• Anonym (osäker)

IVF - kemiskt eller mf?

Hej! Jag gjorde en IVF för några veckor sedan och hade färsk återföring av det enda embryot vi fick, en kompakterad morula / tidig blastocyst dag 5. Jag hade inte särskilt mycket förhoppningar och testade negativt rd5 och 6. Igår eftermiddag på RD 9 (14 dagar efter äggutag) tog jag spontant ett test och det var pyttelite positivt, men alldeles för lite för att vara 9 dagar efter återföring. Testen är väldigt känsliga (10 mIU/ml). Imorse tog jag ett nytt test, det var negativt. Nu (ca. 11) tog jag ett nytt test. Ni kan se resultaten på testet igår (det övre) och det nyss (det undre) ich jag undrar lite vad jag ska göra med den informationen. Jag tycker inte att det blivit någon signifikant förbättring, HCG är fortfarande superlågt, alldeles för lågt för den här dagen. För ett år sedan hade jag en liknande erfarenhet, då blev det missfall i v7 efter en jättejobbig tid då läkarna trodde på utomkvedes, pga HCG steg så långsamt. När jag blev gravid med min son (också IVF) testade jag positivt på RD5. Vad tror ni? Kemiskt eller missfall? Finns det någon stegring? Borde jag ta HCG test?

• Svar på tråden IVF - kemiskt eller mf?
  • Anonym (?)

Vad säger kliniken då? 

• Kronärtskocka

Invänta testdag och ta vanligt graviditetstest då. Är det en kemisk graviditet och det inte har ökat tills dess kommer det troligtvis inte synas längre då, kanske har din mens också kommit innan testdag. ( Visst kan man hoppas på ett plus men likt dig har min plus varit tydliga ruvardag 9 med blastocyster.) Skulle inte lägga tid på blodprov utan låt kroppen göra sitt, är det osäkert vid testdag kan man ju tänka annorlunda. Men troligtvis får du ett tydligt besked på vanligt graviditetstest när du väl har testdag.

• Anonym (osäker)
    Anonym (?) skrev 2025-11-14 10:32:01 följande:

Vad säger kliniken då? 

De säger bara ?grattis? men de är i Prag, jag har haft en jättedålig upplevelse där och mitt förtroende är på 0. Har bara min gyn här men de har stängt tills på måndag. Kan såklart lösa det här själv men var mest ute efter andras erfarenheter. 
  • Anonym (osäker)
    Kronärtskocka skrev 2025-11-14 10:42:45 följande:

Invänta testdag och ta vanligt graviditetstest då. Är det en kemisk graviditet och det inte har ökat tills dess kommer det troligtvis inte synas längre då, kanske har din mens också kommit innan testdag. ( Visst kan man hoppas på ett plus men likt dig har min plus varit tydliga ruvardag 9 med blastocyster.) Skulle inte lägga tid på blodprov utan låt kroppen göra sitt, är det osäkert vid testdag kan man ju tänka annorlunda. Men troligtvis får du ett tydligt besked på vanligt graviditetstest när du väl har testdag.

Du har säkert rätt. Har testdag på måndag och kollar då. Kommer nog inte få mens pga vaggisar men om testet är negativt kan jag ju sluta ta det då. Är ganska säker att det inte är en normal graviditet, eftersom mina tester såg helt annorlunda ut de båda gångerna jag hade en normal graviditet (en slutade i ma i v 12 men tills dess var allt normalt). 
  • Anonym (AS)

Liknar mina gamla test, blev tyvärr kemiskt mf. du har rätt i att det vid det här laget borde ha varit starkare på ett känsligt test. Beklagar, vet hur jobbigt det är :( hänt mig flera gånger och lika jobbigt varje gång

Svar på tråden IVF - kemiskt eller mf?