Anonym (Hur) skrev 2025-11-13 07:31:07 följande:
Träffa ex regelbundet pga gemensamt barn
Ni som har barn med någon ni inte är ihop med mer, hur fixar ni det? För mig låter det som ett personligt helvete att behöva inte bara fortsätta träffa sitt ex regelbundet tills att barnet är vuxet men även behöva uppfostra tillsammans, komma överens om grejer och på ett sätt samleva ihop. Hur klarar ni av det? Och gör det med god min så för barnets skull? Vill gärna att ni berättar hur det faktiskt är att ha ett gemensamt barn med ett ex.
Man måste inte ses eller umgås. Det väljer man själv. Det var mycket konflikter mellan mig och min äldsta dotters pappa när vi separerade men sen blev det bättre. Det är inte så att vi har umgåtts som kompisar men vi har setts på på födelsedagar (fast inte alls alla födelsedagar, ibland har vi bara delat upp), vid överlämningar, kalas .. Han och hans flickvän var också på mitt yngre barns dop. Någon gång har jag tagit en fika med dottern och honom och hans flickvän. Nu senast sågs vi när dottern tog studenten.
Men inget av det där är ett måste. Man kan sköta överlämningar i skola eller förskola om man inte vill behlva träffas.
Vi har aldrig firat jul eller så tillsammans utan vi brukade oftast dela upp så hon är hos mig på dagen och med hans familj på kvällen. Ibland har hon firat hos den ena på julafton och den andra på juldagen.
Det jobbigaste för mig har väl varit att han måste vara med och bestämma allt för i början när det var lite mer infekterat kunde han sätta sig på tvären bara för att jävlas. Men det blev också bättre sen.
Men som sagt så finns det alla möjliga varianter för hur man gör när det gäller att umgås / träffas. Jag kan tycka att det känns lite konstigt speciellt om man har nya partners att man måste göra precis allt och fira alla högtider tillsammans .. Men alla gör ju som de vill.