märke kan det handla om?
    Som tur är så kommer man inte en vinterrock speciellt ofta, senaste var Gant men jag kommer behöva köpa en ny nästa vinter då denna är för stor nu.
  • Anonym (Solar Sister)
    PH76 skrev 2025-11-14 20:39:41 följande:
    Som tur är så kommer man inte en vinterrock speciellt ofta, senaste var Gant men jag kommer behöva köpa en ny nästa vinter då denna är för stor nu.
    Vad gör du med gamla? Behåller, säljer eller skänker?
  • Anonym (Hej)

Jag handlar mina kläder på Temu. 150 kr för ett par jeans, 100 kr för en luvtröja, 150 kr för 20 par strumpor och 300 kr för en vinterjacka.

• Anonym (Solar Sister)
    Anonym (Hej) skrev 2025-11-14 21:40:49 följande:

Jag handlar mina kläder på Temu. 150 kr för ett par jeans, 100 kr för en luvtröja, 150 kr för 20 par strumpor och 300 kr för en vinterjacka.

De enda som kan konkurrera med de priserna är Lager 157.
  • PH76
    Anonym (Solar Sister) skrev 2025-11-14 21:34:44 följande:
    Vad gör du med gamla? Behåller, säljer eller skänker?
    Det beror såklart lite på, är den sliten så slänger jag den, annars sälja och vid ett fåtal tillfällen spara. Jag har en 25år gammal Tiger rock som ser helt ny ut fortfarande, den är för liten men den är så jäkla cool och jag hoppas att min son vill ha den sen. Även samma sak med Versace kavaj jag köpte när jag var 20 år.
  • Anonym (vet)

Jag syr mina egna kläder, så jag är medveten om den faktiska kostnaden, när kläder inte är gjorda av moderna slavar, inte sällan barn, för att  hanma i någon sophög ett halvår senare.

Alla de där klimataktivisterna som attakerar köttätande borde jobba för att stävja ultra-fasion istället.

Så, jag kan tänka mig att betala rätt mycket för kläder av bra kvalitet som inte bara är slit-och-släng.

• Anonym (Abc)
    Anonym (vet) skrev 2025-11-15 13:29:48 följande:

Jag syr mina egna kläder, så jag är medveten om den faktiska kostnaden, när kläder inte är gjorda av moderna slavar, inte sällan barn, för att  hanma i någon sophög ett halvår senare.

Alla de där klimataktivisterna som attakerar köttätande borde jobba för att stävja ultra-fasion istället.

Så, jag kan tänka mig att betala rätt mycket för kläder av bra kvalitet som inte bara är slit-och-släng.

Det är ju toppen!

Men bra blir det tyvärr aldrig. Var och av vem är tyget vävt? Var och vem har färgat det? Vilket ekosystem har tagit emot processvattnet.
  • Anonym (vet)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-15 13:39:26 följande:
    Det är ju toppen!

Men bra blir det tyvärr aldrig. Var och av vem är tyget vävt? Var och vem har färgat det? Vilket ekosystem har tagit emot processvattnet.
    Även det tar jag naturligtvis med i beräkningarna när jag köper tyger jag inte tillverkar själv.
  • Dr Nail

Jag handlar oftast på Shein jag. Där är det fullt möjligt att hitta till exempel en fin vinterjacka för ca. 500 kr.

• Dr Nail

....förutom skor. Skor köpes alltid i en fysisk affär och 2000 kr är fullt lagom för ett par skor. 

• Anonym (Solar Sister)

Någon som handlar kläder på Amazon som har dynamisk prissättning?

En dag kostyar varan 166.94 kronor och dagen efter 421.39. Ja, ni vet.

Tänker på kläder som säljs och skickas av Amazon.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Solar Sister) skrev 2025-11-16 01:38:34 följande:

Någon som handlar kläder på Amazon som har dynamisk prissättning?

En dag kostyar varan 166.94 kronor och dagen efter 421.39. Ja, ni vet.

Tänker på kläder som säljs och skickas av Amazon.

Jag brukar handla kläder på Amazon. Jag har köpt några jeans för några hundra kr, och nån tröja. Jag funderar på att köpa den här Adidas-tröjan den 19:e när jag får pengar:

www.amazon.se/dp/B0DJ1375FN/

Lite dyr, men tycker den var fin.
  • Anonym (Inte köpgalen)

Köper max 5-10 plagg per år.

Vill inte handla för mer än totalt 10000 kr.

2025 har jag handlat 6 plagg och 1 par skor. Tror det har kostat mig 5000 kr ungefär. 

• Anonym (Solar Sister)
    jontebula skrev 2025-11-17 14:28:04 följande:

Lidl brukar sälja vissa veckor rätt ok kläder och billiga.

Köpte en skjorta second hand som visade sig komma från Lidl.
    Godkänd kvalitet.
Svar på tråden Vad kan du tänka dig att betala för kläder?